Ha a peron liftjét kézzel kell felhúzni a felüljáróra, augusztus 20-án a vonatoknak akkor is menni kell – elevenítette fel a vasútavató előtti utolsó központi utasítást lapunknak egy láthatósági mellényes építőmunkás Pilisvörösváron. Hüvelykujjával a válla fölött hátraintve jelezte azt is, merre kell keresni a vonatforgalom újraindítása után egy héttel még használhatatlan felvonót. De gúnyos mosoly kíséretében egyértelművé tette, szerinte a talajszint felett több arasznyival nyíló ajtajú liftnél akadnak szégyenletesebb furcsaságok is az esztergomi vasút főváros előtti utolsó kilométerein.
A pilisvörösvári állomáson augusztus 19-én átkocogó különvonatból például a „fontos emberek” nem feltétlenül láthatták, de a megújult forgalmi épülethez vezető út egyszerűen nem készült el, eközben a P+R parkolóban kupacszám áll a szemét. És mert az ünneplő delegáció napközben járt erre, azt sem tapasztalhatták, hogy az állomás közvilágítása esetlegesen működik. Az pedig még a rozsdamentes acél kellékekkel szerelt illemhelyek láttán örömködők előtt is titok marad, hogy a vécé csak azért működik, mert a „találékony” magyarok egy ablakpárkányon átvetett, az állomásépület mögött megbúvó csapra csatlakoztatott közönséges gumislaggal megoldották a vízellátás bonyolult problémáját is.
|
Rendhagyó megoldással vezették be a vizet az állomás épületébe Földi D. Attila / Népszabadság |
Solymáron vízhiánynak nyoma sincs. A vécék működnek, de őr vigyázza, hogy az illemhelyek ajtaja csak az utasok előtt nyíljon meg. A parkolók burkolatának kialakításán alighanem még hetekig dolgozó építőmunkások nem kaphatják meg a vécé kulcsát. Noha jobbára csak ők tudják, hogy miközben a pénztárak zárva vannak, az állomás valójában működik. Az utasok inkább csak félve, a frissen festett falak megcsodálásának erejéig óvakodnak be a megújult épületbe. Többre nem is nagyon futja, miután valahogy még meg kell szokniuk, hogy Solymáron minden fordítva van.
A főváros felől érkező vonatok az állomásépülethez közelebbi bal pályára, a Pilisvörösvár irányából közeledők a távolabbi sínpárra állnak be. Aki pedig ezt nem tudja és rossz peron mellett várakozik, az utolsó pillanatban gyerekkel, csomaggal rohanhat vonatához. Mindeközben nem árt résen lenni, a síneken átvezető járdára óvatlanul lépőket ugyanis nem csak a csendesen suhanó dízel motorvonatok gázolhatják el. A gyalogosjárdát előszeretettel veszik igénybe a környező úthálózat áttervezése miatt eltévedő autósok is.
|
Földi D. Attila / Népszabadság |
A legnagyobb kihívás Üröm állomásán vonatra szállni. A nemzeti vasút szakaszosan korlátozott sebességgel közlekedő szerelvényei itt jobbára a jó irányból érkeznek, de a visszafogott igényességgel kiépült P+R parkoló, illetve a máris megroggyant gyalogos burkolatok megközelítése egyelőre nem nevezhető megoldottnak. A 10-es főúttól az állomáshoz vezető út ugyanis még javában épül. Amíg elkészül, marad a sajátos akadálypálya gyalogosnak, autósnak. És nem lankadhat a figyelme annak sem, aki esetleg baj nélkül elérte az állomás területét. Mert hát, a peronok szomszédságában különféle vezetékek, elektromos kábelek fekszenek a porban, sárban. Azt pedig talán még a helyet ismerők sem tudják teljes bizonyossággal, hogy melyik drót hová vezet.
|
Jelzőőrök irányítják a forgalmat, a jelzőberendezés még nem működik Földi D. Attila / Népszabadság |
Jövő keddtől talán már minden másképp lesz. Az ígéretek szerint legalábbis eddig tart a jelzőberendezések kipróbálására szánt „sötét üzem” az esztergomi vonalon. Ami azt jelenti, hogy az utasok remélhetik: utoljára a múlt hétvégén láttak olyat, hogy a vörös jelzés előtt megálló vonat mozdonyvezetője mobiltelefonon kér engedélyt a továbbhaladásra. És ha minden jól megy, a Bécsi út szerencsétlenül kialakított vasúti átjárójában is a 3,5 méteres csapórúddal büszkélkedő, fényjelző berendezéssel kiegészített sorompó váltja majd a jelzőőröket. Azt a két láthatósági mellénybe öltözött, tárcsát lengető vasutast, akik miután mobiltelefonon hírét veszik egy-egy vonat érkezésének, kiállnak az egyre csak érkező személygépkocsik, autóbuszok, kamionok útjába, és remélik, hogy jelzéseikre megáll majd a forgalom. Azt pedig tehetetlen beletörődéssel veszik tudomásul, ha a nem ritkán kilométer hosszon várakozó kocsisorból egy-egy türelmetlen autós kiválik, és a vonatokra fittyet hányva elszáguld mellettük.
Más kérdés, hogy az erre autózók hamar be fogják látni: haladásukat valójában nem a jelzőőrök akadályozták. A bosszantó várakozás ugyanis a Bécsi úti sorompók szolgálatba állása után is marad. Az aktuális hírek szerint, ha Solymár felől várható vonat, a csapórudak négy perccel a szerelvény érkezése előtt ereszkednek majd le. Az ellenkező irányban közlekedő vonatokat pedig legalább hat perccel megelőzi majd az útátjáró lezárása.
|
Igényes kivitelezés Földi D. Attila / Népszabadság |
Bárhogy is, az esztergomi vasút mentén folytatódnak az építkezések. Aki pedig a munkálatokat kísérő közlekedési kellemetlenségek idején azon gondolkodna, mi került 25,4 milliárd forintba az Aquincum és Pilisvörösvár közti vasút átépítésén, a legkézenfekvőbb magyarázatok mellett legyen figyelemmel a helyben alkalmazott szokatlan megoldások költségeire is. Például arra, mi pénzt vihetett el, hogy az esztergomi vasúton, mondjuk Ürömnél vagy Aranyvölgynél a gyalog, illetve a kerékpárral közlekedők számára épített átjárók csapórudat és fénysorompót kaptak.