És azt is lehet tudni, hogy a híd felújítása két ütemben történik. A munkálatok elvégzésére nyílt közbeszerzési eljárással kiválasztott KC-2013 Konzorciummal, azaz a Közgép Zrt. és a Colas Hungária Zrt. párosával, tavaly novemberben aláírt szerződés szerint a beruházás első üteme 2014 végére készül el, a második szakasz befejezése pedig 2015. október közepére várható.
|
Százlábú híd felújítás előtt Máthé Zoltán / MTI |
A megváltozott forgalmi rend kiépítése és a trolivezetékek átalakítása közvetlenül az országgyűlési választások lezárása után, április 6-án 20 órakor kezdődött. Hétfőn hajnaltól, előreláthatólag 2014. november végéig, a kétirányú forgalom a déli hídpályán haladhat. Méghozzá úgy, hogy az építés ideje alatt a városközpont irányába egy, a kifelé vezető irányba - a buszsáv megszüntetésével - két forgalmi sávon tömörülhetnek az erre közlekedők.
A MÁV-Start és a BKK közös közleménye szerint, az átépülő hídfélen sávszűkületre és sebességkorlátozásra kell számítani. Előre valószínűsítik, hogy a hídbontási és -építési munkák jelentős torlódásokat okoznak majd a városközpont felé. Így ne lepődjön meg senki azon sem, hogy a trolibuszok közlekedésében is jelentős késések várhatók. Inkább örvendezzen, hogy a fennakadások mérséklése érdekében változatlan menetsűrűséggel több trolibusz dolgozik majd a vonalon.
Azt pedig egyszerűen be kell látni, hogy a híd átépítését megalapozó fejlesztések teljes elhagyása miatt, terelőút kijelölésére nincs lehetőség, mert hát „a környező utcák forgalma alapvetően túlterhelt, és az már nem növelhető".
Az autósok jól teszik, ha memorizálják: a kivitelezés teljes időtartama alatt a Kerepesi útról tilos a balra kanyarodás a Hungária körút felől érkezőknek az Asztalos Sándor út és a Gumigyár felé. És szokják meg a gondolatot, hogy a korlátozások miatt a reggeli órákban, elsősorban a városközpont irányú forgalom torlódására kell számítani.
Ha a felszíni közlekedés küszöbön álló megbénulására nincs is orvosság, a BKK mégis kínál egy menekülő utat az utazóknak. Azt írják, a „Százlábú híd" átépítését kísérő forgalomkorlátozás miatt "kialakuló közúti torlódások könnyen, gyorsan és kényelmesen elkerülhetőek, ha a közösségi közlekedést választva átszállnak a felújítás ideje alatt sűrűbben közlekedő M2-es metróra". A reggeli csúcsidőszakban a Déli pályaudvar, a délutáni csúcsban pedig az Örs vezér tere felé követik majd egymást a szokásosnál sűrűbben metrószerelvények.
Látványos újításra persze senki ne készüljön. Be kell érni azzal, hogy a munkanapi csúcsidőben,18 helyett 19 metrószerelvény közlekedik a vonalon. Ami érezhető lesz, ha utasból hirtelenjében nem lesz sokkal több. A plusz szerelvény beállítása ugyanis a csúcsidőszakokban csak öt százalékos kapacitásbővítést jelent, óránként és irányonként ezer fős többlet férőhely-kapacitást biztosítva. Amit megfejel, hogy reggel, délután és este a csúcsidei metróközlekedés időtartamát meghosszabbították, amivel napi átlagban hét százalékkal nagyobb kapacitást ígérnek a korábbi menetrendhez képest.
|
A jövő elkezdődött Máthé Zoltán / MTI |
A hídépítés miatt lépni kényszerült a vasút is. Április közepétől május végéig a Keletibe kevesebb vonat fut majd be. A MÁV-Start úgy számol: a munkálatok április 13-a és május 27-e között időszakban érintik a Keleti pályaudvar vasútvonalainak menetrendjét. A vonatok közlekedésének módosítása azért vált szükségessé, mert a felújítás miatt folyamatosan egy-egy vágányon szünetel majd a vasúti forgalom, és a teljes felsővezetéket is áramtalanítani kell a híd alatt. Ezek a korlátozások jelentősen leszűkítik a vonatok ki- és bejárását a főpályaudvaron.
