Nem ijedt meg Tarlóséktól az Uber

Tovább folytatja az Uber – tette közzé az autómegosztó-szolgáltatást üzemeltető cég magyarországi vezetője szerda délután, a Népszabadság kérdésére pedig azt is elmondta, hogy egyelőre változatlan feltételekkel. Az adóhatóságnak (NAV) viszont egyebek mellett felajánlották, hogy ha szükséges, automatikusan továbbítják, melyik sofőrjük mennyit keresett velük.

– Az ár nem változik, és egyeztetéseket kezdeményeztünk az érintett állami és önkormányzati szervezetekkel arról, autós partnereink miként tudnak megfelelni a jogszabályoknak – mondta lapunknak Fekete Zoltán. Mindez számtalan kérdést vet fel, hiszen a július 6-án megjelent és részben ma hatályba lépő taxirendelet szövege szerint azok a sofőrök, akik az Uber autómegosztó szolgáltatása keretében fuvarozzák az utasokat, taxinak minősülnek, így rendelkezniük kell a megfelelő engedélyekkel, az autóikat Budapesten sárgára kell fóliázniuk, s ami az utazóközönség számára a legfájóbb, vonatkozik rájuk a Fővárosi Önkormányzat által meghatározott hatósági ár, amely az Uber jelenlegi tarifájának csaknem a duplája. Ebből pedig az következik, hogy mától az Uber-sofőrök illegálisan fuvaroznak.

Egyelőre kétséges, elérték-e céljukat a tiltakozó taxisok
Egyelőre kétséges, elérték-e céljukat a tiltakozó taxisok
Teknős Miklós / Népszabadság

Felvetésünkre Fekete elmondta: szerintük a megszületett magyar szabályozás nem vette számításba, hogy léteznek közösségi megosztáson alapuló szolgáltatások. Pedig ezer autós és mintegy ötvenezer regisztrált felhasználójuk van, akik több-kevesebb alkalommal utaznak Uberrel vagy fuvaroznak embereket. – Ez a közösség megkerülhetetlen – tette hozzá. Ezért kezdeményeztek tárgyalást többek között az adóhatósággal és a Budapesti Közlekedési Központtal. – Felajánlottuk a NAV-nak, hogy megosztjuk velük, sofőrjeink milyen jövedelemre tesznek szert az Uberrel, hogy megmutassuk: ez egy teljesen átlátható, elektronikus rendszer, amellyel a legkönnyebb kiküszöbölni az adóelkerülést – fogalmazott az Uber vezetője, hozzátéve: van olyan ország, ahol csak az információkat adják át az adóhatóságnak, de olyan is, ahol levonják a sofőrök pénzéből az adót.

– Azt kérjük, hogy teremtsék meg az adózás felhasználóbarát feltételeit – mondta az ügyvezető.

Ami az engedélyeket illeti, Fekete szerint ők szabálykövetők, de nem reális, hogy harminc nap alatt ezer ember beszerezze a szükséges engedélyeket, ami a rendeletből következik. – A Budapesti Közlekedési Központ a közösségi közlekedésben megkerülhetetlen, tárgyalunk velük egy ésszerű megoldásról – mondta, hozzátéve: eddig nem voltak incidenseik semmilyen hatósággal, de ha a sofőrjeik ellenőrzése során ilyen alakulna, mindenkinek megadják a szükséges jogi segítséget.

Valódi kocsik vagy nem?

Sokaknak ismerős lehet a jelenség, amikor az Ubert elindítva az alkalmazás térképe egy halom környéken cirkáló autót megjelenít, mégis azt írja, hogy nincs sofőr, vagy sokat kell várni. Ennek okaként több szakértő azt állította, hogy a térképen látszó járművek többsége nem valódi, vagyis azt sugallták, hogy az Uber trükkel ösztönzi a rendeléseket.

A cég képviselői igen vehemensen utasították vissza a feltételezést.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.