galéria megtekintése

Uniós szakemberek százai kerülhetnek utcára

Az írás a Népszabadság
2014. 03. 18. számában
jelent meg.

Szabó Brigitta
Népszabadság

A minisztériumok veszik át az NFÜ és a közreműködő szervezetek feladatait, így az összes dolgozóra biztos nem lesz szükség.

Több mint kétezer, a felszámolt Nemzeti Fejlesztési Ügynökség (NFÜ) közreműködő szervezeteinél dolgozó szakember sorsa dől el a következő hetekben. Százak kerülnek majd utcára: a minisztériumok ugyanis átveszik a szervezetek feladatait, de az összes dolgozóra biztos nem lesz szükségük. Hogy pontosan ki megy és ki marad, a választás után válik véglegessé. Az új felállás április 15-től működik majd, ám úgy tudjuk, az elmúlt hónapokban már sokakkal közölték, hogy nincs rájuk szükség. Olyanok is akadnak szép számmal, akik nem akarnak betagozódni a szaktárcákhoz, vagy a drasztikusan csökkentett fizetést nem tudják bevállalni. Az érintett dolgozók körében az a hír járja, hogy 85 százalékukra nem lesz szükség. Ez annyit jelentene, hogy a választások után több mint 1500-an maradnak munka nélkül.

Lázár János az első „eligazításán” az NFÜ-nél – Üres székek keletkeznek?
Lázár János az első „eligazításán” az NFÜ-nél – Üres székek keletkeznek?
Reviczky Zsolt / Népszabadság

A Miniszterelnökség Fejlesztéspolitikai Kommunikációért Felelős Helyettes Államtitkársága lapunkkal azt közölte, az átalakítással kapcsolatos ütemtervek március 15-ig elkészültek, s azokkal összhangban a közeljövőben újabb szabályozási intézkedések várhatók. Közlésük értelmében ezen intézkedések tükrében tudják megválaszolni, hogy a több mint 2000 szakemberből hol hányra lesz szükség.

 

A napokban jelent meg az a kormányhatározat, amely szerint az uniós pályázatok kezelésével kapcsolatos, jelenleg közreműködő szervezetek útján ellátott feladatokat a szakminisztériumok „saját erőforrásaikra támaszkodva” kell ellássák. A Nemzetgazdasági Minisztérium kapja meg a Mag – Magyar Gazdaságfejlesztési Központ Zrt. – munkáját. A KIKSZ Közlekedésfejlesztési Zrt., valamint a NKEK Nemzeti Környezetvédelmi és Energia Központ Nonprofit Kft. munkatársai a Nemzeti Fejlesztési Minisztériumhoz kerülnek, az ESZA Társadalmi Szolgáltató Nonprofit Kft. feladatait pedig az Emberi Erőforrások Minisztériuma látja el április 15-től. Ugyanekkor azt is tartalmazza a kormányhatározat, hogy a 2014–2020 közötti programozási időszak pályázati úton felhasználható vidékfejlesztési forrásainak kezelése a Miniszterelnökséghez kerül, s a közreműködő szervezeti feladatokat a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara látja el. A nem pályázati úton elérhető pénzek irányító hatósági feladatai továbbra is az agrártárcánál maradnak.

A Miniszterelnökség Fejlesztéspolitikai Kommunikációért Felelős Helyettes Államtitkárságánál megtudtuk, a közreműködő szervezeteknél összesen 2009-en dolgoznak, jelenleg közülük 50-en passzívak. Határozott idejű szerződése több mint 500 szakembernek van, a többiek határozatlan idővel vannak szerződtetve. Utóbbi számadatnak csupán azért van jelentősége, mert azokat a legegyszerűbb elküldeni, akiknek határozott időre szól a szerződésük.

A Miniszterelnökségtől kapott válaszból azonban kiderül, nem feltétlenül ők jelentik a célpontot, hiszen mint írják: „Megjegyezzük, az a tény, hogy valakinek határozott idejű szerződése van, természetesen nem lehet akadálya annak, hogy a határidő lejártát követően is foglalkoztassa az intézményrendszer”. Azt nem tudni, melyik minisztérium hány szakembert vesz át. Az ESZA Kft. esetében például úgy tudjuk, hogy a közel 700 alkalmazottból nagyjából 100-at tart meg a szakminisztérium. Az azonban nagy kérdés, hogy vajon hol tudnak majd elhelyezkedni az elbocsátott alkalmazottak, ha a jövőben a teljes uniós forrásfelhasználás központosítva lesz, azaz nem lesz szükség pályázatírókra és projektmenedzserekre sem.

A központosítást, a közösségi támogatások egy kézben tartását mutatja az is, hogy 2014-től a Miniszterelnökséghez kerülnek a vidékfejlesztési források is. Ahogyan a Miniszterelnökségnél fogalmaznak: „Egy olyan struktúra és eljárás kialakítását tűztük ki célul, ahol egy egységes központi koordináció érvényesül minden uniós forrás felett, függetlenül attól, hogy az a forrás éppen melyik uniós alapból származik. Ez a központi koordináció a Miniszterelnökség keretein belül került kialakításra, amelynek feladata egy olyan kontroll gyakorlása, amellyel valamennyi fejlesztési forrás célzott, hatékony, az ország közép- és hosszú távú fejlesztési céljait szolgáló felhasználása biztosítható.” A cél természetesen ismét csak az, hogy egységes, ügyfélbarát, bürokráciamentes pályázati rendszer jöjjön létre. Így a pályázók a beruházásuk típusától és tárgyától függetlenül egységes eljárásrend keretében kérhetnek majd támogatást.

Kérdés ugyanakkor, hogy az új rendszerre szűkített, a szakértőitől is megfosztott intézményrendszer hogyan küzd meg a még tartó és a már megkezdődött programozási időszakok uniós támogatásaival. A 2007–2014-es időszak 8200 milliárd forintjából eddig 5300 milliárd forintot fizettek ki a pályázóknak, azaz mintegy 3000 milliárd forintnyi forrást még kezelni kellene. Sőt ennél többet, mert mint a napokban Csepreghy Nándor, a Miniszterelnökség fejlesztéspolitikai kommunikációjáért felelős helyettes államtitkára nyilatkozta, mintegy 9000 milliárd forintra kötöttek szerződést annak érdekében, hogy a támogatások száz százalékát el tudja költeni Magyarország. Ugyanis azzal számolnak, hogy lesznek olyan nyertes fejlesztések, amelyek végül nem valósulnak meg. Ráadásul tolvajokat üldöznek, azaz 4500 pályázó átvilágítása folyik, mert azt gyanítják, hogy nem arra használták a támogatást, amire kapták. Ez utóbbihoz is komoly erőforrások kellenek.

De ha ez nem lenne elég, a 2014–2020-as időszakban újabb 7200 milliárd forintnyi támogatást kap Magyarország. Már most látszik, hogy ennek a pénznek a költését nagyjából egyéves csúszással kezdi meg az intézményrendszer: az első pályázatok jó esetben is csak az év vége felé jelenhetnek meg. Ez pedig azt jelenti, hogy idén nem érkezik friss uniós pénz a gazdaságba azon felül, amelyet már odaítéltek.

Végül az is kérdés, hogy mit szól majd Brüsszel, amikor teljes valójában a szeme elé tárul az átszervezésmibenléte, és nemcsak azok a részinformációk állnak a rendelkezésére, amelyeket eddig kapott Magyarországtól. Ahogyan egy volt intézményrendszerbeli dolgozó fogalmazott: komplett operatív programokat függeszthet fel az unió, s ha ez így lesz, az tragikus következményekkel járhat.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.