galéria megtekintése

Matolcsy két lovat ül meg egyszerre

Az írás a Népszabadság
2015. 05. 21. számában
jelent meg.

Munkatársunktól
Népszabadság

Ideje volt, hogy a jegybank ne csak az inflációt próbálja kordában tartani, hanem például támogassa a növekedést is. A gazdaságpolitikának irányt szabni azonban nem az MNB, hanem a kormány feladata – vélik volt jegybanki vezetők.

A Magyarország nevű gyorsnaszádon a Magyar Nemzeti Bank (MNB), illetve jelenlegi elnöke, Matolcsy György legfeljebb kazánfűtő lehet, nem a navigátor – összegezhető a volt jegybanki vezetők véleménye az MNB szerepéről, illetve az utóbbi évek működéséről.

A szervező A Liberális Magyarországért Alapítvány (ALMA) szerdai rendezvényén Bod Péter Ákos és Surányi György korábbi jegybankelnökök, valamint Bodnár Zoltán volt MNB-alelnök, a Magyar Liberális Párt gazdaságpolitikusa vitatta meg a jegybanki politika aktuális kérdéseit. A szervezők meghívták a rendszerváltás utáni összes jegybankelnököt, ám Járai Zsigmond, Simor András és Matolcsy György nem tudott részt venni a beszélgetésen.

Surányi György szerint alapvetően hibás volt az a 2000-es évek első évtizedében követett gyakorlat, amely szerint a jegybankok kizárólag egy célra összpontosítottak: a pénzromlás ütemét a kívánatosnak tartott szintre igyekeztek leszorítani. Még az évtized végén is az inflációt kezelték prioritásként, miközben a gazdasági válság miatt már rég nem az volt a kérdés, hogy a fogyasztás milyen pénzromlást gerjeszt, hanem az, miként kezeljék a növekvő munkanélküliség és a kihasználatlan ipari kapacitások okozta gondokat. Ideje volt, hogy az MNB működésében az egyéb feladatok, szempontok is szerepet kapjanak, így például a gazdasági növekedés támogatása – mondta.

 

Az utóbbi években az MNB által bevezetett új eszközök nem tekinthetők unortodoxnak, ezek ismert, bevett jegybanki módszerek – tette hozzá Bodnár Zoltán. A résztvevők abban is egyetértettek, hogy az MNB támogathatja, de nem szabhat irányt a kormány gazdaságpolitikájának. – A jelenlegi jegybanki vezetés viszont úgy tesz, mintha az MNB lenne a gazdaságpolitikát meghatározó csúcsszerv – fogalmazott a volt alelnök, aki szerint például az is problémás, ahogyan a jegybank a támogatott vállalati hitelek, az úgynevezett növekedési hitelprogram keretében egyes szektorokat és tevékenységeket támogatandónak tart, míg másokat nem.

– A jegybankelnök nem gazdasági miniszter, nem szerencsés, ha valaki a miniszteri elképzeléseit a jegybankelnöki székbe átülve az MNB-vel finanszíroztatja meg

– tette hozzá Bod Péter.

Emiatt most is van feszültség a kormány és az MNB, pontosabban a korábban Matolcsy, most Varga Mihály által irányított Nemzetgazdasági Minisztérium és a jegybank között – mutatott rá Surányi, aki szerint még az ő elnöksége idején sem volt olyan rossz a viszony a pénzügyminiszter és a jegybankelnök között, mint most.

Matolcsy György MNB-elnök távol maradt a jegybankárok eszmecseréjéről, munkájáról viszont markáns véleményt formáltak elődei, Bod Péter Ákos, Surányi György és Bodnár Zoltán
Matolcsy György MNB-elnök távol maradt a jegybankárok eszmecseréjéről, munkájáról viszont markáns véleményt formáltak elődei, Bod Péter Ákos, Surányi György és Bodnár Zoltán
Teknős Miklós

Bodnár példaként említette, amikor Nagy Márton, az MNB ügyvezető igazgatója egy interjúban arról beszélt: a kormánynak pénzintézetenként differenciáltan, a hitelezés intenzitásának növelésétől függően kellene csökkentenie a bankadót. Miközben a kabinet februárban arról állapodott meg az EBRD-vel, hogy a közterhet feltétel nélkül mérsékli jövőre. – Civilizált világban ilyet nem tesznek – mondta. Bod Péter Ákos úgy fogalmazott: a jegybanktörvényben benne van, hogy a kormány meg sem kísérelheti befolyásolni az MNB működését, ám az már sehol nincs leírva, hogy a jegybank nem befolyásolhatja a kormány működését. Vagyis a jegybank ügyvezetője nem sértett törvényt, legfeljebb a jó modort – tette hozzá.

A volt jegybanki vezetők azt is problémásnak látják, hogy az MNB nemcsak a kormánytól, hanem minden egyéb állami szervtől, így például a parlamenttől is függetlenül működik, önállósága nem párosul átlátható működéssel, elszámoltathatósággal.

Surányi szerint a jegybank gazdálkodása egy bújtatott költségvetési hiányteremtéssel ér fel. Az MNB átvállalja állami feladatok finanszírozását, miközben a formálódó saját közgazdászoktatásával szétveri a felsőoktatást. Bodnár szerint, amikor az MNB kórházépületet vásárol, megveszi a Magyar Tudományos Akadémia egy ingatlanát, vagy az alapítványainak előírja, hogy a tőkéjüket állampapírban tartsák, azzal lényegében a költségvetést finanszírozza, amely tilos az EU-ban – e feletti aggodalmának már az Európai Központi Bank is hangot adott. A jegybank pénzügyi függetlenségét garantáló törvényi előírásokból nem következik, hogy az MNB szabadon garázdálkodhat a nyereségével.

MNB

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.