galéria megtekintése

Nem lehetetlen "lerepülni a térképről"

1 komment

Kőműves Anita
NOL

Hatalmas terület átkutatásába kezdtek bele a maláj hatóságok 25 ország segítségével, a március 8-án eltűnt repülőgép után kutatva. Az pedig, hogy egy repülő így eltűnik, nem meglepő, hiszen a radarok a szárazföldtől 3-400 kilométerre már nem észlelik, a jeladóit pedig kikapcsolta – mondta lapunknak Márványi Péter szakértő. 

Immár 25 ország vesz részt a március 8-án eltűnt malajziai repülőgép keresésében. Ausztrália ma bejelentette, hogy magára vállalja az Indiai-óceán déli részének átkutatását. Északon az amerikai haditengerészet segít. Az elmúlt napokban kiderült: valaki vagy valakik szándékosan kapcsolták le a repülőgép jeladó berendezéseit és térítették el eredeti útirányától a gépet.

Annak alapján, ahol és amikor utoljára észlelték a radarok a repülőgépet, a hét vége óta új helyen keresik a gépet. Két hatalmas "kiflit" jelöltek ki a szakértők a térképen, amelyen belül a gép bárhol lehet. Az északi terület egészen Közép-Ázsiáig terjed, a déli pedig az Indiai óceán hatalmas területeit fogja át.

Az Egyesült Államok hetedik flottájának szóvivője szerint olyan nagy az átkutatandó terület, hogy a feladat olyan, mintha "New York és Kalifornia között próbálnánk megtalálni egy embert."

 

Mindeközben a maláj hatóságok az összes utast, a pilótákat és a gép földi személyzetét is ellenőrzik, jeleket keresve, kinek lehetett köze a gép eltűnéséhez. Vizsgálják többek közt a pilóta, az 53 éves Zaharie Ahmad Shah otthonában talált repülőgép-szimulátort is – igaz, ismerősei és családtagjai szerint csak azért építette azt, mert rajongott a munkájáért.

– Egyáltalán nem lehetetlen, hogy egy repülőgép úgy eltűnjön, mint a maláj légitársaság Boeing 777-ese, amelynek március 8-án veszett nyoma – mondta lapunknak Márványi Péter.

Az iho.hu repülési rovatának vezetője szerint a közhiedelemmel ellentétben nem figyelik folyamatosan radarok és műholdak a föld felszínének minden pontját. Műholdból sok van ugyan, ám csak egy-egy sávot képesek figyelni, és minél alacsonyabban vannak, annál szűkebb ez a terület. A radarok pedig a parttól nem „látnak" messzebb 3-400 kilométernél.

Egy Fülöp-szigeteki művész ezzel a manilai aszfaltrajzzal állított emléket a rejtélyes körülmények között eltűnt gép utasainak. Ranoco / Reuters

A gép által küldött jeleket pedig, mint az elmúlt napokban kiderült, valaki vagy valakik kikapcsolták. A pilóták megszakították a rádiókapcsolatot, és lekapcsolták a transzpondert, amely a radaroknak adatokat küldött a gépről. Ez nem bonyolult feladat, hiszen csupán „egy kapcsoló", mondta Márványi.

Lekapcsolták az úgynevezett ACARS-rendszert is, amely a repülőgép, illetve a hajtóműgyártó felé küld adatokat. Utóbbi GPS-koordináták továbbítására is alkalmas, de erre nem mindig használják. A sajtóban felmerült, hogy ezen adatok továbbítását kötelezővé kellene tenni, de Márványi szerint hivatalosan erről még nincs szó.

Azt viszont furcsállja a szakértő, hogy a vészhelyzet esetén működésbe lépő ELT-rendszer nem küld jeleket. „Ha egy gép lezuhan, akár emberi, akár műszaki hiba miatt, ez jelzi a roncsok helyzetét. Nem lehet lekapcsolni, és külön áramforrása van" – mondta Márványi. Épp ezért elképzelhetőnek tartja, hogy a gép valahol földet ért, épségben, még ha nem is feltétlenül repülőtéren.

Egy kislány szemléli a kifutópályát a Kuala Lumpur-i nemzetközi repülőtéren. Damir Sagolj / Reuters

Felmerült, hogy a maláj katonai radaroknak látniuk kellett a gépet, amikor az visszafordult, és átrepült a szárazföld felett. Sokan felteszik a kérdést: a 2001. szeptember 11-i terrortámadások után hogy lehetséges, hogy egy azonosítatlan gép nem keltett feltűnést? Ám Márványi szerint a katonai radarok esetében nagyon nagy a tévedés lehetősége.

„Emberek ülnek egy képernyő előtt, amelyen csak pontokat látnak. Hihették azt, hogy az saját, vagy baráti ország gépe. Feltehetően azért is tagadták a maláj hatóságok napokig, hogy a gép visszafordult, mert tudták, hogy akkor azonnal felteszik nekik ezeket a kérdéseket."

Márványi szerint annak lehet jelentősége, hogy a pilóta otthonában repülőgép-szimulátort találtak, különösen, ha valóban politikailag olyan aktív volt, mint arról a jelenlegi hírek szólnak. (Sajtóhírek szerint lelkes támogatója a maláj ellenzék vezérének, akit épp a gép eltűnésének napján ítélt egy bíróság öt év börtönre. Arról egyelőre ellentmondásos hírek érkeztek, hogy a pilóta ott volt-e az ítélethirdetésen, mielőtt munkára jelentkezett volna.)

Egy szimulátoron olyan eseményeket, manővereket is tudott modellezni, amelyeket a hivatalos szimulátoros gyakorlatokon a légitársaságnál nem próbálnak. Ott azt gyakorolják például, mit kell tenni, ha leáll egy hajtómű, nem azt, hogy kibír-e a gép hirtelen tíz-tizenötezer láb süllyedést, vagy hogy lehet-e vele a radarok „látótere" alatt repülni.

Azt is ki tudja próbálni, hogy esetleg adott időpontban és helyen milyen repülőgép mögé kerülve tud „lopakodó üzemmódba" állni. Ez azt jelenti, hogy olyan közel repül egy másik géphez, hogy a katonai radarok tárgynak érzékelik – ez is egy a számtalan teória közül.

Márványi hozzátette: nagyon sok egyéb rejtély is van a gép eltűnése körül, többek közt az, hogy hogyan láthatták a katonai radarok 45 ezer láb magasan a gépet, miközben ehhez túlságosan sok kerozin volt benne.

„Furcsán hangozhat, de a repüléssel foglalkozókat bizonyos fokig megnyugtatta, hogy nem géphiba történt, hogy nem egy nagyon megbízható típusról derült ki egy rejtett hiba" – mondta.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.