galéria megtekintése

Az M4-es még csak nem is a legdrágább

Az írás a Népszabadság
2015. 03. 28. számában
jelent meg.


Kapitány Szabó Attila
Népszabadság

Magyarországon sokan hiszik, hogy értenek az autópálya-építés költségeihez. Az M4-es autópályáról kiállított brüsszeli bizonyítvány csak erősítette a képet, hogy nálunk készülnek a világ legdrágább sztrádaszakaszai. Az Európai Bizottság a magas árak miatt tartózkodik a 4-es főútból a Tisza két partján autópályát csináló beruházás finanszírozásától.

A fejlesztés azonban nem titkos mesterkedés miatt vált drágává: a Nemzeti Fejlesztési Minisztériumnak dolgozó szakértők 2012-ben eleve költségesnek árazták be a projektet, amely magában foglal egy új Tisza- és egy Zagyva-hidat, 27 más műtárgyat, és hat kisebb-nagyobb autópályahidat. Lehet vitatni, hogy az előzetesen becsült árakat jól határozták-e meg. De tény, a három szakaszra bontott beruházás részprojektjeire pályázó út- és hídépítők összesítve hasonló eredményre jutottak ajánlataik összeállításakor,mint a tárca szakértői.

Bizonyos részegységekre kedvezőbb ajánlatokat tettek, mint ami az államnak dolgozó mérnökök becslése volt,más szakaszoknál többre kalkulálták a munkák árát, mint az táblázatunkból is kikerül. Volt történetesen olyan szakasz is, amelyet a nyertes Közgép milliárdokkal vállalt olcsóbban, mint az állami becslés. Aki az autópálya kilométerenkénti áránál a két csomópont közötti hidaktól és más objektumoktól mentes pályaszakaszra gondol, az a sztráda költségét leginkább felhajtó elemekről feledkezik meg – és kap nehéz terepre épített útszakasznál felháborítónak ható átlagárat.

 

Lehet, hogy az M4 esetében nem alap nélkül háborodtak fel sokan, de akkor az elmúlt évtizedek sztrádaprojektjeit is érdemes górcső alá venni. A Brüsszelből most kifogásolt beruházás fajlagos költségeivel nem lóg ki különösebben a korábban elkészült infrastrukturális nagyberuházások sorából. Ha az M4-es három részprojektjének árait a teljes szakaszra vetítjük, az derül ki, hogy a Tiszán átvezető autópálya fajlagosan kétségtelenül többe került, mint a 2010-ben avatott M31-es, vagy az M0-s déli szektorában az M6-os és az 51-es főút közti 2013-ban átadott félpálya, a két Duna-híddal együtt.

Az épülő Tisza-híd. A kivitelezői ár kétmilliárddal kevesebb az szakértői kalkulációnál
Az épülő Tisza-híd. A kivitelezői ár kétmilliárddal kevesebb az szakértői kalkulációnál
Reviczky Zsolt / Népszabadság

A brüsszeli értékelés szerint túl drága sztráda építési ára meg sem közelítette az M30-as Nyékládháza és Miskolc közti, egy Sajó-hidat is magában foglaló szakaszának költségét. De elmaradt az M7-es, támfalak és völgyhidak miatt sokba kerülő, Balatonszárszót Ordacsehivel összekötő pályájának árától is. Sőt, olcsóbb, mint az M7-es Zamárdi és Balatonszárszó közti szakasza, amit a Kőröshegyi viadukt drágított meg. Kevesebbe kerül a Duna felett Dunaújvárosnál átívelő Pentele-hídnál is.

Ha csak az M4-es Tisza-hídját, és a hozzá tartozó nyúlfarknyi sztrádaszakaszt vizsgáljuk, magas fajlagos építési költséget találunk, amely meghaladja az M7-es Kőröshegyi völgyhídjának, vagy az M8-as dunaújvárosi Duna-hídjának megvalósítására számolható összeget is. Azt azonban érdemes tudni, hogy a Tisza felett az M4-est átvezető híd beruházásának kivitelezői ára kétmilliárddal elmarad a fejlesztési tárca szakértői által előzetesen kalkulálttól.

Az autópályák építésének árát nem érdemes pusztán kilométerekben, az indokolt műszaki megoldások költségeitől elvonatkoztatva mérlegelni. A kételkedésnek ugyanis akkor is helye lehet, ha valamennyi szempontot számításba vettünk.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.