A nagy nevű ügynökségek továbbra is viszik az Oroszlánokat. A többiek figyelnek, tanulnak.
hirdetés
Cannes-ban az Uber szintet lépett és bevezette az UberCOPTER szolgáltatást. Ezen keresztül helikoptert lehet foglalni és azzal utazni a reptérre. 160 EUR plusz 50 EUR a csomagokért. Tulajdonképpen a franciaországi viszonyok között nem is olyan drága. Az Uber kulturális tényező, a vállalkozási kultúra élharcosa. Globálisan 20,000 vállalkozó dolgozik nekik, akik az Uberen keresztül építhetik a kis cégüket.
Itt nálunk a start-up fenomén bír kulturális erővel, mivel újradefiniálja a lejáratott vállalkozó kifejezést. Moderné és progresszívvé teszi. Emellett az ügynökségek szerepe és működése is változik. Az igazán sikeres ügynökségek új utakat keresnek, megpróbálnak maguk is kultúra alakító tényezővé válni. Sok példa van erre, és itt Cannes-ben rengeteg olyan alkotás szerepel, ami ennek az új gondolkodásnak és működési formának ez eredménye.
Grand Prix promo és aktiváció valamint design kategóriában, 3 bronz és egy ezüst Oroszlán
hirdetés
A 180 Amszterdam ügynökség globális márkáknak dolgozik. Vezetőjük elmesélte, hogy a legnagyobb ügyfelük, az Adidas, megvált tőlük, félelmetes hirtelenséggel. Ők újraépítették magukat a startup működési modell mentén.
Az R/GA nevű amerikai ügynökség pedig teljesen átsrukturálta működését. Digitális kommunikációs ügynökségből átalakultak startup akcelerátorrá, három fő szolgáltatás köré csoportosítva a tevékenységüket: tanácsadás, termék és szolgáltatás fejlesztés és kommunikáció. Ők nem a startup működési modellt adaptálták, hanem startup cégeket karolnak fel, bevonva őket akcelerátor programjukba, melynek keretében megalkotják a márkát, a márka stratégiát, rendbe rakják fogyasztói használhatóságot (UX) és segítenek abban, hogy profi kommunikáció révén legyen rengeteg felhasználója az új cégeknek, segítenek a befektetői pénzek bevonásában, sőt, ők maguk is befektetőkké válnak.
Mindennek fejében részesedést szereznek startup a cégekben. Ha az új vállalkozások beindulnak rengeteg pénzt fognak keresni. Így az R/GA szakított az ügynökségek kiszolgáltatott helyzetével, és nagyságrendekkel nagyobb bevételi forrást hozott létre. Mindezzel együtt olyan termékeket fejlesztenek, melyek valós problémákat zseniális, tudományos és meglehetősen innovatív módon kezelnek. Itt van kettő:
A Crispin Porter & Bogusky egy cseppet más utat választott az ügynökségi model újragondolására. Ők valós, megfogható termékeket hoznak létre. Tulajdonképpen ellene vannak az R/GA modellnek. Abban hisznek, hogy a márkáknak kell legyen egy megfogható, tárgyiasult valósága. Az ügynökség segített az Angel's Envy nevű whiskey márka bevezetésében, majd eladták a Bacardinak több, mint 100 millió dollárért.
Érdemes ezeken az új modelleken elgondolkozni, mert a piacosítás és pénzre váltás új mechanizmusait tárják fel. Ezek a lehetőségek mindenki számára adottak a világon, érdekes módon viszont csak a legnagyobbak tudják kihasználni.
hirdetés
Mindez azért is megfontolandó, mert a kreativitás nem öncélú. Le kell számolnunk azzal, hogy a reklámot őrült, de elvetélt művészpalánták készítik. Nem, a reklám üzleti fogás, profitot támogat. Erre Cannes is igyekszik felhívni a figyelmet azzal, hogy létrehozott néhány éve egy új kategóriát a reklám hatékonyságáról. Ezt idén ez az alkotás nyerte meg.
Erről tavaly még azt gondolhattuk, hogy jó kommunikáció, de semmi köze a kamionok értékesítéséhez. Hát teljesen rosszul gondoltuk ezt. Ez ma a világ egyik leghatékonyabb kommunikációs kampánya az üzleti eredmények szempontjából. Mindenütt lehet nagyot és pénztermelőt alkotni. A kreativitás kifizetődő. Átlagos kampány átlagos profitot hoz. Ezen érdemes egy pillanatra elgondolkozni. Itt a lista, hogy mire kell figyelni, ha szeretnénk sok pénzt keresni:
- Hasznosság, termék és a vele kapcsolatos szolgáltatásra vonatkozó innováció
- Online/offline átjárás
- Élmény, részvétel, fókuszáltság
- Tartalomgyártás
- Kicsiben kezdés, de a méretgazdazdaságosságra törekvés
Az a helyzet, hogy Cannes mindenről szól. Menni kell, ott kell lenni. Beszélni, hallgatni. Mindenről a mindent itt lehet megtudni. Ma akard, ne halaszd holnapra. Ez a kód, amit értenünk kell. A magyarok itt vannak, figyelnek, akarnak.