Magyar találmány segíti a borravalóadást
A Tip-slider, azaz borravaló csúszka elnevezésű, a HelloPay Zrt. által szabadalmaztatott új technológia a vendéglátósok és a pultosok dolgát leegyszerűsíti és meggyorsítja, a vásárlók számára pedig megadja a lehetőséget, hogy kártyás fizetéskor is könnyen és diszkréten fejezhessék ki elégedettségüket.
A rendezvényeken használt készpénzmentes kártyák Magyarországon hat évvel ezelőtt, a Budapesti Pálinkafesztiválon jelentek meg először, azóta pedig számos helyen találkozhatunk velük. Míg a kártyák használata a vásárlás folyamatát felgyorsította, a borravaló kérdése problémássá vált.
A jelenség nemcsak ezeknél a kártyáknál, de a bankkártyáknál is ugyanúgy fennállt: a borravalók aránya a készpénzes fizetésekhez képest jóval alacsonyabb. Az éttermekben, bárokban ennek legfőbb oka, hogy a vevő nem tudja, valóban a személyzethez kerül-e az összeg. A pultosok, felszolgálók számára ugyanakkor rendkívül fontos a borravaló, hiszen bérezésük a kifizetett többlet-összegre épül. Ráadásul Magyarországon a fogyasztótól kapott borravaló adómentes.
A 2010 óta egyre nagyobb számban megrendezett készpénzmentes fesztiválokon még ennél is rosszabb volt a helyzet, hiszen tulajdonképpen teljesen megszűnt a borravaló, a nagy hangzavarban ugyanis nehézkes volt a kommunikáció.
A HelloPay szabadalma megoldja ezt a problémát: a vásárlók számára a borravaló csúszka közvetlenül a fizetési tranzakciót megelőzően jelenik meg a kártyaterminállal egybeépített, vagy annak közvetlen közelében elhelyezett érintőképernyőn, mégpedig az adott vendéglátó egység által előzetesen meghatározott (általában 10%-os) értékre állítva. A pontos százalékot azután a vásárlók állítják be – a csúszka nullától bármeddig mozgatható. Ezután a kártya érintésével – ahogy eddig is megszokott volt – megtörténik a fizetés. A kártyákat az elfogadóhelyek mellett feltöltő pontokon és hamarosan a hellopay.hu oldalán online is fel lehet tölteni.
|
A fesztiválokon gyakorlatilag megszűnt a borravaló |
A közelgő fesztiválokon és nagyobb szórakozóhelyeken a rendszer speciális, két érintőképernyős változatával találkozhatnak a fogyasztók: míg a pultos személyzet a megrendelést veszi fel az egyik oldalon egy ikonokkal könnyített éttermi szoftver segítségével, a vevő képernyőjén a rendezvények programja, vagy személyre szabott reklám videók jelennek meg – újabb bevételi lehetőséget teremtve ezzel a rendezvényszervezők, bártulajdonosok számára. Ezek az érintőképernyők biztosan bírják a strapát, vagyis pontosabban állják a port és a Jägert is. Azért ezzel az itallal tesztelték a képernyőt, mert ennek a legmagasabb a cukortartalma. Egy fesztiválon vagy szórakozóhelyen pedig óhatatlanul is cseppennek – vagy néhány esetben ömlenek – az italok, de ezeknek az érintőképernyőknek ez sem árt.
A HelloPay szabadalmát már több rendezvényen tesztelték, de hivatalosan április 28-30. között debütál majd a Belvárosi Pálinka Napokon. A fejlesztők ezen kívül megállapodás közeli állapotban vannak a három legnagyobb magyar fesztivál, a Sziget, a Volt és a Balaton Sound szervezőivel is.