galéria megtekintése

Simicskáéknak már a lét a tét

Az írás a Népszabadság
2015. 07. 21. számában
jelent meg.


Kapitány Szabó Attila
Népszabadság

Megvan, kik lehetnek az első gyalogáldozatai Orbán Viktor és Simicska Lajos háborújának. A miniszterelnök egykori harcostársának több száz munkatársa akár a megélhetését is elvesztheti, ha a gönyűi kikötő fejlesztésének pályázatán hamis adatszolgáltatással megvádolt Közgépet három évre kizárják a közbeszerzésekből. Megrendelések híján a korábban állami százmilliárdokat besöprő cég spórolni kényszerül majd.

A Közgép dolgozóinak utolsó reménye, hogy tudják, kenyéradójuk harcolni fog. Simicska Lajos ugyanis nem fogadja el, hogy miközben cége az Észak-dunántúli Vízügyi Igazgatóság közbeszerzésén 6,67 milliárd forintos ajánlatával maga mögé utasította a győr-gönyűi kikötő fejlesztésére pályázó versenytársait, a partvonalon kívülre száműzzék.

A projekt gazdájának dolgozó Első Magyar Közbeszerzési Tanácsadó Zrt. azzal vádolta a céget, hogy valótlan adatokkal torzította a versenyt, a társaság azonnal jogorvoslatot kért a Közbeszerzési Döntőbizottságtól (KDB). A testület ötből négy vádpont alól lényegében felmentette, az életben tartott egyetlen kifogás nyomán viszont a céget három évre eltiltották. A döntést bíróságon támadják meg, az ítéletig mindez így marad.

Az állami megrendelésekből való távolmaradás akár a Közgép végét is jelenthetné. A nagy állami megrendelések teljesítésére berendezkedett cégcsoport tekintélyes árbevételéhez és feladataihoz mért szervezetet alakított ki. A „zászlóshajónak” számító Közgép Építő- és Fémszerkezetgyártó Zrt. tavaly 112,9 milliárd forint árbevétel mellett kétmilliárd forint mérleg szerinti eredményt produkált. Ami után óriási visszaesés lenne, ha mondjuk, 2017-től – a hírek szerint addig azért kitartanak a már megkötött szerződések – a társaság egyetlen fillérnyi állami megrendeléshez sem jutna. Igaz, reménysugár, hogy a cég külföldről is kap megrendeléseket acélszerkezetek gyártására.

 
Az M4 befejezéséért sem indulhatnak
Az M4 befejezéséért sem indulhatnak
Veres Viktor / Népszabadság

Ha sikerül is kiböjtölni három évet új nagyberuházások megszerzése nélkül, a cégcsoport nagyjából nyolcszáz dolgozójának egyre „szűkebb” lesz a közgépes mellény. Ha a közbeszerzési hatóságnak lenne igaza a bíróságon, miközben sor kerülne az elkerülhetetlen karcsúsításokra, a társaság Haraszti úti központjából kénytelen-kelletlen végig kellene nézni azt is, hogy a cég által megkezdett beruházásokat mások fejezik be.

Például a Közgép a többi között nem szállhatna versenybe a félbehagyott M4-es autópálya általa épített Tisza-hídjának befejezéséért. Bele kellene törődnie abba is, hogy bár szervezete, eszközparkja is megfelel, az M0-s autóút déli szektorában esetleg újra programba kerülő, tavaly elhalasztott félpályás felújításának egyetlen méteren sem dolgozhatnának. Mi több, a cég az olyan ügyekben is elvesztené az ügyfélképességét, amelyekben az elmúlt hónapok pályázatain leadott árajánlatokkal papírforma szerint nyert volna.

Bármilyen bagatellnek látszik is, hogy egy közigazgatási határozat kényszeríti térdre a közelmúltban még mindenható mélyépítő óriást, az ellenkező értelmű bírósági ítélet megszületéséig nincs mit tenni: a Közgép a legszaftosabb nagyberuházások kiírásaira sem reagálhat. Jó esetben csak hónapokig. Rosszabb esetben három évig.

A Közgép bíróságon támadja meg a KDB határozatát – tájékoztatta lapunkat Puskár Anett. A társaság szóvivője szerint cégüket jogsértő eljárással tartották távol a gönyűi kikötő beruházásától, illetve tiltották el a közbeszerzésektől. Lapunknak arról beszélt, hogy a közbeszerzések tisztasága felett őrködő testület a tények figyelembevétele nélkül, a jogszabályokat szubjektíven értelmezve hozta meg határozatát. És még így is csupán egyetlen olyan kifogás volt, amibe bele tudtak kapaszkodni.

Az elmarasztalásra – mint megírtuk – az adott apropót, hogy a Közgép pályázatában a Sasa II néven szerb lajstromba vett komp mint 507 négyzetméter zárt fedélzettel rendelkező hajó szerepelt. A hiánypótlások során azonban kiderült, hogy a vízi jármű üzemeltetőjének hivatalos közlésével ellentétben a hajó zárt fedélzete kisebb: a számítások szerint módszertantól függetlenül húsz-harminc négyzetméter hiány van. (A pályázat kiírói legalább ötszáz négyzetmétert írtak elő.)

A Közgépnél állítják, jóhiszeműen jártak el, az alvállalkozójuk által megadott hivatalos adatot szerepeltették pályázatukban, az adatok esetleges pontatlansága nem róható fel a társaságnak. Amiben annyira hisznek, hogy ha kell, akár az unió bíróságáig is elmennek igazukért. Szerintük, miután a Közgép zömmel közösségi forrásokra támaszkodva megvalósuló fejlesztéseken dolgozik, és a gönyűi kikötő projektje is ilyen, az unió illetékeseit érdekelni fogja a jogsértő eljárás.

Bármi lesz is a Közgép igazságkeresésének a vége, a győr-gönyűi kikötő fejlesztése feltehetőleg már nem lesz a társaságé. A tét azonban immár a vállalatóriás megmentése. S ebben alig számít az, ha a kikötői munkálatokra 6,89 milliárd forintért az A-Híd, Swietelsky Vasúttechnika Kft. és a Mészáros és Mészáros Kft. triója szerződik.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.