A számok alapján két csődközelben lévő társaságról van szó. Ha az állam nem ad pénzt, működésük biztosan ellehetetlenül. A Malév GH esetében a rövid lejáratú kötelezettségek 2,4 milliárd forintot tesznek ki – ezt kérdésünkre az MNV meg is erősítette. A cég kasszájában van néhány százmillió forint célzott támogatás is, de az csak fejlesztésre használható fel, napi működésre nem. A repülőgép-karbantartó vállalat 3,2 milliárd forintos kötelezettségállományából 2,1 milliárd rövid lejáratú.
Minthogy az utóbbi évek zömében mindkét cég veszteséges volt – a Malév GH csak 2013-ban volt nyereséges, az Aeroplex pedig 2011-ben –, nem csoda, ha a saját tőkék is mínuszba kerültek. Az MGH 241 milliós, az ACE 127 milliós mínuszt mutat. Mivel a törvény szerint a saját tőke nem lehet negatív, az állam lépéskényszerben van. Ezt az MNV-nél tudják is. Az MGH kiegészítő melléklete szerint a tulajdonos „rendezni kívánja a tőkehelyzetet”. Azt is írták a dokumentumban, hogy az MNV „komfort levelet bocsátott ki, amiben vállalta, hogy a Társaság számára szándékozik és képes biztosítani a pénzügyi forrásokat, amelyek szükségesek ahhoz, hogy a Társaság teljesíteni tudja az esedékessé váló kötelezettségeit”.
Ha valaki nem tudná, mi az a komfortlevél, ne szégyenkezzen. A magyar jogban bevettnek nem nevezhető, alig ismert eszköz egyfajta garancia, amely ugyan nem automatikus, de a bíróságon egy jogvitában vagy egy behajtási eljárás során akként értelmezendő. Úgy tudjuk, hogy ennek kibocsátására azért került sor, hogy a könyvvizsgáló ne lássa el korlátozó záradékkal a jelentést. Ráadásul egy 400 milliós MFB-hitel meghosszabbításánál is jól jött ez a gyenge garancia – a műfajt egyébként egy neves ügyvédi iroda szakértője csak mint a külföldi befektetők jégre vitelének egyik eszközét emlegeti.
A vagyonkezelőnél arról érdeklődtünk, hogy ehhez a kötelezettségvállaláshoz kaptak-e jóváhagyást a minisztériumtól. Mint kiderült, nem kaptak, mivel a komfortlevél semmire nem kötelezi az államot. Az csak a szándék jelzése, jogi kötelezettséget nem jelent – a magánszférában az ilyen dokumentumokat sajtpapírnak szokás nevezni.
Az MNV szerint mindenesetre a komfortlevél nem is veti fel a tiltott állami támogatás kérdését. (Anno ebbe bukott bele a Malév is.) Ha igazuk van is, ez csak ideig-óráig kerülhető el. Ha az állam rendezi a cégek tőkehelyzetét, vagy éppen segít kifizetni az adósságokat, netán pénzt ad a cégeknek napi működésre, a versenytársak biztos jelzik majd nemtetszésüket az uniónak, ami pedig vizsgálatot hozhat. Szabályosan csak magántulajdonos adhat pénzt a cégeknek, vagy az állam egy az unió által is jóváhagyott reorganizációs program keretében.
Lépéskényszer
Milyen lépéseket tett az MNV az MGH gazdálkodásának egyensúlyba hozására? – kérdeztük. Mint megtudtuk, jelenleg külső szakértő általi és a belső átvilágítás is folyamatban van a hatékonyságjavító és bevételnövelő intézkedések feltárására. A társaság jövőjére vonatkozó döntések meghozatalára csak ezek eredményét követően kerülhet sor – közölte lapunkkal a vagyonkezelő.