Magyarországon sokan hiszik, hogy értenek az autópálya-építés költségeihez. Az M4-es autópályáról kiállított brüsszeli bizonyítvány csak erősítette a képet, hogy nálunk készülnek a világ legdrágább sztrádaszakaszai. Az Európai Bizottság a magas árak miatt tartózkodik a 4-es főútból a Tisza két partján autópályát csináló beruházás finanszírozásától.
A fejlesztés azonban nem titkos mesterkedés miatt vált drágává: a Nemzeti Fejlesztési Minisztériumnak dolgozó szakértők 2012-ben eleve költségesnek árazták be a projektet, amely magában foglal egy új Tisza- és egy Zagyva-hidat, 27 más műtárgyat, és hat kisebb-nagyobb autópályahidat. Lehet vitatni, hogy az előzetesen becsült árakat jól határozták-e meg. De tény, a három szakaszra bontott beruházás részprojektjeire pályázó út- és hídépítők összesítve hasonló eredményre jutottak ajánlataik összeállításakor,mint a tárca szakértői.
Bizonyos részegységekre kedvezőbb ajánlatokat tettek, mint ami az államnak dolgozó mérnökök becslése volt,más szakaszoknál többre kalkulálták a munkák árát, mint az táblázatunkból is kikerül. Volt történetesen olyan szakasz is, amelyet a nyertes Közgép milliárdokkal vállalt olcsóbban, mint az állami becslés. Aki az autópálya kilométerenkénti áránál a két csomópont közötti hidaktól és más objektumoktól mentes pályaszakaszra gondol, az a sztráda költségét leginkább felhajtó elemekről feledkezik meg – és kap nehéz terepre épített útszakasznál felháborítónak ható átlagárat.