Dupla áron vásárolhatta a Magyar Honvédség azt a három, 25–28 éves helikoptert, amelyek április elején érkeztek Magyarországra. A piaci ár és a beszerzési ár között akár másfél milliárd forint is lehet a különbség. Felmerül az a kérdés is, hogy feltétlenül szükséges volt-e a közbeszerzés mellőzésével történt vásárlás.
Fontos nap volt április harmadika a Magyar Honvédség szolnoki helikopter-zászlóaljának életében. Ekkor szállt le ugyanis Kecskeméten egy Oroszországból érkező AN–124-es szállítógép, a gyomrában három idős, Mi–8-as helikopterrel. A gépeket azért vásárolta a honvédség, mert a katonák – üzemképes gép hiányában – nem tudtak mivel repülni, s e három helikopter csatasorba állításával legalább azt el lehetett érni, hogy a személyzet lerepülje velük a légijártasságuk megtartásához szükséges kötelező időt.
Katonák szállnak be egy MI-8 típusú helikopterbe a Bornemissza Gergely Felderítő Zászlóalj helikopteres kiképzésén a Magyar Honvédség hajdúhadházi kiképzőbázisán. Rövid távú megoldást jelentenek Oláh Tibor / MTI |
A három helikopterért összesen 2,99 milliárd forintot fizettek. Piaci szakértőink és internetes kutatásaink alapján ez az összeg szembetűnően magas. Hasonló korú civil gépek már 1–2 millió dollárért – azaz mintegy félmilliárd forintért – beszerezhetők. Ráadásul egy, a Heti Válasz által a napokban nyilvánosságra hozott levélben Hende Csaba honvédelmi miniszter a választások előtt még arról tájékoztatta Kocsis Mátét, az Országgyűlés honvédelmi és rendvédelmi bizottságának akkori elnökét, hogy a gépekre darabonként 780 millió forintért kaptak ajánlatot. Hogy a 2,34 milliárdból hogy kerekedett 2,99 milliárd, azt kérdésünkre a HM nem kommentálta. Csak annyit írtak, hogy a jogszabályok értelmében nem kellett közbeszerzést kiírniuk. Arra sem válaszoltak, körülnéztek-e a piacon, mielőtt megállapodtak a hárommilliárdos vételárban.