galéria megtekintése

Visszatért a nőcsábász

0 komment


Csákvári Géza

Thierry Frémaux művészeti igazgató a fesztivál közepére időzítette a pályájának épp a csúcsán lévő két rendező művének premierjét a versenyprogramban. A show eddig amúgy a nagy veteránoké.

Denis Villeneuve Sicario A bérgyilkos, illetve Paolo Sorrentino Ifjúság című alkotására ennélfogva nem meglepő, hogy a reggeli sajtóvetítéseken a nézőtér rendre rekordidő alatt megtelt: a „hajnali” fél kilencre meghirdetett előadásra legalább húsz perccel korábban érkezőknek volt esélyük zökkenőmentesen bejutni.

Az Ifjúság szereplőgárdája hátulról: Paul Dano, Jane Fonda, Harvey Keitel, Rachel Weisz és Michael Caine
Az Ifjúság szereplőgárdája hátulról: Paul Dano, Jane Fonda, Harvey Keitel, Rachel Weisz és Michael Caine
Regis Duvignau / Reuters

Az esti gálákon a vörös szőnyeg környékén elviselhetetlen volt a tömeg: a kordonon kívül a „turisták” próbáltak egy-egy momentumot elkapni, belül pedig a fotósok és a tévések kiabálták véresre torkukat, hogy a felvonuló alkotók és sztárok mutassanak egy jó profilt.

 

Villeneuve mozija, A bérgyilkos, igazi politikai thriller, amelyet az Emily Blunt alakította FBI ügynök szemszögéből követünk, miután felkérik, hogy önként jelentkezzen egy titkos akcióra. Ebben egy CIA-ügynök (Josh Brolin) és egy titokzatos figura, a „sicario” (Benicio Del Toro) ügyködik azon, hogy likvidálják a mexikói drogkartell fejét. Persze, hivatalosan nem történhetne meg, hogy az Egyesült Államok egy nem amerikai bérgyilkost foglalkoztat, de ellenőrizni akarják a drogpiacot, „amíg a lakosság húsz százaléka” élni akar az illegális tudatmódosító szerekkel. A Blunt alakította ügynök pedig

a jó kislány a farkasok között, de amerikai filmektől eltérően a jó elbukik, hovatovább még eszközei sincsenek a világ megmentésére.

A művészfilmes atmoszférával operáló thriller rendezőjeként Villeneuve pedig képes úgy feszültséget teremteni, hogy nem pakolja akcióval tele a művet. Kérdés azonban, hogy ettől mennyire egyedi a mű, mivel újat egy képkockájában sem hozott.

Paolo Sorrentino viszont beszólt mindenkinek.

Egy pazar jelenet erejéig meghívta az Ifjúságba Jane Fondát, aki egy színésznőt alakít, aki épp közli a Harvey Keitel alakította rendezővel, hogy 53 év és 11 közös mozifilm után inkább elvállal egy tévésorozatot, mintsem hogy a nagy életmű utolsó művében szerepeljen. „A rendező nyolcvan fölött ne dolgozzon, az utolsó három filmje is szar volt” – hangzott az értékítélet. Mondanunk sem kell, ezzel az európai film számos nagy öregjét háborítja majd fel, többek között épp olyanokat, akik Cannes-ban kötelező köröket szokták épp futni. Az Ifjúság egyébként egy svájci szanatóriumban játszódik, ahol öreg és kevésbé öreg világsztárok vegetálnak és siratják az ifjúságukat. A zeneszerző-karmestert alakító Michael Caine képes visszatérni az életbe, a rendezőt alakító Keitel-karakter viszont nem. Időközben pedig Sorrentino szokás szerint próbálja megfogalmazni az élet értelmét, illetve inkább annak értelmetlenségét. „Most az öregedésről készítek filmet, majd később pedig a fiatalságról, így majd pályán tudok majd maradni” – summázta a sajtó számára a véleményét Sorrentino, akiről egyébként lepattantak a kérdések.

Már amennyi jutott neki, mert mindenki Sir Michael Caine-re volt kíváncsi, aki nyolcvankét éves korát meghazudtolva, humorral és intelligenciával mindenkit lemosott a sajtótájékoztatón. Például arra a kérdésre, hogy miért nem volt ötven éve Cannes-ban, azt a választ adta, hogy amikor utoljára itt járt az Alfie-val, a film kapott díjat, ő pedig nem. Ez pedig épp elég indok volt, hogy ne vágyjon ide vissza. A veterán színész szerint a filmforgatás olyan, mint a katonaság: ha elkezdődik, arra kell ügyelni, hogy az ember életben maradjon. Amikor pedig a királynő lovaggá ütötte és megjegyezte neki, hogy régóta csinálja ugyanazt, akkor egy pillanatig azt gondolta, hogy azzal vág vissza, ön is, de nem akarta tömlöcben végezni.

Caine nyolcvankét évesen sem hazudtolta meg önmagát
Caine nyolcvankét évesen sem hazudtolta meg önmagát
Regis Duvignau / Reuters

Hollywooddal kapcsolatban megjegyezte, hogy a

filmezni ott is ugyanolyan, mint máshol, csak éppen sokkal több pénzt kapott

ezekért a munkákért. Arra az újságírói érdeklődésre, hogy mennyire zavarja, hogy most már öregembereket kell játszania, csípősen megjegyezte, hogy más alternatíva már nincs, ezen felül legfeljebb már csak halottakat tudna eljátszani. A karrierje során akkor érezte a nagy váltást, amikor már nem kínáltak neki többet nőcsábász szerepeket. Komolyra fordítva a szót, az idősödés szerinte az az állapot, amikor rájössz, hogy elveszett és soha többé nem kapod már vissza. „Hiába okoskodunk, mindenki sorra kerül” – hangsúlyozta.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.