galéria megtekintése

Megtaláltuk az űrkorszakot a MÁV vécéiben

Az írás a Népszabadság
2015. 07. 04. számában
jelent meg.


Kapitány Szabó Attila
Népszabadság

Nagy dolog a zárt rendszerű vécé a MÁV-nál. A lebegő mágnesvasutak korának hajnalán hazánkban zömmel olyan vonatok szállítják az utasokat, amelyek illemhelyeiről a kis- és nagydolog egyaránt a sínek közé hullik. Az ígérik, a technológiaváltás lassú lesz, akár száz évig is eltarthat.

Űr- vagy hullócsöves, és zárt rendszerű vákuumos – ilyen vécékkel találkozhat az utazó a 2663 különféle személyszállító vasúti kocsit üzemeltető MÁV-Start Zrt. vonatain 2015-ben.

A dédapáink által kimunkált technológiának megfelelően, legkevésbé sem az űrkorszakot idézve, sínek közé pottyantós illemhelyek a nemzeti vasút 2112 személykocsiján segítenek a szorult helyzetbe kerülőkön.

Az európai színvonalat megtestesítő, zárt tartályos vécéknek pedig 551 személykocsiban lehet örvendezni. Utóbbi visszafogott előrelépést mutat, hiszen négy évvel ezelőtt a MÁV színeiben már 403, korszerűnek mondható mellékhelyiséggel felszerelt vagon futott. Így ha az egyébként erőltetett ütemű motorvonat-beszerzés hasonló sebességgel folyik, az utolsó hagyományos vécével szerelt kocsi hatvan év múlva, valamikor 2075 tájékán kerülne a temetőbe. Ez nyilván nem tartható, korábban dőlnek ki az öreg vagonok.

 

A nemzeti vasútnál is tudhatják ezt, s ennél optimistábban is számolnak. Lapunk kérdésére válaszolva azt írták,

az utolsó nem zárt vécével rendelkező járművek várhatóan 15-20 év múlva szorulnak ki a forgalomból.

A vasúti járművekre vonatkozó szabályok szerint új gyártású vagy főjavított vagonokat már csak zárt szennyvízrendszerrel lehet forgalomba helyezni, vagyis a járműbeszerzés mellett a főjavítás járulhat hozzá a cseréhez.

Igen ám, csakhogy a meglévő magyar kocsipark egységei közül sok ötven év múlva már aligha lehet szolgálatban. A teljes flotta átlagéletkora ugyanis aktuálisan 35 év. Amihez a hullócsöves illemhelyet hordozó kocsik 39, a zárt rendszerű vécével szereltek 20 éves átlagos életkorral járulnak hozzá. Azaz a most is korosabbnak számító vagonok két évtized múlva túl lesznek a tervezéskor számításba vett élettartamukon.

Más kérdés, hogy ha a MÁV-Start meg akarja őrizni flottája méretét, és úgy 2030–2045 körül valóban el akarja búcsúztatni utolsó hagyományos vagonját is, bele kell húznia a járműbeszerzésekbe, illetve az illemhelyek korszerűsítésébe. Csakhogy a több mint kétezer régi vágású személykocsi ilyen ütemű leváltásához négy-öt kormányzati cikluson keresztül évente 110-140 zárt rendszerű illemhellyel szerelt vagont kellene szolgálatba állítani.

Ez kizárólag új motorvonatok beszerzésével nem lesz megoldható. Hiszen ha valaki erről álmodna, négyrészes motorvonatból évente 25-35 szerelvényt, hatrészesből 15-25 példányt kellene beszereznie. Ennyi járművet viszont a MÁV-csoport feltehetőleg még az Európai Unió támogatásával sem tudna vásárolni. Így a vasúttársaságnak számolnia kell meglévő járművei korszerűsítésével is. Ami elvileg benne is van a levegőben. A MÁV-nál legalábbis azt mondják: egyes kocsitípusoknál már vizsgálják a hullócsöves vécék műszaki átalakításának lehetőségeit.

A MÁV szerint már csak húsz évig fog pottyanni
A MÁV szerint már csak húsz évig fog pottyanni
Kovalovszky Dániel / Népszabadság/archív

Ha a mérnöki munka lezárul, sor kerülhet a költségek elemzésére, a beavatkozások ütemtervének meghatározására. Vagyis döntés még nincs, de valószínű, hogy ha lesz elfogadott eljárás, azt a főjavításra kerülő járműveken alkalmazzák majd. És ez a sors vár arra az Osztrák Szövetségi Vasutak (ÖBB) színeiben kiszolgált 55 személykocsira is, amit a MÁV-Start idén megvásárolt.

A sógoroktól átvett vagonok ugyanis bármennyivel korszerűbbek, mint az általuk leváltott magyar kocsik, vécéjük űrcsöves,

így a kis- és nagydolog belőlük is a sínek között végzi.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.