galéria megtekintése

HU-GO megússza az uniós bíróságot

1 komment

NOL
NOL

Megúszhatja az útdíjtörvény hiányosságaira hivatkozva kilátásba helyezett uniós kötelezettségszegési eljárást a kormány. A 3,5 tonnánál nagyobb tehergépkocsik úthasználatáért a megtett távolság alapján számlázó elektronikus útdíjrendszert három év alatt mosták tisztára Brüsszelben.

A költségvetésnek évente mintegy 180 milliárd forint bevételt termelő, 2013 júliusa működő használatarányos díjrendszerről már megépítése előtt megindult a vita. Az Európai Bizottság 2012 novemberében azt kifogásolta, hogy hazánk megkésett az uniós tagállamok elektronikus útdíjrendszert üzemeltető EETS-szolgáltatóinak magyarországi tevékenységét megalapozó intézkedésekkel. Arra azonban teljes két évet kellett várni, hogy az unió illetékesei az akkor már működő magyar elektronikus útdíjrendszert, a HU-GO-t szabályozó útdíjtörvény hiányosságaira hivatkozva kilátásba helyezzék egy kötelezettségszegési eljárás megindítását.

Brüsszelben nem szokás elkapkodni a dolgokat, így a kormány ráért 2015 márciusában jelezni a bizottságnak, hogy kifogásaikat a magyar jogszabályok év elején hatályba lépett módosításaival orvosolták. Minden mégsem volt rendben. Az unió központjában legalábbis nem tudták eldönteni: az útdíjtörvény maradéktalanul összeegyeztethető az elektronikus útdíjrendszereket üzemeltető szolgáltatókra vonatkozó közösségi előírásokkal.

A konkrét probléma az volt, hogy miközben a bizottsági határozat szerint az EETS-szolgáltatók ügyfeleiktől is bevételekhez juthatnak, a szolgáltatók útdíjból való részesedését előíró magyar szabályozás nem biztosítja a határozatban foglalt bevételszerzési lehetőséget. És, hogy senki ne alhasson nyugodtan, a szolgáltatások területi ellátására vonatkozó nyilatkozat kapcsán, október végén még négy kifogást fogalmaztak meg.

 

A felvetések megválaszolására a magyar kormány két hónapot kapott. Méghozzá azzal, hogy ha ennyi idő alatt nem sikerül megnyugtatni a brüsszeli illetékeseket, az Európai Unió Bíróságán keresetet indíthatnak Magyarország ellen. A peranyag készítői azonban megúszták a dokumentumgyártást.

A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) közlése szerint legalábbis a bizottság levélben jelezte: az útdíjtörvénnyel kapcsolatos kifogását a magyar jogértelmezés alapján tisztázottnak tekinti. A területi nyilatkozattal összefüggő aggályok közül három esetében elismerte, hogy már a júliusban vázolt magyar megoldási javaslat szerinti módosítás biztosítja az összhangot az uniós joggal.

Az egyetlen fennmaradt vitás kérdésben a testület egyértelműsítő szövegpontosítást vár el. Lapunk úgy tudja: konkrétan azt szeretnék, ha a magyar jogszabályok világossá tennék: a HU-GO rendszeréhez csatlakozó uniós útdíjszolgáltatók alapszolgáltatásokon felüli, az indokolható fejlesztésekhez kapcsolódó költségeit a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató (NÚSZ) Zrt.-vel elszámolhatják, az ilyen beruházások miatt többletköltségekkel nem terhelhetők.

Az NFM közlése szerint a Brüsszelben kért változtatások, köztük az útdíjtörvény végrehajtási utasításának módosítását megelőző előkészítő munkát a szaktárca megkezdte. A pontosítások legkésőbb jövő januárban hatályba is léphetnek. Kihirdetésükről az Európai Bizottság is tájékoztatást kap majd.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.