Megvan, kik lehetnek az első gyalogáldozatai Orbán Viktor és Simicska Lajos háborújának. A miniszterelnök egykori harcostársának több száz munkatársa akár a megélhetését is elvesztheti, ha a gönyűi kikötő fejlesztésének pályázatán hamis adatszolgáltatással megvádolt Közgépet három évre kizárják a közbeszerzésekből. Megrendelések híján a korábban állami százmilliárdokat besöprő cég spórolni kényszerül majd.
A Közgép dolgozóinak utolsó reménye, hogy tudják, kenyéradójuk harcolni fog. Simicska Lajos ugyanis nem fogadja el, hogy miközben cége az Észak-dunántúli Vízügyi Igazgatóság közbeszerzésén 6,67 milliárd forintos ajánlatával maga mögé utasította a győr-gönyűi kikötő fejlesztésére pályázó versenytársait, a partvonalon kívülre száműzzék.
A projekt gazdájának dolgozó Első Magyar Közbeszerzési Tanácsadó Zrt. azzal vádolta a céget, hogy valótlan adatokkal torzította a versenyt, a társaság azonnal jogorvoslatot kért a Közbeszerzési Döntőbizottságtól (KDB). A testület ötből négy vádpont alól lényegében felmentette, az életben tartott egyetlen kifogás nyomán viszont a céget három évre eltiltották. A döntést bíróságon támadják meg, az ítéletig mindez így marad.
Az állami megrendelésekből való távolmaradás akár a Közgép végét is jelenthetné. A nagy állami megrendelések teljesítésére berendezkedett cégcsoport tekintélyes árbevételéhez és feladataihoz mért szervezetet alakított ki. A „zászlóshajónak” számító Közgép Építő- és Fémszerkezetgyártó Zrt. tavaly 112,9 milliárd forint árbevétel mellett kétmilliárd forint mérleg szerinti eredményt produkált. Ami után óriási visszaesés lenne, ha mondjuk, 2017-től – a hírek szerint addig azért kitartanak a már megkötött szerződések – a társaság egyetlen fillérnyi állami megrendeléshez sem jutna. Igaz, reménysugár, hogy a cég külföldről is kap megrendeléseket acélszerkezetek gyártására.