galéria megtekintése

Mandarint fogott a csodafegyver

Az írás a Népszabadság
2015. 03. 13. számában
jelent meg.

Munkatársunktól
Népszabadság

Csendben szedi áldozatait a kormány csodafegyvere. Az áfacsalások kiszűrésére hivatott elektronikus közúti áruforgalom-ellenőrző rendszer (EKÁER) március elseje óta tartó éles bevetése alatt kisebb hibák miatt néhány órára kétszer is leállt, de a két csonka hét alatt eredményeket is produkált.

Igaz, ezeket a szabályszegők ellen megindított eljárások lezárásáig az adóhivatal (NAV) nem forintosíthatja. Az ellenőrök munkájával, illetve az új rendszerrel szembeni kifogásokból, panaszokból viszont így is éppen elég összegyűlt.

Fuvarozók és szállítmányozók gondnak tartják, hogy az EKÁER eddigi éles üzemidejének mindkét hetére esett egy leállás. Először hálózati problémák okoztak fennakadást a teljes állami elektronikus fizetési rendszerben, ami érintette az EKÁER-t is. Másodszor a gyorsítva tesztelt szoftverek bosszulták meg magukat. Konkrétan az adózási szempontból kockázatosnak ítélt áruk listáján szereplő termékek szállítása esetén március 11-től kötelező, értékarányosan 15 százalékos pénzügyi garanciát az EKÁER azoktól az árutulajdonosoktól is kérte, akiket ennek befizetése alól a jogszabályok mentesítettek. Noha a kényszerű leállást okozó hibát a fejlesztők néhány óra alatt kiküszöbölték, a feltorlódott regisztrációs feladatok elvégzése még másnap is többletterhet okozott a fuvaroztatóknak, speditőröknek.

A NAV-nál ezzel együtt úgy tartják: az áfacsalások elleni harcra fejlesztett rendszer már a március elején zárult tesztüzem alatt is bizonyított. Még akkor is, ha a bekapcsolása utáni két hónapban az adóhatóság nem szabott ki mulasztási bírságot a hiányos vagy hiányzó EKÁER-regisztráció miatt. A NAV munkatársai a tapasztalatszerzést, tájékoztatást szolgáló időszakban is találkoztak áfacsalás kísérletét jelző szállítmányokkal. Megesett, hogy egy teljes kamionnyi jelöletlen mandarint kellett megsemmisíteni, de volt olyan többtonnányi édességszállítmány is, amelyet egy pécsi panellakásba kellett volna lerakodni. Máskor egy nagy kereskedelmi lánc szállítmánya papíron a zöldségpiacra tartott, a fuvart teljesítő kamion végül mégsem oda fordult be árujával.

 

Az EKÁER mindennapi használata egyelőre nem nevezhető problémamentesnek. A közúti fuvarozó, szállítmányozó vállalkozások szerint legalábbis két és fél hónappal a rendszer bekapcsolása után akadnak tisztázatlan kérdések. Példa erre, hogy a fuvaroztatók körében nagy a bizonytalanság, mert számos szállítási feladatnál nehéz eldönteni, lebonyolításához kell-e EKÁER-számot kérni. Sok árutulajdonos nem ad lehetőséget a közreműködő fuvarozóknak az árutovábbításhoz használt tehergépkocsik rendszámának módosítására, ami gyakran nehezíti, lelassítja a fuvarfeladatok teljesítését.

A kamionosok azt mondják: a NAV figyelmének fókuszában a zömében magyar lerakóhelyre szállító, többségében magyar rendszámú tehergépkocsik állnak. Miután egy-egy EKÁER-ellenőrzés keretében lényegében mindent, még az adott járművet üzemben tartó vállalkozás adószámláit is leellenőrzik, vagy nyilatkoztatják a címzettet, az út menti vizsgálódás elhúzódhat.

Ennél már csak az rosszabb, ha a közúti ellenőrzéseknél a NAV munkatársai hiányosságot találnak. Az EKÁER rendszerben mondjuk pontatlanul regisztrált szállítmányt továbbító kamionra ilyen esetben akkor is hatósági zár kerül, ha a hibát az áru tulajdonosa követte el. A teherautó vezetője pedig hiába jelenti be a NAV-nál, mikor érkezik a lerakóhelyre a zárolt áruval, az adóhatóság munkatársainak megjelenéséig, járműve lerakodásáig veszteglésre kényszerül.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.