Igaz, még messze járunk a 2007-es csúcstól, amikor a teljes forgalom csaknem 9,5 százalékát adta a prémium szegmens, jóllehet a válságot követő mélypont mára kellemetlen emlékké homályosult. Az Air France a hónap elején Sanghajban jelentette be, hogy ötvenmillió euróért megújítja az első osztályú szolgáltatását – annak ellenére, hogy Frederic Gagey vezérigazgató szerint csak árbevételük két százaléka származik innen.
A francia légitársaság 1967 óta repül ide Párizsból, s ma is a legnagyobb fuvarozónak számít az EU–Ázsia-viszonylatban. Idén és jövőre a 44 Boeing–777-es repülőből 19-en történnek minőségi fejlesztések, a többin csak azért nem, mert azok olyan célállomásokra repülnek, ahol nincs első osztályú forgalom.
Később az Airbus A330-as és a szuperjumbo modelleken is luxuskörülményeket teremtenek. A La Premiére osztályon egy retúrjegy Sanghaj és Párizs között tízezer eurót kóstál. Eddig nyolc első osztályú helyet adtak el járatonként, de a megújult utasrészben már csak négy hely lesz, s így minden első osztályú utasra több mint öt négyzetméter hely jut majd. A luxusutazás már a földön kezdődik: a Michelin-csillagos Alan Ducas ételeit exkluzív várókban szolgálják fel az utasoknak, akik jobbára az ipari és a pénzügyi szektor cégeinek felső vezetőiből kerülnek ki.
A fedélzeten a Givenchy divatház kozmetikumaival kényeztethetik magukat az utasok, akik a Michelin-csillagos – tehát nem túl kiadós – vacsorát követően egy két méter hosszú, 77 centiméter széles ággyá alakíthatják a széküket, amelynek borítása igazi fából készült. Egy elhúzható függönynek köszönhetően úgy alhatnak az út során, mintha egy szállodai szobában lennének.
Mindehhez az ötcsillagos francia szállodalánc, a Sofitel ágyneműit adja a légitársaság. Az Air France fedélzeti megújulásának a La Premiére csak az utolsó eleme: korábban modernizálták a turista-, a prémiumturista- és a business osztályt is. Párizsban ötszázmillió eurót költenek a teljes belső tér megújítására.
A csoport társlégitársasága, a holland KLM kétszázmillió eurót költ a business osztály fejlesztésére, miközben az európai konkurencia sem tétlenkedik: a British Airways 42 gépén szintén megújítja a first classt, ez százmillió fontba kerül. Az új osztály jövőre debütál a légitársaság Dreamlinerjeinek hosszabb változatain. A német Lufthansa három éve kezdte el, s még mintegy öt évig folytatja gépeinek teljes belső átalakítását. Mindez hárommilliárd eurójába kerül, amelyből 160 milliót a nemrégiben bemutatott premium economy osztály kialakítására költenek.
Brit és a francia konkurenseiket követik ezzel, a turista- és a business osztály közé besorolható szolgáltatási szinttel, ami az utas számára több helyet és nagyobb kényelmet garantál a legolcsóbb turistaosztályra szóló jegyek duplájáért, ám a céges elszámolásokban economy osztályként jelenik meg, így a válla lati könyvelők nem akadnak fent azon, hogy munkatársuk megsértette a céges utazásokra vonatkozó szabályokat. Az iparági sztenderdek ugyanakkor a prémium turistaosztályt már az emelt szintű szolgáltatási kategóriába sorolják be.
A versenyből nem maradhatnak ki az arab és a keleti légitársaságok sem: nem sokkal az Air France sanghaji bejelentése előtt a dubai Etihad mutatta be első osztályát, amely valódi kis fülkét kínál az utasnak, s még társalgó és zuhanyzó is van gépen – az iparágban egyedüliként.
Az IATA legújabb elemzése aláhúzza: a légi közlekedésben a prémium szegmens forgalma globálisan tökéletesen leköveti a világkereskedelem bővülését, illetve az MSCI tőzsdeindexet, amely a pénzügyi szektor aktuális állapotát írja le. Statisztikái szerint a prémiumutasok számának növekedése az észak-atlanti útvonalakon, azaz Európa és az Egyesült Államok között, valamint az Európát az ázsiai célállomásokkal összekötő viszonylatokon figyelhető meg, de a csendes-óceáni járatokon sem sokszor maradnak üresen a luxusfotelek.