galéria megtekintése

Nem bír a klímával a MÁV

Az írás a Népszabadság
2014. 10. 10. számában
jelent meg.


Kapitány Szabó Attila
Népszabadság

Késésben van vasúti kocsijai klímaberendezéseinek uniós szabályokhoz igazításával a MÁV. Látványos példa a társaság 71 spanyol CAF vagonja, amelyek közül négy év felkészülés után kettő felelhet meg a januártól életbe lépő előírásoknak. A nemzeti vasút illetékesei szerint nincs baj.

A MÁV-nál legalábbis látszólag nem aggódnak, és úgy számolnak: a nemzetközi járataik kiállításához nélkülözhetetlen, óránként akár 200 kilométeres sebességű közlekedésre is alkalmas kocsikat januárban nem kell tárolóvágányra tolni. A spanyol CAF-tól éppen húsz éve beszerzett szerelvények például a vasútvállalat lapunk kérdéseire postázott válasza szerint 2015-ben akkor is közlekedhetnek, ha a betiltott környezetszennyező anyaggal töltött légkondicionáló berendezéseik a brüsszeli rendeletek alapján elvileg már nem használhatók.

Az átalakítás lassan halad, a határidő viszont gyorsan közeledik
Az átalakítás lassan halad, a határidő viszont gyorsan közeledik
M. Schmidt János

Az igazát a MÁV bizonyára el tudja fogadtatni, ahol kell. Ahogy azt is mindenütt elhiszik majd, hogy miközben az átalakítására 2010-ben forgalomból kivont első két CAF kocsi klímája 2014 végére jutott el az üzemi próbákig, a még meglévő 69 ilyen jármű, a vasút álláspontjának megfelelően, jövőre egy teljes nagyfelújítás keretében átesik majd a fedélzeti hűtőrendszerek megkövetelt modernizálásán.

 

Vagy ha a költséges „teljes értékű” átalakításokban esetleg lesznek is késések, a MÁV egy csapásra mégis összhangba tudja hozni kocsijait és az uniós előírásokkal. Ahogy lapunknak írták, ehhez egy átmeneti, a klímaberendezés-gyártók által az átállás idejére kifejlesztetett „drop in” eljárás keretében „keverék” hűtőközeggel töltik fel vagonjaik régi klímaberendezéseit. Ez megfelel a közösségi vasutak aktuális környezetvédelmi elvárásainak.

Más kérdés, hogy a gépészeti kérdésekben jártas vasutasok figyelmeztetnek: ha pusztán a légkondicionáló rendszerekben használt gáz aránylag olcsó cseréje kielégítő megoldást jelentene, a MÁV aligha vette volna programba a vagonok rendszereinek drága átépítését. Amire egyébként a vasút szerint két okból van szükség. Egyrészt a keverék gáz használata 2020-ig engedélyezett az unióban, másrészt a rendszer-meghibásodásoknál a többkomponensű gáz teljes mennyiségét cserélni kell.

A terv azonban – a vasútvállalat közlése szerint is – a teljes „átállítás”. Ami a gépészek számára annak a burkolt elismerése, hogy az alighanem kényszerből alkalmazott, többletköltséggel járó szükségmegoldás révén a MÁV járműveinek klímái esetleg nem tesznek majd maradéktalanul eleget a nemzetközileg megkövetelt komfortelőírásoknak. Az pedig a legkevésbé sem javítja a képet, hogy három hónappal az uniós határidő lejárta előtt a vasútnál az indokolt beavatkozások árát sem tudják meghatározni. A Knorr-csoport spanyol leányvállalatánál kidolgozott beavatkozást ugyanis a magyarázatok szerint a MÁV-Start szakemberei a járművek teljes felújításával együtt végzik el, 2015-ben. A pontos költségek csak „a teljes szétszerelést követő minden alkatrészre kiterjedő minősítést követően válnak ismertté”.

Leghamarabb januárban dőlhet el, hogy a Lajtán túl az ezredforduló előtti években kevéssé szívesen látott CAF kocsik légkondicionáló rendszereit az uniós vasutak megvizsgálják majd, vagy egyszerűen elfogadják a MÁV közléseit. De akkor sincs orvosolhatatlan probléma, ha netán valahol megkérdeznék, hogy az átalakításra váró magyar vagonok miért futnak a klímatechnikai szempontból is meglehetősen pontosan körülírt szabályok teljesítéséhez kötött EuroCity minősítésű vonatokban. A legrosszabb, ami történhet, hogy az ilyen vonatokat a MÁV a belföldön bevált gyakorlat szerint leminősíti, azaz, mondjuk nemzetközi gyorsvonatként közlekedteti tovább. Ha pedig ez, mondjuk, a nemzetközi megállapodások miatt nem volna lehetséges, a kieső vagonokat még mindig lehet bérelt egységekkel helyettesíteni.

Az utasok mindenesetre aligha lesznek abban a helyzetben, hogy eldönthessék, a magyar vagonokban az elvárásoknak megfelelő idő alatt hűl le vagy éppen melegszik fel a levegő a beállított értékre. Pláne, hogy igazán csak az avatott vasutasok tudják majd megmondani: az esetleges kánikula vagy éppen dermesztő hideg az átmeneti klímatechnikai megoldás sajátja, vagy az ugyancsak átalakításra váró belföldi InterCity-szerelvényeken előforduló műszaki hibák velejárója. A MÁV látszólagos nyugalma tehát indokolt.

A vasúttársaságnál lapunknak azt írták: a klímaberendezések átalakításában „nincsenek komolyabb problémák, de a szerződésszerű teljesítésben valóban van némi csúszás”. Azt viszont tagadják, hogy a 71 CAF kocsi uniós követelményekhez igazításánál tapasztalható késés okait már a MÁV is vizsgálta. Ami akár azt is jelentheti, hogy a vasutasok szerint minden úgy van jól, ahogy van. Még akkor is, ha a magyar vasútnak a spanyol vagonok mellett további úgy száz kocsit kellene megszabadítania a légkondicionálók betiltott anyagaitól.

69

 

A NEMZETKÖZI forgalomban használt 71 CAF kocsiból eddig mindössze kettő klímáját alakította át a MÁV, emellett cserére vár a közel száz belföldi InterCity-szerelvény berendezése is.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.