galéria megtekintése

Leszorítják az Uber sofőreit

Az írás a Népszabadság
2015. 08. 19. számában
jelent meg.

Ábrahám Ambrus, Varga G. Gábor
Népszabadság

Immár az uberes sofőröket is ellenőrzi a Budapesti Közlekedési Központ. Az eddigi vizsgálatok szerint bőven akad probléma. A gépkocsivezetők közül többen a büntetéstől tartva egyelőre kivárnak és nem vesznek fel utast, míg a cég képzéseket szervez a sofőröknek.

Miután augusztus hatodikán hatályba lépett az országos taxirendelet, a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) elkezdte az uberes sofőrök ellenőrzését – derül ki a szervezet lapunkhoz eljuttatott válaszából. A vizsgálat eddigi tapasztalatai alapján a BKK azt közölte, hogy az Uber gépkocsivezetői nem tartották be a rendelet előírásait. A sofőrök az ellenőrzések idején nem tudták igazolni, hogy rendelkeznek az előírt tevékenységi engedéllyel, nem volt személyszállítói vezetői igazolványuk, valamint a szolgáltatás nyújtására használt autójuk sem felelt meg az előírásoknak. (E feltételek a szabályok szerint megegyeznek a taxiktól elvártakkal.)

Akár a rendszámát is elveszítheti, aki a jogszabályi feltételek teljesítése nélkül szállít utast
Akár a rendszámát is elveszítheti, aki a jogszabályi feltételek teljesítése nélkül szállít utast
Szabó Miklós

A hiányosságok feltárása után a BKK bejelentést tett az illetékes Nemzeti Közlekedési Hatóság (NKH) és a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) felé. Bár az ellenőrzést a BKK végzi, hatósági eljárásra csak az NKH jogosult. Utóbbi szervezet az engedély nélküli személyszállítás miatt akár 600 ezer forint bírságot is kiszabhat a sofőrökre, és kitilthatja a járművet a forgalomból. Az nem derült ki, hogy pontosan hány uberes autót ellenőriztek, a BKK csak annyit közölt, hogy a vizsgálatban közel 60 ellenőr vesz részt. Ez irányú kérdésünkre lapzártánkig az NKH sem adott információt.

 

Az amerikai okostelefonos utazásmegosztó 2014 vége óta működik Budapesten, és alig fél év alatt jelentős szereplővé nőtte ki magát a fővárosi személyszállítási piacon, s ezzel magára vonta a hagyományos taxis cégek haragját. Pár demonstrációt követően a kormány olyan rendeletet alkotott, amelyben előírta: az Ubernek dolgozó sofőröknek azokat az előírásokat kell teljesíteniük, mint a taxisoknak.

Az elmúlt napokban több uberes sofőrt is megkérdeztünk, akik kivétel nélkül úgy nyilatkoztak, hogy a rendelet hatálybalépése óta nem vettek fel utast. Hogy pontosan mennyien vannak, azt senki nem tudja, de az biztos: a súlyos retorzióktól tartva felfüggesztették az uberezést. Kérdésünkre Fekete Zoltán, az Uber hazai vezetője mindössze annyit mondott, hogy száz százalékig kiállnak a sofőreik mellett. – Jogi és egyéb segítséget is nyújtunk, ha szükséges. Közben pedig tárgyalunk a döntéshozókkal egy modern szabályozás kialakítása érdekében – mondta kérdésünkre.

Saját és olvasóink tapasztalata szerint az utóbbi időben éjszaka, de sokszor nappal is rendkívül nehéz uberes autót fogni. A sofőrök, akikkel beszéltünk, ennek egyik okát abban látják, hogy sokan felhagytak az üzlettel, de emellett a Sziget Fesztivál, illetve a nyári főszezon miatt megnövekedett forgalmat említették – az Ubert már jobban ismerő külföldiek ugyanis sok esetben már egyből az utazásmegosztó szolgáltatásait keresik és használják.

Az uberesek azonban nemcsak az ellenőrzésektől tartanak, hanem a taxisoktól is, akik fenyegetően lépnek fel azon autósokkal szemben, akiknél meglátják az Uber alkalmazást – mondta utazásaink során több sofőr is.

Az ellenőrzések és a legális működés gyakori téma az Uber sofőrjei között is, akik zárt Facebook-csoportban beszélgetnek a kérdésről. Elmondásuk szerint a többségnek kifejezetten fontos, hogy legálisan végezze a tevékenységét.

– Ez jó keresetkiegészítés, de a több százezres büntetés, netán egy rendszám levétele az autóról már nem fér bele. Igaz, egyelőre nem is számolunk ezzel

– mondta Csaba, akivel egy éjszakai út során beszélgettünk. Szavaiból az is kiderült, hogy csak nagy vonalakban van tisztában a rendelet előírásaival, inkább az Uber központi tájékoztatására ad. Azt mondja, az Uber már szervezi nekik a megfelelő képzéseket, hogy megszerezhessék a személyszállító-engedélyt.

Minthogy a személyszállítással kapcsolatos ellenőrzések ügyében a Nemzeti Közlekedési Hatóság jogosult eljárni, sőt maga is végezhet ellenőrzéseket, nekik is feltettük a kérdéseinket. Konkrét számokat, eseteket mindeddig nem közöltek, de tájékoztatásuk szerint véletlenszerűen állítanak meg olyan járműveket, amelyekről valószínűsíthető, hogy a sofőrök az Uber révén felvett utast visznek. A hatóság kommunikációs osztálya arról tájékoztatta lapunkat, hogy az ellenőrzések „a rendelkezésre álló aktív állomány létszámához igazodóan történnek”.

Az ellenőrzések időpontja nem kötött. A kormányrendelet a közlekedési hatóságon kívül a rendőrségnek és az adóhatóságnak is lehetőséget ad az ellenőrzésekre – hívták fel a figyelmünket. Lapunk megkereste utóbbi szervezeteket is, de kérdéseinkre lapzártánkig nem kaptunk választ.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.