galéria megtekintése

Egymást ütik a kormány tagjai

Az írás a Népszabadság
2014. 11. 18. számában
jelent meg.


Batka Zoltán
Népszabadság

Jövőre a kormányközeli kapcsolatokkal rendelkező Continental egyik fő terméke, a szivarka már a cigarettához hasonlóan adózik, így jelentősen drágább is lehet. Azonban egy módosító javaslatnak köszönhetően az idén legyártott olcsóbb szivarkát a gyártók még a régi, alacsony adótartalommal adhatják el.

Komolyan egymásnak feszült a Miniszterelnökséget vezető Lázár János miniszter és Varga Mihály nemzetgazdasági miniszter egy a Continental Dohányipari Zrt.-nek kedvezményt nyújtó módosító javaslat miatt – tudta meg lapunk kormányközeli forrásból. Amint arról korábban a Világgazdaság beszámolt: Magyarország és Németország az év végéig kapott haladékot az Európai Uniótól, hogy kivezesse a piacról a szivarka korábban kialakított, cigarettára emlékeztető, vékonyabb formáját, amely amellett, hogy karcsúbb, jóval kisebb adóteherrel került forgalomba, mint a cigaretta.

A 2011-es uniós direktíva vélhető szándéka, hogy megszüntesse a cigarettára gyanúsan emlékeztető termékek adóelőnyét, nem mellesleg ezzel nagyobb bevételhez juttatva a büdzséket. A nemzetgazdasági tárca által nemrég benyújtott adótörvény-módosítás értelmében jövő évtől a szivarka már valamivel testesebb lesz, a vékonyabb szivarkák eltűnnek a boltok polcairól, illetve a cigarettával gyakorlatilag megegyező adóteher lesz a terméken.

Az amerikai Philip Morrist éri a legsúlyosabb büntetőadó
Az amerikai Philip Morrist éri a legsúlyosabb büntetőadó
Brian Snyder / Reuters

 

Csakhogy október végén – Vargáék nagy nemtetszésére – a kormánypárti padsorokból érkezett a javaslathoz egy módosító, amely lehetővé tenné a gyártóknak, hogy az év végéig legyártott, régi típusú szivarkát a korábbi, alacsony adótartalom mellett korlátlan ideig piacra dobhassák. Bár a javaslat indoklása szerint erre a munkahelyek megőrzése, illetve a jogbiztonság miatt van szükség (tény, hogy az eredeti javaslatból kimaradt, mi legyen az év végéig legyártott, régi típusú szivarkákkal), ám ezzel a lehetőséggel jókorát szakíthatnak a gyártók, különösen a Continental.

A magyar tulajdonú vállalkozás multinacionális versenytársainak ugyanis jövőre ki kell fizetniük a rájuk rövidesen kivetésre kerülő, egészségügyi hozzájárulásnak nevezett rendkívüli különadót. A milliárdos pluszteher nyomán pedig a vállalatok már most dobozonként 70-80 forintos drágulást vetítenek előre. Ebben a helyzetben a folyamatosan dráguló cigarettapiacon nagyot lehet szakítani azzal, ha a szivarkát gyártók az év végéig jelentős készletet halmoznak fel a termékből. Szivarkát Magyarországon a kormányzattal jó viszonyt ápoló Continental mellett a British American Tobacco (BAT) állít elő. A Continental volt az, amely a termékkörrel „robbantotta” a jövedékiadó-növekedés miatt megdrágult cigipiacot a 90-es évek végén.

Christian Hartmann / Reuters

Bár információnk szerint a módosító a volt hódmezővásárhelyi polgármester, Lázár János egyetértésével ment be a parlament elé, éppenséggel a benyújtó személye sem független a Continentaltól. Hörcsik Richárd fideszes sátoraljaújhelyi országgyűlési képviselő (a Continental gyára Sátoraljaújhelyen van) már korábban belement egy asszóba a nemzetgazdasági tárcával a Continental érdekében.

Amint arról beszámoltunk: 2011-ben az akkor még Matolcsy György által vezetett minisztérium radikálisan meg akarta emelni a dohánytermékek jövedékiadó-szintjét, ám az utolsó pillanatban a törvényjavaslatot az alkotmányügyi bizottság visszavonta. „A dohánylobbi erősebb volt” – kommentálta akkor Balsay István, a bizottság azóta az Alkotmánybírósághoz delegált elnöke a testület lépését. Mint később kiszivárgott, a bizottságon belül Hörcsik Richárd javaslatára döntöttek úgy a honatyák, hogy nem támogatják a szaktárca javaslatát.

Nem ez lenne az első alkalom, hogy a kormánytöbbség hátszelet ad a hazai gyártónak. Korábban kiderült, hogy a Lázár János által benyújtott trafiktörvény egyik verzióját egy „Sánta János” nevű felhasználó gépén hozták létre. (A Continental tulajdonosainak egy része Hódmezővásárhelyen, Lázár János városában lakik.) Később a trafikpályázatok során több száz olyan dohányboltot azonosítottak, amelyek a Continentalhoz vagy disztribúciós cégéhez, a Tabán Trafikhoz kötődnek.

Szatmáry Kristóf, a nemzetgazdasági tárca volt államtitkára nemrégiben nyújtott be egy olyan törvényjavaslatot, amely milliárdos különadóval sújtja a Continental multinacionális versenytársait, miközben a hazai cégre csak elenyésző adóteher esik. Végül a napokban szivárgott ki a Lázár vezette Miniszterelnökségről, hogy májustól egyetlen cég kezébe vonnák össze a dohány-nagykereskedelmet – lényegében ellehetetlenítve a piacon jelenleg működő húsz-harminc többi nagykereskedő társaságot. A törvényjavaslat megfogalmazásából pedig úgy tűnik, hogy a Continental disztribúciós vállalkozása, a Tabán Trafik Zrt. lehet az egyik lehetséges befutó.

A Fidesz szerint nem drágulhat

A dohánygyárak szerint dobozonként 70-80 forinttal drágul a cigaretta a nemrég beterjesztett, „lex Philip Morrisnak” is nevezett adótörvény nyomán. A beterjesztő Szatmáry Kristóf volt nemzetgazdasági államtitkár.

Az országgyűlési képviselő, jelenleg a vállalkozásfejlesztési bizottság alelnöke a Hír TV kérdésére, miszerint akár hatósági áras is lehet-e a cigaretta, úgy felelt: „nem mennék előre, érezzük a problémát, és a kormányzat képes meggátolni az áthárítást”. Szatmáry szerint a hozzájárulásból tízmilliárd forint körüli összeg folyhat be a költségvetésbe. Lapunk számítása szerint azonban ennél több, 12-13 milliárd, amelynek zömét, 6,8 milliárdot az amerikai Philip Morris fizetné – ahogy lapunk információi szerint az is nyílt titok a kormánypártban, hogy a Philip Morris aránytalan megadóztatása az amerikai kitiltási botrányra adott válasz.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.