galéria megtekintése

Nyugdíjak: nem is a pénz kell az államnak?

Az írás a Népszabadság
2014. 11. 27. számában
jelent meg.


F. Szabó Emese
Népszabadság

A magánkasszák bedöntésének hátterében nem feltétlenül a vagyon megszerzése áll. Valószínűbb, hogy az állam el akarja takarítani az állami foglalkoztatói nyugdíjszolgáltató útjából a romokat. Az új szereplő pletykák szerint az MKB lehet. A frissen állami tulajdonba került csoport jelenleg magánkasszát is működtet.

A magánnyugdíjukért tüntetők elszántságával nincs gond, tagdíjfizetési hajlandóságukról viszont ugyanez nem állítható
A magánnyugdíjukért tüntetők elszántságával nincs gond, tagdíjfizetési hajlandóságukról viszont ugyanez nem állítható
Teknős Miklós / Népszabadság

Levélben fordult tagjaihoz a Horizont Magánnyugdíjpénztár, hogy felmérje: hajlandók-e havi rendszerességgel tagdíjat fizetni. A sietség oka, hogy a kormány minap beterjesztett javaslata szerint csak azok a kasszák maradhatnának meg, amelyek legalább 70 százalékban díjat fizető tagsággal rendelkeznek. Fél évet kapnak arra, hogy a mostani, nagyjából nulla közeli szintről az ominózus 70 százalékra tornásszák fel a tagdíjat fizetők arányát. Ha ez nem jön össze, a négy még talpon maradt pénztár is bezárhat.

Szeptember végéig 170 millió forint tagdíj folyt be a kasszákhoz. Az arányok szemléltetésére: ha minden hónapban valamennyi tag csak ötezer forintot fizetett volna be, abból 2,8 milliárd forint jött volna össze. Jóllehet, az elvi lehetőség megvan arra, hogy egy-két pénztár teljesítheti ezt az előírást, sokkal valószínűbb, hogy a végletekig lemorzsolódik a létszám. Főleg azért, mert januártól a mostani irreálisan alacsony 0,9 százalékos arány helyett a befizetések 2,5 százalékát számolhatnák el a kasszák működési költségként. Ez a szint pedig nem annyira vonzó a tagoknak.

 

Főleg, ha lesz jobb ajánlat is a piacon. A kasszák kivéreztetésének az lehet az oka, hogy a második pillér megmaradt romjait is végleg eltakarítsák, s helyébe új, vonzó lehetőségként a foglalkoztatói pénztárt kínálhassák. Valószínűtlen ugyanis, hogy a kasszák felszámolási szándéka mögött pusztán a vagyon megszerzése áll. Az új uniós számítási módszertan szerint ezt a 209 milliárd forintos tételt – amelynek több mint a fele magyar állampapírokon keresztül amúgy is az államot finanszírozza – csak azon évek esetében lehet bevételként elszámolni, amikor a hozzá kapcsolódó nyugdíjjellegű kifizetések is megtörténnek, vagyis nagyjából 30 évre szépen lebontva.

Magyarán, hiába szerzi meg az állam ezt a tételt, nem számolhatja el jövőre egy az egyben hiánycsökkentő tényezőként. Lapunk úgy tudja, régóta napirenden van egy foglalkoztatói nyugdíjszolgáltató felállítása – ilyet egyelőre a Quaestor-csoport alapított, szerény eredménnyel. A terv legutóbb akkor állt viszonylag közel a megvalósításhoz, amikor az állam magához vette a Takarékbankot. A pénzintézet technikai szempontból és kiterjedt hálózata révén alkalmas lett volna a feladatra, végül az egészből nem lett semmi.

Most viszont egy sokkal jobb cég is bekerül az állami portfólióba: az évtizedes pénztári múltra visszatekintő MKB. A csoportnak jól működő önkéntes és egészségpénztára is van, SZÉP-kártyát is kibocsát, vagyis az infrastruktúra és a szaktudás is megvan egy foglalkoztatói kvázi pénztár felállításához – bár technikailag nem pénztár, csak szolgáltató lenne az új szereplő. Ráadásul az MKB egyike a négy még működő magánkasszának is. Nehezen várható el a pénztár menedzsmentjétől, hogy a tulajdonos állammal szembeszegülve díjfizetésre kezdje buzdítani tagjait. Sokkal valószínűbb, hogy profilt váltva foglalkoztatói nyugdíjszolgáltatóvá lényegüljön át, vagy kezdje újra a működést. A nyugati mintát követő rendszer jogszabályi háttere már 2007 óta adott.

Az új szolgáltatóhoz a tervek szerint a kormánytisztviselők, közalkalmazottak, köztisztviselők csatlakoznának – természetesen kötelező jelleggel –, a munkáltató pedig havonta meghatározott összeget utalna dolgozói után a nyugdíjszámlára. Ezzel egy csapásra sok százezer fős szereplő jelenne meg a piacon, ami elég ütős indulás lenne. A remek csapathoz ezt követően bármely cég beviheti dolgozóit.

A rendszer szépséghibája – s talán a korábbi bevezetést is ez gátolta –, hogy egy ilyen átalakítás átmeneti ideje több évtized, vagy irreálisan magasra ugorna a nyugdíjcélú elvonás. A havi fix befizetést bizonyosan a munkáltatónak kellene állnia, mert a rendszer csak akkor működik, ha az utalás nem az alkalmazottak megtakarítási szándékán múlik, hanem automatikus.

Ez azonban nem növelheti a munkáltatók terheit, vagyis a befizetéssel együtt csökkennie kell a szociális hozzájárulási adónak. Ezzel azonban a nyugdíjkassza fog jóval kisebb bevételt kapni, ami a nyugdíjalap finanszírozhatóságának felborulását is előrevetítheti. Ezt a hiátust azzal lehet befoltozni, ha az első foglalkoztatói pénztári tagok már az új kasszából is kapnak nyugdíjat – hiszen ekkor áll fel az egyensúly, ekkor fizet és kap adott arányban a nyugdíjas a tb-től és a kasszájától is nyugdíjat. Ennek átfutása azonban több évtized. A magánkasszák rendszerének is éppen ez volt az egyik hátrányos következménye.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.