galéria megtekintése

Megtudjuk, kik a kitiltott NAV-osok

Az írás a Népszabadság
2015. 05. 16. számában
jelent meg.


F. Szabó Emese
Népszabadság

Egy törvénymódosító kiugraszthatja az USA-ból kitiltott NAV-osokat: a javaslat szerint köteles mindenki bejelenteni, ha közvádra üldözendő bűntettben érintett. A folytatás azonban még ezt követően sem egyértelmű.

Egy a parlament előtt lévő törvénymódosító révén hamarosan kiderülhet, Vida Ildikó elnök mellett pontosan mely NAV-os alkalmazottak lettek kitiltva az Egyesült Államokból. A NAV-ról szóló törvény a tervek szerint júliustól életbe lépő egyik módosítása szerint „a kormánytisztviselő, a pénzügyőr, illetve az ügykezelő köteles a munkáltatói jogkör gyakorlójának írásban bejelenteni, ha vele szemben közvádra üldözendő bűntett megalapozott gyanúját közölték”.

Vida Ildikó NAV-elnök és Varga Mihály nemzetgazdasági miniszter. Ha a kormány el akarja távolítani Vidát, furcsán hatna a többi kitiltott maradása
Vida Ildikó NAV-elnök és Varga Mihály nemzetgazdasági miniszter. Ha a kormány el akarja távolítani Vidát, furcsán hatna a többi kitiltott maradása
Kurucz Árpád / Népszabadság

Bár ez elég tág meghatározás, kétséget kizáróan közvádra üldözendőnek minősül, ha valakit korrupciós vádak miatt kitiltanak egy országból. A módosítás – a jogszabály emellett egy sor mást is tartalmaz – értelmében az információ közlésére 15 napja van az érintettnek. Ez fő szabályként a büntetőeljárás megindítását követő 15 napot jelenti, de a kitiltási botrány esetében ezt a hatálybalépéstől érdemes számolni. Vagyis július 16-án elvileg tudott lesz, ki van a listán. Arról nincs rendelkezés, hogy ezt követően mi történik.

 

Szóba jöhet a felmentés, a fegyelmi vagy a hatóságnál népszerű alacsonyabb rangú munkakörbe sorolás.

Utóbbi azért nagyon hatékony eszköz, mert kormánytisztviselőt nem lehet csak úgy kirúgni, ám az is elegendő lehet egy felmondáshoz, hogy vezető tisztség helyett egy alapszintű beosztást ajánlanak fel az érintettnek.

Hogy miért jár a lefokozás, nincs külön nevesítve. A mostani szabályozás nem feltétlenül a kitiltási ügy miatt volt indokolt, a jogszabály ugyanis eddig viszonylag lazán értelmezte a bűncselekmények kezelését házon belül.

Egyszerűen a jogszabály sokkal inkább az adminisztratív feladatokat és kötelezettségeket sorolta, s a visszaélések, szabálytalanságok jellemzően házon belüli kezelését tartalmazta. Ilyen volt az összeférhetetlenség vagy a fegyelmi – ezek nem adnak releváns választ a bűncselekményre. A kiegészítéssel mindentől függetlenül is kerekebb lesz a szabályozás. Hogy a módosítás mennyiben érinti kifejezetten a kitiltási ügyet, s annak

mennyiben célja az érintettek eltávolítása a NAV-ból, nem egyértelmű.

Valószínű ugyanakkor, hogy ha a kormány célja Vida mihamarabbi eltávolítása az elnöki posztról, akkor a többi kitiltott maradása elég furcsán hatna.

Vida szakmai hozzáértésével és munkájával kapcsolatban ugyanis nehéz volna olyan kritikát megfogalmazni, ami indokolná a menesztést, lemondatást. Az egyetlen fogás az az Állami Számvevőszék (ÁSZ) által készített jelentés lehetne, amelyben a számvevők elég komoly kifogásokat fogalmaztak meg. Erre a szabályok szerint a NAV elnöke reagált is. Az nemrégiben került nyilvánosságra – a teljes jelentéssel együtt –, hogy ezt az észrevételt miként kezelte a számvevőszék.

Nos, nem túl együttérzően.

A NAV megjegyezései közül csak néhányat fogadott el az ÁSZ, a fontos megállapítások közül egyet sem.

Továbbra sincs életpályamodell

Vida Ildikó a kormány elé terjesztette javaslatát az adószakmai szerv életpályamodelljéről. Ez azért különösen fontos, mert a vámszakmai szerv júliustól kap ilyet, ami a bérek emelésével is együtt jár – egyéb előnyök mellett. Egyelőre hivatalos közlés nem érkezett arról, hogyan fogadta ezt a kormány, ám Varga Mihály nemzetgazdasági miniszter a 2016-os költségvetés beterjesztésekor azt mondta: nincs napirenden a jelenlegi, vagyis a jutalmazási szisztéma szerinti motivációs rendszer változtatása. A kérdés persze nem az volt, hogy mivel lehet jobban motiválni a NAV-osokat, hanem az, hogy fennmarad-e tartósan a vám- és az adószakmai szerv eltérő bérezése. Ezek szerint igen.

Így nem sikerült megmagyarázni, miért nem készített a NAV ellenőrzési nyomvonalat – két régió kivételével. Itt a felelősségi és információs szinteket, kapcsolatokat lehet bemutatni, s azt nyomon is lehet követni. Több kritikát is megfogalmazott a jelentés a kiválasztási rendszer működésével kapcsolatban – leginkább arról szóltak ezek, hogy a rendszeren nyom nélkül is lehetett változtatni, a protokollok nem voltak egyértelműek.

Vagy a kiemelt adózóknál végzett egyes ellenőrzések megbízóleveleinek harmadában – ezzel indul meg formálisan a vizsgálat – nem volt megjelölve, mely adónemet érint a revízió. Ez azt jelenti, hogy az ellenőrzési rendszer lehetőséget adott arra 2009 és 2013 között, hogy a kiválasztási metódus annak lezárását követően is módosítható volt.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.