A vasúttársaságnál közölték: a hat héten át tartó időszakban a Keleti pályaudvar tehermentesítése miatt változik számos vonat menetrendje, kiindulási és célállomása a Budapest–Győr/Szombathely/Sopron/Hegyeshalom, a Budapest–Székesfehérvár, a Budapest–Pusztaszabolcs–Pécs, a Budapest–Pusztaszabolcs–Kaposvár-Gyékényes, a Budapest–Sárbogárd–Baja, a Budapest–Hatvan, Budapest–Újszász–Szolnok, Budapest–Kunszentmiklós-Tass–Kelebia vasútvonalon.
A Budapest–Győr–Szombathely (Zalaegerszeg)/Sopron, illetve Hegyeshalom viszonylatban közlekedő gyorsvonatok a Keleti pályaudvar helyett a Déli pályaudvarra érkeznek és onnan indulnak. A Déli pályaudvarról 13 óra 50-kor, 14 óra 50-kor, 15 óra 50-kor, 17 óra 50-kor Tatabányára, illetve 16 óra 50-kor Komáromba induló vonatok Kelenföldről indulnak, valamint a Komáromból hat óra 40-kor induló és a Tatabányáról 15 óra 11-kor induló vonat korábban, 14 óra 59-kor fog indulni, illetve a Déli pályaudvar helyett Kelenföldig közlekedik.
Az Intercity és nemzetközi vonatok esetében nem lesz változás, továbbra is Budapest-Keleti pályaudvarra érkeznek és onnan indulnak.
A Budapest–Székesfehérvár vonalon, a Déli pályaudvarról reggel nyolc óra után induló és érkező tárnoki elővárosi vonatok csak Kelenföldig járnak, és onnan is indulnak. A Budapest–Pusztaszabolcs vonalon, a Százhalombattáról reggel 6 óra 39-kor induló vonat a Déli pályaudvar helyett csak Kelenföldig közlekedik.
A Budapest–Pusztaszabolcs–Pécs/Kaposvár–Gyékényes vonal InterCity járatai és a bajai expressz vonatok, valamint a Rippl-Rónai nemzetközi vonat Zágrábba a Keleti pályaudvar helyett a Déli pályaudvarról indul, és oda is érkezik.
A Budapest–Hatvan vonal elővárosi vonatai módosított menetrend szerint közlekednek. A Gödöllő-Állami telepek megállóhelynél – a reggeli és esti időszak kivételével – csak a munkanapokon közlekedő Budapest–Gödöllő viszonylatú vonatok állnak meg. Hétvégén a bérletes utasok Volánbusszal érhetik a megállóhelyet, amelyet elfogadnak Isaszeg és Gödöllő vasútállomás között.
A Budapest–Újszász–Szolnok vonalon közlekedő egyes reggeli, illetve az összes délutáni nagykátai elővárosi vonat a Keleti pályaudvar helyett Ferencváros vasútállomás érintésével Kelenföldre érkezik, és onnan indul. A Budapest–Kelebia–Budapest vonalon közlekedő személyvonatok Keleti pályaudvar helyett Kőbánya-Kispestre érkeznek, és onnan is fordulnak.
A kiindulási és célállomás változásán kívül az utasoknak számolniuk kell azzal is, hogy a vonatok összeállításában ugyancsak várhatók változások. A motorvonatok és a hagyományos, elővárosi ingavonatok közlekedtetése számos esetben felcserélődhet. Műszaki okok miatt a FLIRT motorvonatok csak külön szabályozás alapján közlekednek Keleti pályaudvaron a hathetes vágányzár ideje alatt.