Klasszikussal támad a RIM
Nem tud végleg elszakadni a billentyűzettől a kanadai okostelefon-gyártó
A piacon érdeklődéssel várják a BlackBerry remélt megújulását, s ez az üzleti eredményeken már lassan meg is mutatkozik. Igaz, gondból nincsen hiány.
A BlackBerry, pontosabban annak gyártója, a Research In Motion (RIM) nem adja olcsón a bőrét. Az okostelefon-gyártás egykori úttörője az újramelegített pite híve, tervei szerint novemberben piacra dobja a BlackBerry Classicot, amely nem küllemében, hanem szolgáltatásaiban nyújt forradalmian újat. Ezzel a Coca-Colát utánozza, amely 1985-ben a megreformált recept alapján készített üdítőjét a botrányos fogadtatás után kivonta a forgalomból, s visszatért a „gyökerekhez”, vagyis az igazihoz.
|
Az egyik legújabb Blackberry. A cég úgy véli, hogy a klasszikuskészülék-vonalra is nagy lesz az igény Dado Ruvic / Reuters |
John Chen, a Black-Berry élére válságkezelési megbízatással kinevezett vezérigazgató is hasonlót tervez a Classickal, ötvözve benne a régi, népszerű szolgáltatásokat a modernizált operációs rendszerrel, és az érintőképernyő helyett visszahozva a megszokott billentyűzetet. A piacon érdeklődéssel várják a BlackBerry remélt megújulását, s ez az üzleti eredményeken már lassan meg is mutatkozik. Igaz, gondból nincsen hiány, főként a bevételek elapadása miatt aggódnak a befektetők, hiszen 2007 óta ez volt ez első negyedév, amely egymilliárd dollár alatti bevétellel zárult.
Ám a Chen novemberi színre lépése óta 24 százalékkal erősödött árfolyam is azt mutatja, hogy van jövője a BlackBerrynek, csak pozicionálni kell a márkát, s nem mellesleg további 30-40 százalékkal csökkenteni a működési költségeket. A menedzserek okostelefonjaként ismert BlackBerryk kiválóságáról azonban ismét meg kell győzniük a legnagyobb vásárlóikat, a vállalatokat, és ez a konkurencia ismeretében nem lesz könnyű feladat – jegyzi meg a MarketWatch. A BlackBerry esélyein nem javít, hogy a T-Mobile amerikai leányvállalata szerződésük hó végi kifutásával megszünteti a készülékek árusítását. A két cég elválása borítékolható volt, miután a T-Mobile februárban nyílt ajánlatot tett felhasználóinak arra, hogy cseréljék le Black-Berryjüket az új iPhone-ra.
A dolog persze visszafelé is működik A Typo Products nevű amerikai cég kemény tokba beépített billentyűzettel próbálta BlackBerry-kompatibilissé tenni az iPhone-okat. A tokba rögzített iPhone-t az eddigi Black-Berry-felhasználók vakon is használni tudják, a bökkenő csupán az, hogy a Typo egy az egyben lemásolta a klaviatúrát, ezzel megsértve a kanadaiak szerzői jogait. Az üzletnek azonban pénteki előzetes döntésével véget vetett a BlackBerry kérelmére eljáró észak-kaliforniai bíróság. A termék behozatalát, hirdetését és forgalmazását egyaránt megtiltották az amerikai Megasztár, az American Idol tehetségkutató házigazdájaként ismert Ryan Seacrest által alapított Typo számára.
Seacrest latba vetette ismertségét, hogy „celebjein” keresztül hírverést csináljon a kreatív billentyűzetnek, ennek ellenére a januárban piacra dobott átalakítóból hivatalosan alig négyezer kelt el a meghirdetett borsos, 99 dolláros (25 ezer forint) áron. Védekezésében a cég azt állította, hogy nem is sérthette meg az okostelefongyártó üzleti érdekeit, hiszen a márciussal zárult üzleti évben a kanadaiak – tőlük függetlenül – amúgy is 5,9milliárd dolláros veszteséget szenvedtek. Az érvelést a bíró elutasította, s arra szólította fel a BlackBerryt, hogy számszerűsítse az őt ért károkat.