Egyelőre a MÁV-nál sem tudják, hogy az új formaruhák beszerzése mennyibe kerül majd. A gyártók kiválasztását szolgáló közbeszerzés ugyanis csak a tesztelés lezárása után kezdődhet meg. Az egyetlen biztos támpont, hogy a vasutasok ruhatárának egy szeri, teljes feltöltése, munkakörtől függően bele kell férjen az eddigi 145 ezer és 199 ezer forint közötti éves keretbe. A divatosabb, már nem műszálas öltözékek nem kerülhetnek többe elődeiknél. Alighanem azért sem, mert az egyenruhacserével a MÁV régi adósságát törleszti.
Nem titkolják, hogy 2011-ben és 2012-ben a munkaruha-ellátás akadozott. Olyannyira, hogy a vasutasok esetenként nem tudták megújítani az általuk használt felszereléseket. A felhalmozódott hátralékot a 2013-ban megkötött beszállítói szerződések révén folyamatosan dolgozzák le. De hiába a másfél tucatnyi varroda, ha a legyártott ruházati cikkek szabása felett elszállt az idő, a téli ruhadarabok nem elég melegek, a nyári ingek, zakók rosszul szellőznek.
|
Most azonban már divatos, kényelmes is lesz a ruhája |
A Győr–Sopron–Ebenfurti Vasút (GYSEV) Zrt. példáján felbuzdulva arculatváltásra készülő nemzeti vasút fokozatos ruhacserével számol. Erről állapodtak meg az idei „ruhabizottsági” üléseken a MÁV-nál működő reprezentatív szakszervezetekkel. A program első szakaszában a kötött-hurkolt cikkek, pólók, munkacipők, bakancsok, gumicsizmák leváltása nincs is napirenden. Ami a remények szerint nem okoz majd problémát. A lábbelik dolgában például azért, mert a 2013 őszén megkötött beszállítói szerződések révén ezeket a tartós használatra szánt ruházati cikkeket a Balassagyarmati Fegyház és Börtön mellett működő Ipoly Cipőgyár Kft. folyamatosan szállítja, így rövid időn belül cseréjükre talán nem lesz szükség.
És az érdekvédelmi szervezetekkel egyezség született arról is, hogy hiába közeledik megint a nyár, a rövidnadrág az idei arculatváltásnál sem kerül be a vasutasok ruhatárába. Egyedül a mozdonyvezetők tarthatják meg a lecipzározható szárú hosszúnadrág kiváltságát. De a masiniszták is csak azért, mert a mozdony vezetőállásában senki nem látja a kivillanó férfi lábszárakat.
Mindenesetre, aki nagyon kíváncsi, hogyan is öltöznek majd jövőre a MÁV dolgozói, három vasúti területen, a Nyugati pályaudvaron, Pécsen és Nyíregyházán lesheti a ruhát tesztelő vasutasokat. Senki ne fogja vissza magát: az építő jellegű kritika akár hasznos is lehet, az önkénteseknek ugyanis néhány hét múlva egy nyolcoldalas kérdőíven kell beszámolniuk tapasztalataikról. Cserébe az új öltözéket megtarthatják.