Fordult a kocka: immáron a saját bőrükön tapasztalhatják meg a két éve országos méretű csalás gyanúja közepette lebonyolított trafikpályázat bennfentes vagy csak szerencsés nyertesei, hogy milyen az, ha a politika befolyásol egy piacot. Ez volt 2015 a gazdaságban.
hirdetés
November közepe óta ugyanis a trafikosok már kizárólag a közéjük és a gyártók közé telepített monopolszereplőtől, az Országos Dohányboltellátó Kft.-től (ODBE) vásárolhatnak árut. Már ha kapnak: az elmúlt hetekben ugyanis a piacról származó információk szerint ellátási nehézségek léptek fel, és
a helyzet nemigen javul. A trafikosok azonban immár sehová sem fordulhatnak segítségért,
és ha panaszkodnak, az áruellátásukat kockáztatják. Úgy tudjuk, gyorsan eltünedeztek az üzletek ajtajára imitt-amott demonstrációként kifüggesztett „az ODBE okozta áruhiány miatt zárva"-feliratok is.
Tavaly dőlt el, hogy a gyártók és a dohányboltok közé a „trafikosok védelmében" egy monopolhelyzetű nagykereskedő céget iktatnak be. A döntés következtében tucatnyi korábbi nagykereskedő és a gyártók 500-600 dolgozója veszítette el a munkáját. Az ODBE a forgalom 3 százaléka fejében osztja szét az árut, ami évi 16 milliárd forint versenymentes bevételt jelent a vállalkozásnak.
A monopoljogot tavasszal pályáztatás nélkül ítélték oda a kormányközeli kapcsolatokkal rendelkező Continental Zrt. és az üzletbe bevont British American Tobacco (BAT) alkotta konzorciumnak,
ráadásul nevetségesen alacsony, pár százmillió forintra rúgó koncessziós díjért. A piaci nagyágyúnak számító BAT belement, hogy a nyereség 75 százaléka a közel sem ilyen jelentős szereplőként számon tartott Continental Zrt.-nek járjon. Utóbbi cég vezetője, Sánta János egyébként nem sokkal a megállapodás megszületése után megvásárolta a konzervatív, kormányközeli Magyar Időket.
Tucatnyi korábbi nagykereskedő és a gyártók 500-600 dolgozója veszítette el a munkáját Veres Viktor / Népszabadság
hirdetés
Az elosztóból kihagyott multik először a nyertes konzorciumhoz képest tízszeres koncessziós díjra tettek nyilvános ajánlatot (ezt Lázár János blöffnek nyilvánítva söpörte le az asztalról), majd az Európai Bizottsághoz fordultak a szerintük súlyosan versenykorlátozó lépések miatt. Az ügyet jelenleg is vizsgálják,
a bizottság lassúsága pedig az ODBE malmára hajtja a vizet:
pár hét hezitálás után ugyanis a cigarettamultik sorra aláírtak az elosztóval, és leszállították a rendelést az ODBE raktáraiba. Ennek ellenére a dohányellátó az elmúlt időszakban tapasztalt rendelési zavarokat magyarázandó igyekezett a késlekedő multikra és a „rémhíreket terjesztő sajtóra" – konkrétan lapunkra – hárítani a felelősséget.
A magyarországi gazdaság problémáiról többcikkes összeállítást készítettünk, amelyet a „2015 a gazdaságban” címkére kattintva érhetnek el.