galéria megtekintése

Pörögnek az óriásgépek

Az írás a Népszabadság
2015. 06. 22. számában
jelent meg.


Varga G. Gábor
Népszabadság

A Wizz Air 110 gépes rendelésével nyerte meg az Airbus az idei Le Bourget-i légiszalont a Boeinggel szemben. Egyébként összesen 107 milliárd dollár értékben vásároltak repülőgépet a világ légitársaságai a két gyártótól. Az Airbus 57 milliárd értékben adott el 421 repülőt, míg a Boeing 331 gépre szerződött 50,2 milliárd dollár értékben.

A kétévente megrendezett párizsi légivásár, valamint a köztes években az angliai Farnborough-ban rendezett kiállítás hagyományosan a legnagyobb repülőgépgyártó cégek csatája. A küzdelem arról szól, melyikük kap több gépre megrendelést, s ezek milyen értéket tesznek ki.

Noha ennek semmilyen hivatalos jelentősége nincs, mégis mindig elkészül az összesítés. Messzemenő következtetéseket már csak azért sem érdemes levonni ezekből a számokból, mert például a megrendelések számát hagyományosan listaárak szerint kalkulálják, arról pedig mindenki hallgat, mekkora kedvezményeket kapott egy-egy légitársaság. Az ilyen megrendelések többségét még le lehet mondani, lehet módosítani, s erről nem mindig értesül a nagyérdemű. Hiszen minden egyes bejelentésnek számottevő marketingértéke van.

A Wizz Air vezére, Váradi József például az Airbus anyacégének elnökével, Fabrice Brégier-vel rázott kezet, amikor szándéknyilatkozatot írt alá 110 új generációs hajtóművel szerelt Airbus–A321-es átvételéről és további kilencven nem kötött vételi jogáról. Az üzlet a Wizz igazgatóságának és részvényeseinek jóváhagyásával válik érvényessé, a gépek szállítása 2019-ben kezdődik.

 
A legújabb Airbus–A350-es óriásgép landol éppen, előtérben a Boeing zászlója
A legújabb Airbus–A350-es óriásgép landol éppen, előtérben a Boeing zászlója
Pascal Rossignol / Reuters

De e 110 gépes rendeléshez is tudni kell: a légitársaság egyúttal lemondta azt a tíz, korábbi generációs gépet, amelyet még jóval korábban rendelt, és amelyet 2018-ban szállított volna a gyár. A most rendelt gépek a jelenleg használt 180 személyes A320-asoknál jóval több, 239 utast szállíthatnak magasabb komfortfokozaton, 18 coll széles ülésekben. Az új generációs hajtóművek révén pedig jóval kevesebbet fogyasztanak egy utasra vetítve. „Az Airbus tette a legjobb ajánlatot a repülőgépek, a költséghatékonyság, a támogatás és az árak tekintetében is” – kommentálta a bejelentést Váradi József. Azt azért hozzátette: néhány A321-es helyett lehet, hogy vesznek majd a kisebb, jelenleg használt 320-as típusból azokra az útvonalakra, amelyeken kisebb a járatok forgalma.

A Boeing legnagyobb megrendelését egy holland lízingcég, az AerCap adta száz darab 737MAX-8 típusra. Tavaly Farnborough-ban az Airbus 486 gépre szerződött 75 milliárd dollár értékben, a Boeing 40,2 milliárdnyi rendelést kapott 201 repülőre.

A gyártók a múlt héten publikálták 2034-ig szóló előrejelzéseiket. Az Airbus a következő 19 évben a világ légitársaságainak több mint harmincezer gépet ad el ötezermilliárd dollár értékben. Randy Tinseth, a Boeing kereskedelmi alelnöke szerint a 2034-ig gazdára találó gépek 42 százaléka a meglévő flotta kiöregedő gépeinek cseréjét szolgálhatja. John Leahy, az Airbus ügyvezető igazgatója szerint 13 ezer gépet csak azért adnak majd el, mert az üzemeltetőik kisebb fogyasztású, gazdaságosabb repülőkkel szeretnének repülni.

A forgalom növekedése is impozáns: 2001. szeptember 11. óta 84 százalékkal nőtt a légitársaságok utasszáma, tavaly már meghaladta a 3,3 milliárdot. 2034-re 6,3 milliárdos forgalmat várnak. Akkora lesz a forgalomnövekedés, hogy a hosszú távú járatok kilencven százalékát kiszolgáló csomópontok nem bírják majd kapacitással. Ma 47 interkontinentális átszálló repülőteret jegyzünk, ám további 44 repülőtér növi ki magát globális megahubbá 2034-re.

A Boeing előrejelzései szerint 2034-ig 38 ezer új repülőgépre lehet igény a világban, az Airbus szerényebb számokkal állt elő, 31 800 utasszállítóról és 800 tehergépről szóló jóslatával. Viszont a Boeing becslései fölé lőtték az interkontinentális járatokon használt nagygép-igényt, szerintük 8100 széles törzsű és 1550 óriásgép kerül majd az üzemeltetőihez 2034-ig.

Csökken a fogyasztás, de nem eléggé

A gépek fogyasztása az utóbbi tizenöt évben harmadával csökkent ugyan, de arról nem nagyon esik szó, mi lesz a hatalmas forgalom közepette a légkörben elégetett sok-sok ezer tonna kerozin égéstermékével.

A légiipar 2020-ra vállalta, hogy nem növeli a szén-dioxid-kibocsátást, és 2050-re pedig a 2005-ös szint felére mérsékli. Charles Champion, az Airbus alelnöke pár hete bejelentette: számos más vállalattal karöltve fejlesztik az ehhez szükséges technológiákat.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.