galéria megtekintése

Tállai: biztonsági okok miatt tiltott az Uber

5 komment


Varga G. Gábor

A jövőben nem sofőrködhet az Uber rendszerében, aki nem adja meg az adószámát – tájékoztatta lapunkat az utazásmegosztó holland központja. A Nemzetgazdasági Minisztériumtól pedig azt tudtuk meg, hogy biztonsági okokra hivatkozva tiltották le azt a bankkártyát, amely egy NAV-ellenőr felhasználói fiókjához tartozott. A NAV kérte az Ubert, hogy oldja fel a tiltást.

Minderről annak kapcsán érdeklődtünk a tárcánál, hogy Tállai András, az adóhatóságot felügyelő államtitkár a héten azt állította a TV2 reggeli műsorában: „a kollegáknak a bankszámlaszámát, miután kiderült, hogy adóellenőrök, az Uber-központban, Hollandiában egy órán belül letiltották”.  (Valójában azt a bankszámlához tartozó kártyát tiltotta le a cég, amelyet az ellenőröknek nyitott a NAV - a szerk.) „Ugyanazzal a bankszámlával, kártyával nem tudott bejelentkezni a NAV-os kollega, tehát rögtön léptek, hogy kizárják azt a személyt, akiről kiderül, hogy a NAV ellenőre” – tette hozzá a műsorban Tállai. Ennek kapcsán kerestük meg a tárcát, arról érdeklődve, hogy bepanaszolták-e az eljárást az Ubernél, s kiderült, hogy a holland cég biztonsági okokkal magyarázta az esetet, a NAV munkatársai pedig kérték a kártya tiltásának feloldását. Hogy az megtörtént-e, azt a tárca szerda délutáni ismételt megkeresésünkre a cikk megjelenéséig nem közölte.

Megkerestük az Uber európai központját is, ahol az esetről konkrétumot nem, csak általánosságokat mondtak. E szerint nem vizsgálják, hogy ki az ügyfél, a technikai problémákat pedig egyedileg tudják kivizsgálni - ahogy tették azt a NAV-os esetben is. Technikai és biztonsági okai is lehetnek, ha letiltanak egy kártyát vagy egy felhasználói fiókot, utóbbit például akkor korlátozzák ideiglenesen, ha gyanús viselkedést szűr ki a rendszerük. Ezt a cég bővebben nem részletezte, tehát bármit jelenthet.

Nem hozott eredményt a taxis megbeszélés

Kifejezetten csalódottak voltak a taxisok azt követően, hogy tegnap első alkalommal tárgyaltak a kormány képviselőivel. Mint ismert, a múlt héten a Deák téren demonstráló sofőrök annak fejében szüntették be akciójukat, hogy e hét csütörtökre „időpontot kaptak”, ahol egyeztettek volna a gondjaikról, mindenek előtt az Uber hazai működéséről, annak korlátozásáról. Gottlieb Géza, a mintegy egy hete véget ért taxis megmozdulás egyik vezetője lapunknak azt mondta: amolyan ismerkedés volt a csütörtöki tárgyalás, érdemi eredmények nélkül. „Most ott tartunk, hogy nem tudjuk hova is fordulhatnánk problémáinkkal”. Hozzátette, hogy biztos lesz következő forduló – azok eredményességében nagyon bíznak –, igaz, ennek időpontjáról később egyeztetnek.

 

Hogy mennyire általános jelenség, hogy az Uber korlátozza azok hozzáférését, akikről kiderül, hogy hatósági ellenőrök, azt nem tudjuk. Tállai szavai szerint ugyanis a NAV 10 ellenőrzést folytatott le uberes sofőrökkel szemben azóta, hogy 2015 októberében módosult a személyszállítást szabályozó rendelet. A Budapesti Közlekedési Központ a Világgazdaság kérdésére mintegy húsz ellenőrzésről számolt be. Összehasonlításképp: a becslések szerint havi szinten százezer körüli fuvart teljesít az Uber 1200 alkalmi vagy rendszeres autós partnere.

A cég hollandiai központjánál arról is érdeklődtünk, vannak-e folyamatban tárgyalásaik a magyar adóhatóságokkal, s hogy ellenőrzik-e azt, hogy a sofőrjeik befizetik-e a helyi közterheket a jövedelmeik után. Az Uber állítása szerint több találkozó zajlott köztük és a NAV illetékesei között, hogy  létrehozhassanak egy hatékony rendszert. Ami a sofőrök ellenőrzését illeti, az Uber álláspontja szerint csak a magyar hatóság jogosult ellenőrizni őket. Ők maximum a megfelelő információkkal tudják elősegíteni, hogy az egyébként „önfoglalkoztató” sofőrök befizessék a számukra kötelező adót. A kontroll azonban hatékonyabb lesz, mert előírják a sofőröknek az adószám kiváltását és közlését az Uberrel, s aki ezt nem teszi, nem tud majd sofőrként pénzt keresni az utazásmegosztó platformon.

Valódi utazásmegosztót tervez a Facebook

Valódi utazásmegosztásra nyújtott be szabadalmi kérelmet a Facebook az Egyesült Államokban. Tervük hasonló az Uberhez, egyetlen nagy különbséggel: akihez egy utas beszáll egy útra, az nem ezért van kint az utcán, hogy utasokat fuvarozzon, hanem azért, mert eleve megy valahová. Szakértők szerint ennek ellenére ettől a tervtől is frászt kapnak a taxisok. A tervezett szolgáltatással azok a felhasználók, akik jelzik, hogy részt vesznek egy adott eseménynek, megadhatnák, autóval mennek-e, és vinnének-e magukkal másokat. A Facebook élőben mutatná, merre jár a sofőr, figyelmeztetést küldene amikor az utasokhoz ér. Az autósok megszabhatnák, hogy közül kik lássák, hogy szállítást is vállalnak, illetve közvetlenül is meghívhatnának ismerősöket. A szabadalmi hivatal még nem fogadta el a Facebook kérelmét.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.