Közülük a NÚSZ becslései szerint húszezren kérik majd vissza a pénzüket. Ami százmillió forint visszafizetésével, na meg az ügyfélszolgálati irodáknál tumultuózus jelenetek kialakulásának lehetőségével kecsegtet. Utóbbira komoly az esély a főváros környéki ügyfélszolgálatokon. A megyei matricákból a legtöbbet ugyanis Pest megyében vásárolták: január végéig 410,2 ezer címkét vettek meg a korábban zömmel díjmentesen használható gyorsforgalmi utakra a kényszerhelyzetbe hozott autósok.
A várakozások szerint azonban a Budapest agglomerációjában közlekedők soraiból annak ellenére kevesen váltják majd vissza a megyei címkéket, hogy a 4-es főút Liszt Ferenc repülőtér előtti 900 méterén február 1-jétől ismét díjmentes az úthasználat. Hisz a sztrádák fővárosi bevezetőin, illetve az M0-s legtöbb szakaszán a kormány továbbra is tartja a markát.
|
Veres Viktor / Népszabadság |
Ezzel együtt, az állami útdíjszedő itt is megpróbálja elejét venni a kígyózó sorok megjelenésének. Az elektronikus visszaváltás lehetőségének megteremtése mellett, „fagylaltos kocsi” néven becézett mobil csoportos díjellenőr autói, az M3-as autópályán Budapesten és az M1–M7 közös szakaszán Budaörsnél, az állandó ügyfélszolgálatok szomszédságában, már vasárnap kinyitották a pénztárakat.
És ugyanígy készülnek a rohamra a legtöbb matrica visszaváltását ígérő Vas megyében is. Az M86-os elhibázott díjasításának semmissé tétele után ugyanis a megyében eladott 7600 területi címke mindegyikét visszaadják majd. De rohamra számítanak a Veszprém megyéhez közeli, mobil díjszedő kasszával megerősített székesfehérvári ügyfélszolgálaton is, ahol valószínűleg az M7-es rövidke veszprémi szakaszára eladott 4800 matrica többségét, illetve a dunaújvárosi Duna-híd egy hónap sarcolás után ismét díjmentes kilométereire vásárolt vignettákat leadják majd gazdáik.
Nagyobb matricaleadási kedvre ezen kívül legfeljebb Bács-Kiskun és Tolna megyében számít a NÚSZ. Az M9-es autóút szekszárdi Duna-hídjának díjasítása miatt mindkét megyében sokan váltottak kényszerből matricát. Bács-Kiskunban 19,2 ezren, Tolnában 6,4 ezren. És mert február 1-jétől már ezen a hídon sem kell fizetni, a megyei címkét itt csak azok tartják meg, akiknek az M5-ös vagy az M6-os autópályák valamelyikére kell. Az pedig már a kormány szerencséje, hogy a megyei matricák eladásában élen járó megyék többségében nincs miért visszaadni a címkét.
Ha mégis lenne ilyen ok, a listavezető Pest és az 52,1 ezer vignetta eladásával második helyezett Fejér megye után, Győr-Moson-Sopronban fontolgathatnák a legtöbben, mit tegyenek a felesleges matricákkal. Itt 31,4 ezer autósnak van megyei címkéje. A sorban a következő Heves megye 22,4 ezer matricával, majd Bács-Kiskun után Komárom-Esztergom jön 14 ezer, Csongrád 12,7 ezer, Somogy 12,7 ezer, Borsod 8,7 ezer matricával. A második csoportot Vas megye nyitja, majd 6,5 ezer matricával Hajdú-Bihar, 6,4 ezerrel Tolna, 6 ezerrel Szabolcs-Szatmár, 4,8 ezerrel Veszprém folytatja. A sereghajtók szerepe a 3,5 ezer megyei matricával Baranya, illetve 2,9 ezer címkével Zala megyének jutott.