A kétgyermekes családapa B kategóriás jogosítványával tavaly novemberben ült iskolapadba a szakképzésbe elsőként belevágó NiT Hungary Kamionsuli Kft.-nél. Az első beszélgetésen még ötvenen voltak, de az elméleti tananyagnak már csak 22-en futottak neki. A KRESZ-tanfolyam, a szimulátoros vezetési gyakorlatok után pedig négyen maradtak. A C kategóriás vezetői engedély megszerzéséhez a gyakorlati képzés és vizsga van hátra. És ha minden jól megy, májusban E kategóriás jogosítvánnyal a zsebében elindulhat első nemzetközi fuvarjára a már most leszerződött munkaadója egyik kamionjával.
A hivatásosgépjárművezető-képzési programban ötszörös a túljelentkezés. A Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) adatai szerint ugyanakkor az érdeklődők 65 százaléka már a tanfolyam belépési feltételeinek sem felel meg. Pedig az alapkövetelmények nem megugorhatatlanok, a megkövetelt iskolai végzettség például a nyolc általános. Tehergépkocsi-vezetőnek az jelentkezhet, aki betöltötte a 21. évet, vagy annál legfeljebb hat hónappal fiatalabb, buszvezetőképzésnél pedig 24 év az alsó korhatár. Kell még a B kategóriás jogosítvány és a kétéves gépkocsivezetői gyakorlat.
Az itt még pályán maradók csapatát tovább tizedelik a KRESZ-szintfelmérők, az egészségügyi vizsgálatok, vezetéstechnikai szimulációs gyakorlatok, pszichológiai és pályaalkalmassági vizsgálatok. Aki átmegy, készülhet a több hónapos tanulásra. Na meg arra, hogy ha kamionos válik belőle, akár három hétig is úton kell majd lennie.
Aki menet közben feladja a képzést vagy kibukik, kötelezhetik az állami támogatás visszafizetésére kamatokkal együtt – derül ki az NGM lapunknak adott tájékoztatásából. A visszafizetendő összeg akár több százezer forint is lehet. Számolni kell azzal is, hogy aki bukik egy vizsgán, a pótvizsgát kénytelen zsebből állni. A rizikót felvállalók viszont úgy számolhatnak, hogy havi nettó keresetük elérheti az 500-550 ezer forintot is.
|
Fotó: Wojciech Grzedzinski / Reuters |
Az ország központi régiójában a költségvetés kétmilliárd forintjából, vidéken az Európai Unió hárommilliárdjából kiképzett kamionosok már a tanfolyam idején leszerződnek leendő munkaadójukkal. Ami jó, mert adott a biztos munkahely, de egyúttal azt is jelenti, hogy az újsütetű fuvaros egy-három évig nem válthat állást. Dittel Gábor tapasztalatai szerint azonban ez nem riasztja el a komoly érdeklődőket. A Magánvállalkozók Nemzeti Fuvarozó Ipartestülete NiT Hungary ügyvezető főtitkára azt mondja: annyira nem, hogy vannak, akik családostul kamionoznának. Akad feleség, aki azért „felvételizett" a képzésekre, hogy férjével együtt dolgozhasson. És volt olyan devizahiteles házaspár is, amely azért jelentkezett, hogy törleszteni tudjon.
Bárhogy is, az óriási érdeklődés és a hatalmas lemorzsolódás mellett alighanem még nem késő kamionosnak jelentkezni. Lapunk úgy tudja: a tavaly nyári felmérések idején több mint hatezer gépkocsivezető hiányzott a magyar piacon. És miután az eltelt fél évben képzett gépkocsivezetőből nem lett több, a nagy szakvállalkozások még mindig százával szerződtetnék a hivatásos sofőröket.