galéria megtekintése

Nemzeti álom a buszipar

15 komment


Boros Jenő

Kormányzati cél és nemzeti álom, hogy már rövid távon évi ezernél több magyar busz készüljön. A valóság viszont az, hogy jelenleg még a tendereken elnyert megrendeléseket sem tudja leszállítani az ágazat, s ezért vagy külföldről vesznek buszokat, vagy csúsztatják a hármas metró nem halogatható felújítását.

A 8400 darabos hazai buszállomány átlagkora 14,6 év, ezen belül 1800 már 18 évesnél idősebb, ahhoz, hogy fiatalítani lehessen a járműparkot, évi 1000-1200 buszt kellene lecserélni. Varga Mihály nemzetgazdasági miniszter szerint két évre van szükség ahhoz, hogy ennyi buszt tudjanak szállítani a magyar gyártók. Még úgy is, hogy két éve és most is mentőakcióba kezdett a kormányzat a buszágazat megmentésére. A hazai gyártás megerősítésével elméletileg több ezer új munkahely létesülhet, és a költségvetés bevétele is nőhet 30-40 milliárddal. Csakhogy azt a miniszter sem cáfolta, hogy az állami buszpark cseréje már most időszerű. A magyar kormány biztosítja a Volán-buszbeszerzések forrását – jelentette ki.

Felpörgetnék a hazai gyártási kapacitást a két megmaradt gyártónál
Felpörgetnék a hazai kapacitást a két megmaradt gyártónál
A szerző felvétele

Az egykor Ikarusnál is dolgozó, majd a Magyar Suzuki betelepítésénél bábáskodó Lepsényi István, jelenleg gazdaságfejlesztésért és szabályozásért felelős államtitkár elmondta: a hazai buszgyártás gyakorlatilag összeomlott, pedig voltak olyan évek, amikor 13 ezernél több jármű készült Mátyásföldön és Székesfehérváron.

 

Hogy 2020-ra akár tíz év alá csökkenjen a buszpark átlagkora, ambiciózus vállalás, ha csak hazai gyártású járművekre alapozunk. Sokatmondó, hogy Varga miniszter némi iróniával fejtette ki: a magyar gyártók túl sokféle járművel vannak jelen a piacon, s ez nem előny, például az alkatrészellátás és szervizelés szempontjából.

A buszvásárlás a legsürgősebb a fővárosnak, mert a hármas metró felújítását januárra tervezik, a pótláshoz pedig rengeteg járműre van szükség. Arról továbbra sem határozott a Fővárosi Közgyűlés, hogy milyen típusúak legyenek és milyen formában üzemeljenek a pótlóbuszok. A háttérről Tarlós István főpolgármester a Népszabadságnak azt mondta, hogy pillanatnyilag a főváros úgy érzi magát, mintha azt mondta volna valaki, hogy gyere ide és takarodj, de nem tudja eldönteni, hogy melyiket kell komolyan venni. Szerinte is preferálni kell a közbeszerzéseknél a magyar termékeket, de olyan buszgyártóra van szükség, amelyik megfelelő áron, határidőre és elegendő mennyiséget tud szállítani.

A legnagyobb probléma az, hogy még él az a kormányhatározat, amely tiltja a buszvásárlás lehetőségét a reá­lisan rendelkezésre álló Európai Beruházási Bank hiteléből – mondta Tarlós. A főpolgármester szerint valakik – és szerinte nem a miniszterelnök – buszbeszerzés helyett azt szorgalmazzák, hogy a város szolgáltatásként vegye igénybe a buszkapacitás biztosítását. Ám három éven keresztül működtetni 150 buszt és nyereséget is termelni egy ekkora flottán, többe kerülne a fővárosnak, pláne, hogy van olcsóbb, biztosabb és előkészítettebb lehetőség is. Tarlós szerint ez csak akkor jön szóba, ha a kormány nem ad más lehetőséget, és ad forrást a pluszköltségre.

Tarlós és Varga. Valaki a gombhoz varrná a kabátot
Tarlós és Varga. Valaki a gombhoz varrná a kabátot
Mediaworks

A főpolgármester szerint néhány hónap még igen, de fél év év már nem fér bele a 3-as metró felújításának halogatásába. Ráadásul a nem készre szerelt és drágább buszokat erőltetni a fővárosi költségvetés kárára, nem éppen nemzetgazdasági érdek. Márpedig ahogy Tarlós István lapunkat tájékoztatta, a MABI­ csak 48 buszt képes leszállítani a szükséges 150-ből. Tehát illúzió várni a magyar buszokra. A főpolgármestert nem érdekli, hogy honnan jön a busz, de legyen alátámasztható a szerződés és garantált határidő.


Rendelésre váró járműgyártó sorstársak

A talpon maradt két hazai buszgyártó a Kravtex és a MABI elnök-tulajdonosa is a hazai tendereket és rendelések kiszámíthatóságát hiányolta. Mindkét gyártó rendelkezik sorozatgyártású modell típusengedéllyel, termékpalettáján pedig csak luxus távolsági busz nem szerepel, de azon is dolgoznak. A győri és mosonmagyaróvári telephelyén jelenleg 438 munkatársat foglalkoztató és a Credókat gyártó Kravtex-Kühne csoport ügyvezető-tulajdonosa, Krankovits István elmondta, hogy jelenleg évi száz-százhúsz busz gyártására képesek, de új csarnokuk nyári átadásával ötszázra is felfuttatható a termelésük. A cég 2004 óta hatmilliárd forintot fordított fejlesztésre, könnyűszerkezetes buszuk 10-20 százalékkal könnyebb és 15-20 százalékkal kevesebbet fogyaszt vetélytársainál. A cég eddig 1350 buszt gyártott belföldre és exportra, a Volán társaságoknak szállított 1100 busza ma is közlekedik. A szakképzett munkaerő megtartását a rendeléshiányos időkben is komolyan vették, mert nem bocsátottak el dolgozókat, hanem inkább raktárra termeltek, jelenleg száznál több buszuk vár vevőre.

Sorstársnak nevezte és külön üdvözölte versenytársát a fiatalabbik buszgyártó, az Evopro csoporthoz tartozó MABI Bus tulajdonosa, Mészáros Csaba. Cégük három szóló prototípust fejlesztett ki, 18 már fut, 22 gyártásban van, miközben megnyerte a 3-as metrópótló tenderét, melynek keretében 150 buszt kell leszállítania, ám aligha tudja időre teljesíteni.

Megkerestük a Magyar Buszgyártók Szövetségének elnökét: Vincze-Pap Sándor lapunknak elmondta, 75+75 darab csuklós autóbuszra a MABI-BUS Kft. nyerte el a tavaly őszi közbeszerzési pályázatot, de a decemberben aláírt szerződés máig nem lépett érvénybe, a szakember szerint a 150 busz legyártása egy évet venne igénybe. (B. J.)

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.