galéria megtekintése

Faültetők

4 komment


N. Kósa Judit

A szerda reggeli két „környezeti nevelés" tanórán alighanem többet tanultak a világról a miskolci Herman Ottó Gimnázium növendékei, mint ha – Hoffmann Rózsa legszebb álmait valóra váltva – tölcsérrel töltötték volna a fejükbe a kémiai képleteket vagy a latin igeragozást. Ahelyett, hogy a padban ültek volna, virágba borították az udvart, majd az iskola legidősebb tanára és a legfia­talabb diák együtt ültetett el egy almafát. Polgári engedetlenség volt ez a javából, hiszen az órarendben még véletlenül sincs olyasmi, hogy „a tudás fájának elültetése". Mégis, egy iskola életében ritkán adatik ilyen kegyelmi pillanat: amikor szinte tapintható a bizonyosság, hogy a tudás, amelyet az intézmény átadott, örökre megmarad.

Persze nem az egy- és kétszikűekről vagy az ozmózisról tanultak ezen a reggelen a hermanosok, hanem az összefogás erejéről. Arról, hogyan lehet elegánsan fricskát adni a hatalomnak, hogyan lehet úgy ellenállni, hogy az ne késztessen senkit nyilvános „politikai" állásfoglalásra, ráadásul még a céltalan téblábolás se fenyegessen az iskola falai között, pusztán mert sztrájk van. Nem volt tanítás, mégis okultak a diákok.

Ugyanolyan gesztus volt ez, mint a tizenkét pont megfogalmazása. Ahányszor elolvasom, lélekben mindig kalapot emelek a szerzők bölcsessége előtt. A higgadt és érthető követelésekből feketén-fehéren kiderül, miért tökéletesen működésképtelen a mai oktatási rendszer, és miért alkalmatlan arra, hogy megvalósítsa legfőbb feladatát, a gyerekek felkészítését az élethosszig való tanulásra és a lehető leghatékonyabb önérvényesítésre. Pőrén mutatja ez a szöveg a tankötelezettség korhatárának leszállításával és a középfokú oktatás szétzilálásával nyitott zsákutcákat, a szegregációt, amely érintetlenül működik az államosítás dacára is, akárcsak azt: akárhányszor jelenti is ki a Fidesz soros pökhendi felháborodója, hogy ők „visszaadták" az oktatásnak, amit Gyurcsány elvett, a sokat hajtogatott hazugság még nem válik igazsággá. A GDP-arányos oktatási költés a Fidesz-kormányzás alatt ütemesen csökkent, és az államosítás után az iskolákra fordított pénz összességében nem éri el azt az összeget, amelyet az önkormányzatok költöttek az intézményekre.

 

Érthető persze, hogy a kormány nem mutat hajlandóságot az engedetlenekkel a tizenkét pontról folytatandó párbeszédre: a követelés ugyanis lényegében az összes eddigi változtatás feladása, egy teljesen új szellemű és szervezetű közoktatási rendszer kialakítása. Központosítás helyett tanszabadság, egyentankönyv helyett választék, centralizált iskolafenntartó helyett önkormányzatiság, túlterhelés és agyonellenőrzés helyett szabad szellemű iskola. Megvalósulhat ez a Fidesz uralma alatt? Aligha. Ezért van, hogy bár szívből reméljük, őrzi még annyira a demokrácia látszatát Orbán kormánya, hogy fogcsikorgatva bár, de végül leül a tárgyalóasztalhoz a tanárokkal, abban egészen biztosak vagyunk: a valódi változást nem ott lehet majd elérni.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.