galéria megtekintése

Ubert indít a Facebook is

8 komment


Varga G. Gábor

Valódi utazásmegosztásra nyújtott be szabadalmi kérelmet a Facebook az Egyesült Államokban. Tervük hasonló az Uberhez, egyetlen nagy különbséggel:

akihez egy utas beszáll egy útra, az nem azért van kint az utcán, hogy utasokat fuvarozzon, hanem azért, mert eleve megy valahová.

A tervezett szolgáltatással azok a felhasználók, akik jelzik, hogy részt vesznek egy adott eseményen, megadhatnák, autóval mennek-e, és vinnének-e magukkal másokat.

 

A Facebook élőben mutatná, merre jár a sofőr, figyelmeztetést küldene, amikor az utasokhoz ér. Az autósok megszabhatnák, hogy közülük kik lássák, hogy szállítást is vállalnak, illetve közvetlenül is meghívhatnának ismerősöket.

Egyre több a versenytárs
Egyre több a versenytárs
Szabó Miklós

A szabadalmi hivatal még nem fogadta el a Facebook kérelmét, de ha ez megtörténik, már csak a programozókon múlik, mikor indulhat el az első közösségi médiaplatformon alapuló utazási szolgáltatás. Mindeközben Magyarországon továbbra is nyilatkozatcsata zajlik az Uber, a taxisok és az illetékes minisztériumok között.

– A kollégáknak a bankszámlaszámát, miután kiderült, hogy ­adóellenőrök, az Uber-központban, Hollan­diá­ban egy órán belül letiltották – állította a héten a TV2 reggeli műsorában Tállai András, a Nemzetgazdasági Minisztérium adóhatóságot felügyelő államtitkára. (Valójában azt a kártyát tiltotta le a cég, amelyet az ellenőröknek nyitott a NAV. – A szerk.)

Megkérdeztük a tárcát, hogy bepanaszolták-e az eljárást az Ubernél? Kiderült: a cég biztonsági okokkal magyarázta az esetet az adóhatóság illetékeseinek, akik kérték a kártya tiltásának feloldását, csak ezt az államtitkár nem mesélte el a tévénézőknek.

Megkerestük az Uber európai központját is, ott csak általánosságokat mondtak: akkor tiltanak le egy bankkártyát vagy egy felhasználói fiókot, ha gyanús viselkedést szűr ki a rendszerük. Tállai szavaiból az is kiderült, hogy a NAV tíz ellenőrzést folytatott le uberes sofőrökkel szemben azóta, hogy 2015 októberében módosult a személyszállítást szabályozó rendelet. A Budapesti Közlekedési Központ a Villággazdaság kérdésére mintegy húsz ellenőrzésről számolt be. Összehasonlításképp: a becslések szerint

havi szinten százezer körüli fuvart teljesít az Uber 1200 alkalmi vagy rendszeres autós partnere.

A cég hollandiai központjánál azt kérdeztük, ellenőrzik-e azt, hogy a sofőrjeik befizetik-e a helyi közterheket a jövedelmeik után. Az Uber szerint a sofőrjeik adófizetését csak a helyi adóhatóságok ellenőrizhetik. Ők viszont előírják a sofőröknek az adószám kiváltását, aki ezt nem közli az Uberrel nem tud majd sofőrként pénzt keresni az utazásmegosztó platformon.

Tárgyalás eredmény nélkül

Amolyan ismerkedés volt a csütörtöki tárgyalás, érdemi eredmények nélkül. Most ott tartunk, hogy nem tudjuk hova is fordulhatnánk problémáinkkal – mondta lapunknak Gottlieb Géza, a múlt heti taxismegmozdulások egyik vezetője. Vagyis kifejezetten csalódottak a taxisok azt követően, hogy első alkalommal tárgyaltak a kormány képviselőivel a gondjaikról, mindenekelőtt az Uber hazai működéséről, annak korlátozásáról. Gottlieb szerint biztos lesz következő forduló, de még nem tudják, mikor.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.