Ugyanakkor a cég lényegében bizományba veszi át az árut, amit csak az után kell a gyártónak kifizetni, ha a trafikos már kiegyenlítette a számlát, akkor is többhetes késéssel. Természetes lenne, ha a kockázatmentesen megkereshető több milliárd forintos profitért tolonganának a cégek, ám a javaslattervezetben gyanúsan szűkre szabják a szóba jöhető vállalkozások körét. Így a jövő dohányellátójának 15 éve a piacon kell lennie, illetve 2005 óta nem kaphatott 20 millió forintnál nagyobb bírságot és nem lehet félmillió forintnál nagyobb köztartozása.
Dolgát azzal is megkönnyítené a kormány, hogy gondoskodna a konkurencia eltüntetéséről: jövő tavasztól a 30 körüli dohány-nagykereskedőnek le kell húznia a rolót, és a nagy gyártók is szélnek ereszthetik a saját disztribúciós részlegeiket. A megadott paraméterek alapján a cégtárban keresve csupán néhány cég jön szóba. A feltételek tökéletesen illenek a kormányközelinek tudott Continental Dohányipari Zrt. disztribúciós cégére, a Tabán Trafik Kft.-re.
Magát a trafiktörvény tervezetét is a Continental egyik vezetőjének számítógépén hozták létre, majd a botrányos pályázat után több száz bolt esetében derült ki, hogy az üzemeltetők a Continentalhoz kötődtek. A cég tulajdonosi köre hódmezővásárhelyi, ahogy Lázár János is, aki korábban videoüzenetben biztosította a céget, hogy a kormány mindenben támogatja a boldogulását.
Elvileg befutó lehet még a Vimpex is, amely szintén régi szereplő a piacon, és a befolyásosnak tartott cég körül is több tucat trafikból álló hálózat alakult ki. Szóba jöhet még két dohány-nagykereskedő cég, mindkettő Rogán Antal közeli ismeretségébe sorolt – és a trafikpályázaton az ötödik kerületi koncessziók zömét elvivő – Csetényi Csaba–Krsko Tibor páros érdekeltsége.
|
Egy kézbe kerülhet az ellátás Beawiharta / Reuters |
Két kakukktojásra is leltünk: a Róna Dohányfeldolgozó Kft., amelyhez semmilyen trafikmutyival kapcsolatos negatív hír nem kötődött – az általunk megkérdezett piaci szereplők pontosan ezért nem is tippeltek az országszerte amúgy kiterjedt hálózattal rendelkező Rónára.
Végül az egyik multi, a JTI cége is több mint 15 éve van a piacon és nem tudni rájuk kirótt, komoly büntetésről sem. Ugyanakkor erősen kétséges, hogy szerepelnének a kormányzattal baráti viszonyt ápoló cégek listáján: a napokban a parlamentnek beterjesztett, multinacionális dohányipari cégekre kirótt, egészségügyi hozzájárulásnak címzett büntetőadóból lapunk számítása szerint 1,6milliárd jutott a JTI-ra.
Belülről jövő kezdeményezés
A kormánytöbbség ismét egyéni képviselői indítvánnyal próbálja átrajzolni a dohánypiacot – ezúttal azonban a látszatra sem adtak sokat. A döntően amerikai dohánygyártókat 12-13 milliárd forinttal megcsapoló egészségi multiadó tervezetének benyújtója Szatmáry Kristóf ex-NGM-államtitkár, jelenleg a parlament vállalkozásfejlesztési bizottságának elnökhelyettese. Személye eleve felveti az összeférhetetlenség gyanúját.
A képviselő családja számos ponton kötődik a dohányiparhoz. A család tagjai tavaly összességében 12 dohánykoncessziót szereztek meg. A trafikpályázat idején a Szatmáry Kristóf vezette Budapesti Kereskedelmi és Iparkamarán (BKIK) belül jött létre a kérészéletű Nemzeti Dohányboltok Szövetsége (NDSZ), melynek munkájában az akkori híradások szerint a Philip Morris mellett Szatmáry édesanyja, a BKIK kereskedelmi tagozatát vezető Szatmáry-Jähl Angéla is részt vett.