galéria megtekintése

Mindegy, melyik oldalon áll

Az írás a Népszabadság
2014. 09. 01. számában
jelent meg.


Varga G. Gábor
Népszabadság

Örülhetnek az autósok: augusztus közepétől, ha jóhiszeműen más zónában indítanak mobilparkolást, mint amelyben állnak, már nem büntetik meg őket. Az „átparkolások” mellett az üzemzavarok miatti büntetések is gondot jelentenek az autósoknak, ilyen esetekben nehezebb az ügyintézés, de azért könnyebb lett töröltetni a bírságot.

A kerület- vagy parkolási zónahatárok roppant kellemetlen pillanatokat okozhattak autósoknak, miután a fővárosi parkolási rendszer nem tudta kezelni az átparkolásokat – vagyis ha a sofőr megvette ugyan a jegyét, de az nem a megfelelő területre szólt. Számtalan olyan hely van Budapesten, ahol az út két oldala különböző kerületekhez vagy másik parkolótársasághoz tartozik, de egy útkereszteződés, utcasarok esetében is előfordul ugyanez.

A parkolási díj fizetését már a zónahatárok sem „tüntetik el”
A parkolási díj fizetését már a zónahatárok sem „tüntetik el”
Banczik Róbert

Még csak figyelmetlennek sem kellett lenni – elég a helyismeret hiánya – ahhoz, hogy ha az ember a kocsitól rossz irányba indult el, ne azt a parkolóórát találja meg, amelyik a számára megfelelő utcaszakaszhoz tartozik. Ha az ember nem figyelt, sokszor a jegyvásárlása ellenére is öt-hatezer forintos büntetést kapott. Aki ilyen bírságot akart töröltetni, biztos, hogy megemlegette az ügyintézést.

 

Különösen azért, mert a hosszas levelezések, telefonbeszélgetések és bizonygatások végén mégiscsak fizetnie kellett. A kerületek parkolási társaságai ugyanis gépiesen követik a fővárosi rendeleteket, amelyek mintha úgy lettek volna megírva, hogy az autósok minél többet fizessenek. Ilyen ügyintézés során pedig a parkolási rendszerben minimális rugalmasság sem volt.

Július közepén – amikor a mobilparkolások átkerültek az állami mobilfizetéseket intéző céghez – adta magát a kérdés: ha már mindent valamelyik állami vagy önkormányzati cég intéz, miért ne oldanák meg ezt a sokaknak bosszúságot okozó problémát. – Érzékeltük ezt az igényt, s már a rendszer fejlesztésekor volt rá technikai megoldásunk – mondta lapunknak Veres Mihály, a Nemzeti Mobilfizetési Zrt. vezérigazgatója.

Hozzátette: ők maguk is ajánlottak megoldásokat a fővárosnak és a kerületeknek, s ezek végül augusztus 15-i hatállyal be is kerültek a parkolást szabályozó rendeletbe. Ennek lényege, hogy a zónahatároknál meghatározott türelmi távolságon belül a különböző társaságok ellenőrei akkor is látják eszközeiken az autós elindított parkolását, ha azt a szomszéd kerület zónájában tette meg. A rendelet pedig lehetőséget ad arra, hogy ilyenkor ne bírságoljanak. Az még nincs megoldva, hogy ilyenkor a parkolás díja ahhoz a kerülethez fusson be, amelyiket illeti, a rendszert ehhez még finomítani kell.

Még csak figyelmetlennek sem kellett lenni
Még csak figyelmetlennek sem kellett lenni
Népszabadság

Az autósokat viszont ezért már legalább nem éri bosszúság. Az üzemzavarok okozta bírságolások miatt persze igen. Júliusban 1,1 millió mobilparkolási tranzakciót regisztráltak, s hibák azért vannak. A leggyakoribb, hogy az SMS küldése ellenére a parkolás nem indul el. Veres Mihály szerint ha a Nemzeti Mobilfizetési Zrt. rendszerében van a hiba, akkor a bírságot törlik. Sokszor előfordul azonban, hogy a mobilcégek rendszerében van valami fennakadás, s a parkolásindítás nem vagy nem időben jut el a mobilfizetési cég rendszerébe, ekkor azonban ők tehetetlenek.

– Továbbra is fontos: meg kell várni, amíg megérkezik a telefonra a parkolás elindításáról szóló SMS – mondja a mobilfizetési cég főnöke. Hozzátéve: sokan zsebre téve a telefont megnyugodnak, hogy megjött az SMS, de mivel azt nem olvassák el, nem veszik észre, ha elütöttek egy zónakódot vagy épp valamilyen hibaüzenetet kaptak vissza, és a mobilparkolás nem indult el.

Következnek a parkolóházak

A privát parkolóházak, a plázák garázsait is a rendszerbe integrálná az állami cég. Veres Mihály szerint a garázs- és parkolótulajdonosoknak jó, ha az ügyfeleik mobillal tudnak fizetni a szolgáltatásokért, nekik pedig jó bevételi lehetőséget jelentenek a magáncégek. Véleménye szerint rendszerük jóval olcsóbb működést biztosítana, mint a készpénzes automaták üzemeltetési költsége. A mobilparkolás népszerűsége egyébként meglehetősen változó: van, ahol a parkolások hetven százalékát fizetik a mobilrendszeren keresztül, míg van, ahol csak minden negyediket.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.