Az újabb fejlesztések pedig még csak ezután kezdődnek majd.
Fő a biztonság
Nagy hiányosságokra senki ne számítson, a lényeg már tavaly decemberben elkészült a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő (NIF) Zrt. beruházásán. A vasúti pálya és alépítménye hónapok óta kész a szolgálatra, a beszabályozott új síneken azonban eddig csak az építőanyagot szállító szerelvények zakatolhattak. Mert hát a menetrend szerinti személyszállítás eredetileg 2014 tavaszára ígért elindítása után nyolc hónappal, biztonsági megfontolásokra hivatkozva, a nemzeti vasútnál újabb halasztásról döntöttek. Az új nyomvonalon futó vasútvonalról ugyanis a legalapvetőbb biztonsági berendezések is hiányoztak.
Évek óta kísért a szellemvasút
Az esztergomi vasútvonal pályájának lassan harmadik éve tartó építése tavaly decemberre befejeződött ugyan, a MÁV-Start szerelvényei azonban a szakminisztérium közlése szerint leghamarabb 2015 második negyedévében állhatnak forgalomba. Addig az új síneken tehervontatok zakatolnak szinte naponta. A 25,4milliárdos beruházásról itt olvashatnak részleteket.
Nemcsak a vonatok közlekedését szabályozó jelzőrendszerek, hanem a közúti átjárók biztonságát szolgáló berendezések sem készültek el. Nélkülük pedig a vonatozás rendkívül körülményes és balesetveszélyes lett volna. A szerelvények minden állomásról csak külön engedéllyel futhattak volna ki, hagyományos csapórudas vagy fénysorompók hiányában pedig minden közúti kereszteződésben jelzőőröknek kellett volna irányítaniuk a forgalmat, az első vonat indulásától az utolsó elhaladásáig.
A jövő annyiban már megkezdődött, hogy a hírek szerint a Siemens a közelmúltban végre megkezdhette az új elektronikus biztosítóberendezések telepítését. A már korábban kialakított alépítményekbe egymás után kerülnek be a különféle kábelek, de nehézségek még most is akadnak. Számos helyen, így állítólag a pilisvörösvári állomáson, a P+R parkolók területén, egyes vasúti műtárgyakon még mindig nem lehetséges a kábelezés. Mindez azonban az akár szakaszos átadásokat is lehetségesnek tartó optimista előrejelzések szerint csak átmeneti probléma, és a biztosítóberendezések a Siemens vállalásának megfelelően április végén működőképesek lesznek, júniusra pedig minden elkészül.
Hangulatos fények
Illetve mégsem. A vasútavatás idején vonatozók legalábbis néhány hiányossággal találkozhatnak majd. Tiszta szerencse például, hogy júniusban későn sötétedik. Mert a bennfentesek szerint egyes állomásokon a térvilágítást a vasúti forgalom beindításakor még nem lehet majd felkapcsolni. Mi több, sanszos, hogy néhol a peronok sem lesznek feltétlenül készen. A fényviszonyoktól függetlenül biztosan látható lesz azonban, hogy a több éve tartó építkezések idején nem éppen az állomásépületek voltak a figyelem középpontjában: ezek még felújításra várnak.
|
Az ünnepélyes avatás időpontja bizonytalan, egyelőre vonat nélkül maradnak az utazók M. Schmidt János / Népszabadság |
Csúszik a villamosítás
És ez még nem minden. A MÁV közlése szerint a társaság egyértelműen a vonatforgalom júniusi beindításával számol. Méghozzá dízelvontatású szerelvényekkel. Ami csak a kezdet: a cél az, hogy a fővárosból a nemzeti vasút új, villamos motorvonataival lehessen eljutni Esztergomba. Apró szépséghiba azonban, hogy ehhez a MÁV-nak még el kell végeztetnie az esztergomi vasútvonal villamosítását is.
Amihez nagy segítség, hogy a felsővezeték-rendszer tartóoszlopai a pályaépítés során a helyükre kerültek. Mi több, a vasúttársaság közlése szerint az újabb beruházás első közbeszerzési eljárását már le is zárták. A tavaly novemberben aláírt szerződés szerint elkészült tervek üzemeltetői jóváhagyása pedig folyamatban van. Már csak a rendszer kivitelezésének előreláthatóan márciusban megjelenő közbeszerzési eljárását kell végigvinni, és kezdődhet is a villamosítás.
Vágányzár a hétvégeken
Ami az ígéretek szerint kevéssé zavarja majd az utazókat. A hétköznapokon vonatozók legalábbis megúszhatják a munkavégzéssel járó tortúrát, miután a MÁV a felsővezetékek hétvégi telepítését tervezi. Na meg azt is, hogy előreláthatólag ezeken a hétvégéken, előreláthatólag nyolc alkalommal, teljes vágányzárat rendel el a Budapest–Esztergom-vasútvonalon. Ez pedig azzal jár majd, hogy a szombati üzemkezdettől a vasárnapi üzemzárásig ismét autóbuszok helyettesítik majd a vonatokat.