Különösen azért, mert a hosszas levelezések, telefonbeszélgetések és bizonygatások végén mégiscsak fizetnie kellett. A kerületek parkolási társaságai ugyanis gépiesen követik a fővárosi rendeleteket, amelyek mintha úgy lettek volna megírva, hogy az autósok minél többet fizessenek. Ilyen ügyintézés során pedig a parkolási rendszerben minimális rugalmasság sem volt.
Július közepén – amikor a mobilparkolások átkerültek az állami mobilfizetéseket intéző céghez – adta magát a kérdés: ha már mindent valamelyik állami vagy önkormányzati cég intéz, miért ne oldanák meg ezt a sokaknak bosszúságot okozó problémát. – Érzékeltük ezt az igényt, s már a rendszer fejlesztésekor volt rá technikai megoldásunk – mondta lapunknak Veres Mihály, a Nemzeti Mobilfizetési Zrt. vezérigazgatója.
Hozzátette: ők maguk is ajánlottak megoldásokat a fővárosnak és a kerületeknek, s ezek végül augusztus 15-i hatállyal be is kerültek a parkolást szabályozó rendeletbe. Ennek lényege, hogy a zónahatároknál meghatározott türelmi távolságon belül a különböző társaságok ellenőrei akkor is látják eszközeiken az autós elindított parkolását, ha azt a szomszéd kerület zónájában tette meg. A rendelet pedig lehetőséget ad arra, hogy ilyenkor ne bírságoljanak. Az még nincs megoldva, hogy ilyenkor a parkolás díja ahhoz a kerülethez fusson be, amelyiket illeti, a rendszert ehhez még finomítani kell.
|
Még csak figyelmetlennek sem kellett lenni Népszabadság |
Az autósokat viszont ezért már legalább nem éri bosszúság. Az üzemzavarok okozta bírságolások miatt persze igen. Júliusban 1,1 millió mobilparkolási tranzakciót regisztráltak, s hibák azért vannak. A leggyakoribb, hogy az SMS küldése ellenére a parkolás nem indul el. Veres Mihály szerint ha a Nemzeti Mobilfizetési Zrt. rendszerében van a hiba, akkor a bírságot törlik. Sokszor előfordul azonban, hogy a mobilcégek rendszerében van valami fennakadás, s a parkolásindítás nem vagy nem időben jut el a mobilfizetési cég rendszerébe, ekkor azonban ők tehetetlenek.
– Továbbra is fontos: meg kell várni, amíg megérkezik a telefonra a parkolás elindításáról szóló SMS – mondja a mobilfizetési cég főnöke. Hozzátéve: sokan zsebre téve a telefont megnyugodnak, hogy megjött az SMS, de mivel azt nem olvassák el, nem veszik észre, ha elütöttek egy zónakódot vagy épp valamilyen hibaüzenetet kaptak vissza, és a mobilparkolás nem indult el.
Következnek a parkolóházak
A privát parkolóházak, a plázák garázsait is a rendszerbe integrálná az állami cég. Veres Mihály szerint a garázs- és parkolótulajdonosoknak jó, ha az ügyfeleik mobillal tudnak fizetni a szolgáltatásokért, nekik pedig jó bevételi lehetőséget jelentenek a magáncégek. Véleménye szerint rendszerük jóval olcsóbb működést biztosítana, mint a készpénzes automaták üzemeltetési költsége. A mobilparkolás népszerűsége egyébként meglehetősen változó: van, ahol a parkolások hetven százalékát fizetik a mobilrendszeren keresztül, míg van, ahol csak minden negyediket.