galéria megtekintése

Az Uber útja a szürke zónából a ködbe

Meglehetősen ellentmondásos környezetben működött az Uber hazai története során: miközben utasait javarészt megelégedésükre szállította, az elmondható, hogy egyetlen pillanatig nem sikerült megfelelniük a magyar szabályozásnak. Jellemző, hogy a cég hazai vezetője szerint pedig minden előírást igyekeztek betartani.

S mindkét állítás egyszerre igaz.

A kormány inkább hallgatott a tiltakozó taxisok, mint a jövő szavára
A kormány inkább hallgatott a tiltakozó taxisok, mint a jövő szavára
Szabó Miklós / Népszabadság

 

A kivonulását szerdán bejelentő Uber sofőröknek személyszállítási engedélyeket kellett beszerezniük, az autóikra felkerült az Nt. – azaz nem taxi – jelzésű engedélyszám, így elvileg a kocsikat is alkalmassá tették a szolgáltatásra. Csakhogy az autók nem voltak sárgák, ahogy a budapesti taxisrendelet előírta, s nem is a fővárosban érvényes tarifán szállították az utasokat. Azért nem tudtak megfelelni a szabályozásnak, mert az állam taxiként tartotta nyilván őket, ők pedig nem ekként definiálták azt a szolgáltatást, amit nyújtanak.

Pedig az Uber népszerűségét részben az hozta, hogy messze a 280 forintos kilométertarifa alatt szállították az utasaikat, igaz, forgalmas időszakokban, amikor árszorzót alkalmaztak, akár e fölé is kúszhatott az ár. De a többségében fiatal utasoknak vonzó volt az is, hogy a fuvar után azonnal térképen megjelenített nyugtát kaptak a felhasználók, lehetővé vált a sofőrök értékelése, akik egyébként jó társaságot is jelentettek az út során, egészen addig, amíg fel nem hígult a társaság és meg nem jelentek a várost egyáltalán nem ismerő, meglehetősen kritizálható modorú sofőrök. S nem érdemes palástolni azt sem, hogy bár a cég szóban és írásban kiállt a sofőrjei mellett, szabálytalan tevékenységre ösztönözte őket.

Fekete Zoltán: Ez nem taxi, hanem személyszállító
Fekete Zoltán: Ez nem taxi, hanem személyszállító
Koncz György / Népszabadság

– Az a sokszor elhangzott kritika sem igaz, miszerint az utasok nem voltak biztosítva – jegyezte meg Fekete Zoltán, aki szerint a sofőrjeik és az Uber központi cége is fizetett adót, a szabályoknak megfelelően. Ami azt illeti, az Uber sofőröket könnyebben ellenőrizhette az adóhivatal, mint bármely taxist, hiszen az ő forgalmuk teljes egészében átutalással zajlott. Tettek is arra javaslatot, hogy megosztják forgalmi adataikat az adóhatósággal. Erre nem volt fogadókészség.

Fekete Zoltán megítélése szerint Európa nem ebbe az irányba tart. Az utazásmegosztást több országban is igyekeznek beépíteni a személyszállítási piacba, nálunk viszont blokkolják.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.