galéria megtekintése

Jön a fizetős YouTube, kettészakadhat a netezés

5 komment


Varga G. Gábor

YouTube Red – így hívják a videómegosztó oldal új szolgáltatását, amely mentes lesz a reklámoktól. Ez azonban fizetős lesz, így kettészakadhat az internet olcsó és prémium verzióra. De vajon a felhasználók mekkora része hajlandó fizetni a neten fogyasztott tartalomért? A lépés ezt a kérdést is felveti, emellett perek tömkelege is várható.

A Google bejelentette azt, amiről már rég szóltak a pletykák, hogy pénzért reklámmentes YouTube-ot nézhet a felhasználó. A YouTube Red havi 10 dollárba kerül, ami Amerikában, ahol a szolgáltatás elsőként elérhető lesz, nem sok pénz, két hamburger ára. De például Magyarországon már megterhelőbb lesz ez az összeg sokak számára, hiszen nálunk majdnem egy havi internet-előfizetés díjával egyezik meg. Vagyis, a tartalom többe kerülhet a hozzáférésnél, ami önmagában is elgondolkodtató, de nem is ez a lényeg. Hanem, hogy még ezzel együtt sem lesz teljesen reklámmentes a dolog. Bár nincs többé hirdetés a videó előtt, közben és után, a találatok között sem idegesít bennünket, a videóban meglévő termékelhelyezések a jelek szerint megmaradnak, azokba ugyanis a Google nem tud beleszólni – legalábbis a cég indoklása ez.

A fizető ügyfelek le is tölthetik a videót (ami nem extra szolgáltatás, számtalan ingyenes program is segít ebben), a letöltött videók harminc napig tárolhatók a telefonon, tableten, laptopon. Járnak a pénzért exkluzív tartalmak is, tehát a You Tube rálép a videó- és zenebolt útjára a megosztás autópályájáról. Jó hír azoknak, akik már Google Music előfizetők, hogy ők automatikusan kapják a YouTube extrát.

Jön a YouTube Red, kettészakadhat az internet

 

OLVASÓLISTA

Vélemény
November 6.
Vélemény
Zalai Pista
Vélemény
Pedig vannak
Vélemény
Gyertyák

Ennek ismeretében felmerül a kérdés, mi végre is ez a szolgáltatás? Sok kicsi sokra megy alapon újabb filléreket gyűjt a Google-nak, vagy változó üzleti modell eredménye? Netán a Google Music nem váltotta be a hozzá fűzött reményeket, és ki kellett fejleszteni valami egyéb prémiumnak tűnő szolgáltatást, hogy eladhatóbb legyen? Erre utal, hogy a cég belebegtette a YouTube-alapú zenelejátszót, melynek segítségével kikapcsolt képernyő mellett is hallgathatunk zenét, talán offline állapotban is.

A szolgáltatás forradalmi az ingyenes tartalom – fizetős tartalom vonatkozásban. Ennek kapcsán felmerül a kérdés: elindul-e az internet kettészakadása a silány minőségű ingyenes és a valóban használható fizetős tartalmak mentén? Valójában ez már elindult, például az applikációknál, de ha akkora és olyan népszerű szolgáltató áll át erre a modellre, mint a YouTube, az gyorsítja a folyamatot. A videómegosztó oldal bejelentése után hamarosan kiderül az is, hogy a felhasználók hajlandóak-e tömegével fizetni a prémium tartalomért, s az is, hogy a Google kitalálta-e a biztonságos fizetési rendszert mindehhez? Utóbbi kérdésre a válasz valószínűleg igen, hiszen több mobilszolgáltatónál lehetséges a mobilszámlával együtt fizetni a netes szolgáltatásokért.

A fentiek mellett vitára és pereskedésre adhat okot, hogy az Apple felhasználóknak extra 3 dollár a „büntetése”. Méghozzá azért, mert fizetős tartalmat és szolgáltatást még a Google is csak az Apple közvetítésével adhat el a készülék tulajdonosainak, aminek harminc százalék a jutaléka, és ezt a Google nem kívánja kifizetni a felhasználó helyett. Igaz, mindeddig az Apple alapelve az volt, hogy ugyanazt a szolgáltatást az Apple platformján nem lehet drágábban adni, mint máshol, akár offline csatornákon – nagy kérdés tehát, a Google hogyan hidalja (hidalta) át ezt a problémát. És az is, hogy hány felhasználó vagy iparági lobbicég kezdeményez versenyjogi vagy más pert a Google ellen, mert ezzel saját rendszerét részesíti előnyben, tehát visszaél a versenyelőnyével.

Az érem másik oldala, hogy a YouTube a bejelentés szerint az előfizetésből befolyó pénz nagy részét továbbutalja az alkotóknak, ami örvendetes, de szintén számos kérdést vet fel, hiszen a YouTube-on számos szerzői jogot sértő videó található. Hogy mekkora a visszaosztandó rész, azt egyelőre nem tudni, de az biztos, hogy a konkurens Spotify az előfizetési díj 70, az Apple Music 71,5 százalékát adja oda a jogtulajdonosokat tömörítő szervezeteknek, miközben azok a felhasználók, akik már most kapnak pénzt a népszerű videóik után, jelenleg 55 százalékot kapnak.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.