galéria megtekintése

Mit tanít nekünk egy reklámverseny?

Cannes Lions. Mi is ez? A reklám eposza, a kommunikációs szakma csúcstalálkozója. Persze, de kit érdekel? Néhány szakállas, dorkós arc fontoskodik. Mit tanít nekünk egy reklámfesztivál? Nem sokat, ha nem figyelünk oda. Ugyanakkor egy tükör, amely megmutatja, merre tartunk, mik vagyunk.

Cannes-ban nyerni nehéz, Cannes-ban nyerni kell. Cannes-ban nem egy-egy ügynökség nyer, Cannes az országot teszteli. Azt, hogy egy társadalom mennyire képes szembenézni önmagával, mennyire képes az erőforrásait egy adott cél irányába állítani. Hogy mennyire kreatív és leleményes.

Így látatlanban Magyarország sokat nyer Cannes-ban. A véres valóság azonban az, hogy Magyarország nem nyer Cannes-ban. Persze van, amikor egy-egy ügynökség alakít valamit, de igazán ez csupán a vak tyúk is talál szemet.

 

Miért fontos tehát Cannes-ban nyerni? Mert jót tesz az ország hírnevének, imázskampány nélkül. Mert a jól működő, erős, kreatív és progresszív társadalmak nyernek itt. Mert Cannes rólunk szól, emberekről, az ország jövőjéről, arról, hogy mire lehetünk büszkék.

Miről szól idén Cannes? Arról, hogy át kell értékeljük, amit eddig a reklámról és a márkákról gondoltunk. A reklám már nem a reklámblokk, a filmet megszakító filmecskék és agyatlan óriásplakátok világa. A márkák már nem abban érdekeltek, hogy „összekoszolják" az utcát, kéretlen szórólapokkal tömjék tele a postaládát. Egyre inkább hasznosak próbálnak lenni. Azon túl is, amit termék vagy a szolgáltatás jelent.

Tegyél jót, oldj meg egy fontos problémát az emberek életében.

A márkák újfajta hasznosságot igyekeznek manapság megteremteni, nem csupán ismertséget építeni és az üzeneteiket beleverni az emberek fejébe. Olyan komplex felépítményeket hoznak létre, melyek megmozgatják ez embereket, aktívan bevonják őket a márka világába.

Már nem csak figyelni lehet és vásárolni, hanem valami hasznosat is tenni. A márka segítségével egy kicsit jobb emberekké válhatunk.

Erről szól ma Cannes.

A reklám fő célja nem az, hogy nyerjenek vele reklámversenyeken. A reklám gazdasági tevékenység, célja a bevétel növelése, profittermelés és végső soron munkahelyteremtés. A kreativitás célja, hogy a piacon a versenytársakkal szemben az adott márkát válasszák. Az emberek figyelméért és pénztárcájáért folyó lézerkardozásban az nyer, aki tesz is valamit a közjóért, az emberekért. Aki megold valami problémát.

A jelenkorban meg kell tanulnunk a technológiával együtt élni, azt használni. Folyamatosan követnünk kell a történéseket, különben nagyanyáink sorsára jutunk, akik már a mosógépet sem tudják bekapcsolni. Jön ez, mint a gyorsvonat. A technológia nem elsősorban internetes alkalmazások fejlesztését jelent. Magyarországon erős a mérnöki kultúra, a mérnöki oktatás.
Leleményesek vagyunk, de legalábbis azoknak tartjuk magunkat.

Meg kell tanulnunk az új technológiai lehetőségeknek a szélesebb körű használatát. (Az alábbi esettanulmány megmutatja, hogy kell a technológiát a direkt értékesítési üzenet szolgálatába állítani.)

Van példa arra, hogy egy márka egy fontos társadalmi cél érdekében cselekszik. Tesz valami hasznosat, mérvadót, nem csak  reklámoz, nem csak beszél róla. A márkák manapság az igazi népképviselet, mivel nem nagyon van más eszköz a kezükben, mint figyelni az emberekre és valami jót, hasznosat tenni.

Mivel a márkák nincsenek négy évig biztonságban. A vásárlók mindennap szavaznak. Rájuk vagy ellenük. A márkák az új cselekvők. A tegnapi nap egyik nyertese a magyar társadalmi valósághoz, politikai helyzethez félelmetesen hasonló szituációt dolgoz fel. Társadalmi mozgalmat szervez egy MÁRKA, megoldást hoz egy tartós problémára. Változást ér el. Tanulságos dolgozat ez. Fel van adva a lecke.

A mai utolsó tanulság az, hogy nem kell mindig komolyan venni magunkat. A könnyedség, a humor nagy márkák és a nagy nemzetek sajátja. A bulvár elvakít, maszatol, homályosít, elfedi a problémákat, maszkol. A humor feltár, kicselez, leleplez. A humor okos, progresszív.

Már amelyik persze.

A humor nem tipikusan kelléke a luxusmárkák eszköztárának. Ezek a márkák általában komolyan veszik magukat, nagy, fajsúlyos kampányokat készítenek. Igyekeznek, hogy fontosnak állítsák be magukat. A könnyedség és az okos humor a legnagyobbak fegyvere.

Már csak egy kérdés maradt mára. Miért nem használjuk Magyarországon a Twittert többen, jobban? Egyre több országban az elkanászodott márkák, emberek, kormányok kordában tartásának elegáns és működő eszköze. A mindennapi voks, szócső, a nép hangja.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.