Ezzel szemben az EME Zrt. vezetője és kistulajdonosa arra biztatja az autósokat, továbbra is használják a 810-es számot, mert az továbbra is működni fog, mondván, nekik élő szerződésük van az önkormányzatokkal és a mobilcégekkel. Ha egy autós indított érvényes parkolást, a parkolóőr nem büntetheti meg. – Hacsak nem utasítják kifejezetten erre – mondta Varga Zoltán. Hozzátette: ebben az esetben viszont perre mennek.
|
Varga Zoltán: az a biztos, hogy valami változik Móricz-Sabján Simon / Népszabadság |
Tudomásunk szerint egyébként a mobilcégeknek is az okozott dilemmát az elmúlt napokban: tegyenek eleget a törvénynek, és vállalják fel a dühödt ügyfelek tömkelegét, vagy kapcsolják le az EME-t, és kockáztassanak egy nagy értékű pert. Igaz, van olyan álláspont, amely szerint a mobilcégek és az EME közötti szerződés a törvény erejénél fogva (el) lehetetlenül, ezért valószínűbb, hogy a 810-es számokon nem fog működni a szolgáltatás.
Az EME képviselői szerint – noha július elsejétől törvény alapján már csak a Nemzeti Mobilfizetési Zrt.-n keresztül lehet parkolni – maga a törvény sérti az alaptörvényt, az önkormányzati törvényt és számos EU-s jogszabályt is. Az unió az EME kezdeményezésére kötelezettségszegési eljárást is folytat Magyarország ellen, de amíg ennek nem lesz eredménye, vagy az Alkotmánybíróság nem semmisíti meg a jogszabályt, a mobilfizetésről szóló törvény hatályban van.
Az EME úgy okoskodik, hogy a jelenleg nyújtott szolgáltatásuk nem mobilfizetési rendszer (bár a cég nevében a mobilfizetés-elszámoló szó szerepel), hanem mobilparkolást nyújt, ezért nem tartozik a törvény hatálya alá. Másik érvük pedig az: mivel itt kényelmi szolgáltatásról van szó, amit bizományi értékesítésként kezelnek, a parkolás tehát nem lehet közszolgáltatás, így nem vonatkozik rá a 2011-es a mobilfizetést állami monopóliummá avató törvény.
|
Jobb megkeresni a parkolóórát Szabó Bernadett / Népszabadság/archív |
Igazságot alighanem a bíróság tesz. Tény viszont, hogy nyolcszázmillió forintért az állam fejlesztett egy olyan rendszert, amely magánkézben már létezett és működött. S az is valószínűsíthető, hogy a változást övező bizonytalanság miatt radikálisan lecsökken a mobilparkolást örömmel használók napi 60-80 ezres tábora. Ma Magyarországon 100 autósból 60 mobiltelefonon keresztül indít parkolást, s fizet azért, miközben a legjobb nyugati országban is alig éri el a húszat ez az arány.
A Nemzeti Mobilfizetési Zrt. hangsúlyozza, hogy jogszerűen az EME nem nyújthat szolgáltatást, s amikor arra ösztönzi az autósokat, hogy továbbra is az ő szolgáltatásukat használják, megtéveszti őket. Hangsúlyozzák továbbá, hogy a cég hat piaci szolgáltatóval kötött viszonteladói szerződést, akik július 1-jétől az ország valamennyi közterületi parkolóövezetében mobilparkolási szolgáltatást nyújthatnak. A Nemzeti Mobilfizetési Zrt. az ország 70 parkolási közszolgáltató társaságával szerződött le.
Megvették volna üveggyöngyökért
Sajátos magyar történet az EME sztorija. A cégben – amely már a kétezres évek elején fejlesztette az ismert, s tömegével használt parkolási elszámoló rendszert – 2011 nyár elején még tulajdonos volt a Magyar Fejlesztési Bank az informatikai kockázati tőkealapján keresztül. 2011 júniusában a Varga Zoltán milliárdoshoz köthető Central Fund ettől a tőkealaptól vette meg az EME Zrt. negyven százalékát, majd alig hat hónap múlva megszületett a mobilfizetésről szóló jogszabály, amelyről tudni lehetett, hogy lényegében elveszi az EME piacát. Végül az állami Nemzeti Mobilfizetési Zrt. rendszerét az e-útdíjrendszert is fejlesztő i-Cell Kft-n keresztül finanszírozták és hozták létre, ebben pikáns, hogy az i-Cell tulajdonosa, Emőri Gábor az EME indulásakor még ebben a cégben volt érdekelt.
Lapunk tegnap arról kérdezte Vargát, ilyen fejlemények után nem próbálták-e az EME fejlesztését eladni az államnak.
Erre úgy reagált: próbálták! Bár ezt megelőzően voltak megkeresések, hogy adjuk oda „üveggyöngyért” – utalt Varga arra, hogy voltak, akik kinézték maguknak a társaságot. A mobilparkolás eddig alkalmanként 75 forint kényelmi díjba került, s jellemzően évi 13-14 millió alkalommal vették igénybe. Ezután még drágább lesz: az autósoknak ugyan csak ötven forintba kerül majd, de a Nemzeti Mobilfizetési Zrt.-nek az önkormányzatok is fizetnek, a parkolási díj tíz százalékát. Vagyis egy 440 forintos parkolási zónában egy óra után 94 forint csorog majd be a Nemzeti Mobilfizetésihez. Iparági információink szerint a XIII. kerület, amely eddig 4-5 millió forint közötti összeget fizetett a mobil elszámoló rendszer üzemeltetéséért évente, ezt követően 80-85 millió forintot ad tovább.
A mobilszolgáltatók az eddigieknél évi százmilliós nagyságrendű összeggel kapnak kevesebbet.