Kormányzati cél és nemzeti álom, hogy már rövid távon évi ezernél több magyar busz készüljön. A valóság viszont az, hogy jelenleg még a tendereken elnyert megrendeléseket sem tudja leszállítani az ágazat, s ezért vagy külföldről vesznek buszokat, vagy csúsztatják a hármas metró nem halogatható felújítását.
A 8400 darabos hazai buszállomány átlagkora 14,6 év, ezen belül 1800 már 18 évesnél idősebb, ahhoz, hogy fiatalítani lehessen a járműparkot, évi 1000-1200 buszt kellene lecserélni. Varga Mihály nemzetgazdasági miniszter szerint két évre van szükség ahhoz, hogy ennyi buszt tudjanak szállítani a magyar gyártók. Még úgy is, hogy két éve és most is mentőakcióba kezdett a kormányzat a buszágazat megmentésére. A hazai gyártás megerősítésével elméletileg több ezer új munkahely létesülhet, és a költségvetés bevétele is nőhet 30-40 milliárddal. Csakhogy azt a miniszter sem cáfolta, hogy az állami buszpark cseréje már most időszerű. A magyar kormány biztosítja a Volán-buszbeszerzések forrását – jelentette ki.
Felpörgetnék a hazai kapacitást a két megmaradt gyártónál A szerző felvétele |
Az egykor Ikarusnál is dolgozó, majd a Magyar Suzuki betelepítésénél bábáskodó Lepsényi István, jelenleg gazdaságfejlesztésért és szabályozásért felelős államtitkár elmondta: a hazai buszgyártás gyakorlatilag összeomlott, pedig voltak olyan évek, amikor 13 ezernél több jármű készült Mátyásföldön és Székesfehérváron.