galéria megtekintése

Médiaháború: Így néz ki a Simicska-cégháló

5 komment

Marnitz István

Simicska Lajos nemcsak a Magyar Nemzetet, hanem a Lánchíd Rá­diót és a Hír TV kisebbségi részét is megvette a vele szakító Liszkay Gábortól, majd házon belül villámgyorsan továbbadta. A portfólió rapid átrendezését opciós vagy elővételi szerződések segíthették. Így néz ki jelenleg a miniszterelnök ellen csatasorba rendezett cégháló.

Simicska Lajos nemcsak a Magyar Nemzetet kiadó Nemzet Kft.-ben, hanem a Lánchíd Rádióban is többségi részesedést vett át egykori bizalmi emberétől, a vele szakító, és ezzel teátrális jelenetek sorát kiváltó Liszkay Gábortól. A Magyar Nemzet volt főszerkesztője a Hír TV-­beli 30 százalékát is eladta a nagyvállalkozónak – derül ki a friss cégbíró­sági adatokból.

A papírok tanúsága szerint a felek és ügyvédeik nem sokat vacakoltak: február hatodikán, vagyis még azon a napon, amelyen Liszkay Gábor ötödmagával lemondott a Simicska-médiabirodalomban viselt vezetői pozíciójáról, megszületett minden megállapodás.

Simicska Lajos személyesen vált a Lánchíd Rádió Kft. 75 és a Hír TV Zrt. 30 százalékos tulajdonosává. A Lánchíd Rádió fennmaradó negyede továbbra is a bizalmasa, Nyerges Zsolt és ügyvédje, Nagy Ajtony Csaba jegyezte Infocenter.hu-é. (E szerint 2007–2009-től eltérően a rádiócég most nem állt Simicska Lajos áttételes tulajdonában sem.)

 

A Nemzet Kft.-ben a két áttételen keresztül Simicska tulajdonába tartozó Pro-Aurum Zrt. vásárolta meg Liszkay 83 százalékát. Így, mivel a Pro-Aurum eddig is birtokolta a fennmaradó részt, a cégé lett a kiadó száz százaléka. A Hír TV-ben Liszkay 30 százaléka személyesen Simicskához került, a Pro-Aurumnál maradt 45 százalék és a – száz százalékban a Pro-Aurum tulajdonába került – Nemzet Kft. megtartotta közel 25 százalékát.

Liszkay ment, a stáb nagy része maradt
Liszkay ment, a stáb nagy része maradt
Veres Viktor / Népszabadság

Egy az ügyekre rálátó forrásunk szerint, noha a sajtó eddig ­kevéssé tárgyalta Liszkay Gábor két másik cégrészesedésének eladását, a részek vételára messze a Simicska Lajos által említett százmillió alatt áll. Már csak azért is, mert „lehetnek" Simicska és szoros üzlettársai között a cégeladásokra vonatkozó opciós vagy elővételi megállapodások. Önálló felek közötti adásvételi szerződésre kétségtelenül egyik – amúgy a Simicskától megszokottnál jóval nívósabb – aktában sem leltünk. Egy papír szerint a Nemzet Kft. 83 száza­léka Liszkaytól „átszállt" Simicskára.

A kiadók két héttel ezelőtti köz­leménye szerint a nagy szakítás utáni első tulajdonosi rendezést követően Simicska Lajos a Lánchíd Rádió Kft. 25-25 százalékát eladta a szintén bizalmasának számító Fonyó Károly tulajdonolta Megapolis Mediának, illetve a vele hasonlóképp nagyon szoros üzleti kapcsolatban álló Tóth Marianna és Kovács István jegyezte Pro-Ráta Zrt.-nek. A vállalkozó a rádiócég 25 százalékát tartotta meg.

A Pro-Aurum a Nemzet Kft. ­„döntő hányadát" szintén a Megapolis Mediának és a Pro-Rátának adta el. A közlemény szerint Simicska Hír TV-beli részvényei a Megapolis Mediáé lettek. Ebből egyelőre nem derül ki, hogy csak a közvetlen tulajdonába került 30 százalék vagy az áttételesen hozzá kötődő többi cégrész is Fonyóhoz kerül-e.

A Lánchíd Rádió-beli tulajdonváltást fura jogi közjáték hátrál­tatja. A cégbíró szerint az Infocenter.hu mint kisebbségi tulajdonos képviseletével megbízott Tóth Marianna nem vezethette volna a váltást elfogadó közgyűlést, és meghatalmazása is hibádzik.

Az ügyvédként eljáró Nagy Ajtony Csaba szerdai, szinte felháborodott válaszlevele szerint ugyanakkor minden teljesen rendben volt, a cég másik ügyvezetője, Csizmadia József Benedekné más elfoglalt­sága miatt nem tudott részt venni, így az eredeti beadvány bejegyzését kéri. Szakértők szerint, ha a cégbíróság megmakacsolja magát, akár új közgyűlésre is sor kerülhet. E vitát elkerülvén a Hír TV-nél már közgyűlés nélküli, a Nemzet Kft.-nél pedig alapítói határozatokat hoztak.

A papírok szerint Schlecht ­Csaba kinevezésének sincs akadálya. A ­90-es évekbeli Fidesz-közeli cégfantomizálás-gyanús ügyek főszereplőjeként megismert ­Schlecht Csaba – aki évtizedes hallgatás után a Lánchíd Rádió Kft. élére került – nyugodt szívvel aláírhatta ­posztja elfogadásakor, hogy semmiért nem kapott jogerősen letöltendőt: a Kaya Ibrahim és Josip Tot nevével fémjelzett ügyek már az első Orbán-kabinet idején a rendőrségen elhasaltak.

NOL Piactér
Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.