galéria megtekintése

Hop on, hop off: hárman ugrottak a zsírosa falatra, de csak egy maradhat

0 komment

B. Z.

Három pályázó – a Program Centrum és a Mr. Nilsz Kft. konzorciuma; a Giraffe hop on off buszokat üzemeltető City Tour Hop On Hop Off Kft. és a nemrég alakult Hop On Travel Zrt. konzorciuma; valamint a brit Big Bus itteni cége, a City Sightseeing Kft. – szállt versenybe a városnéző buszok működtetésére kiírt koncesszióért. Szep­tember végére derülhet ki, hogy melyik cég vagy konzorcium kapja meg a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) által kiírt tender elbírálása után az 1,5 milliárdos forgalmú piacot – mégpedig az elkövetkező húsz évre.

Hamarosan kiderül, ki szerzi meg a teljes piacot
Hamarosan kiderül, ki szerzi meg a teljes piacot
Teknős Miklós / Népszabadság

Korábban a piaci szereplők is csak találgatták, hogyan kerülhetett a képbe a csupán augusztus közepén alakult Hop On Travel Zrt. és tulajdonosa, illetve vezetője, Bakó Ádám, aki korábban nem volt ismert név ezen a területen. Opra Nikoletta, a City Tour Hop On Hop Off Kft. vezetője a Népszabadságnak elmondta: a zrt.-t „hiányzó erőforrások miatt” ők vonták be. Bakó társasága a kölcsönzési piacon ismert, és a piliscsabai vállalkozás a buszokat biztosítaná a Giraffe cégének. Az, hogy egy másik céggel osztozzanak, azért állhat érdekükben, mert – lapunk legalábbis úgy tudja, – a piac­ négy jelenlegi cége közül valójában egyiknek sincs önmagában akkora flottája, hogy január elejétől ellássa a teljes piacot.

 

Közben a City Tour Hop On Hop Off Kft. is alapított még májusban egy zártkörű részvénytársaságot Hop On Shop Zrt. néven. A cég szerepéről Opra Nikoletta csak annyit mondott, hogy „keressük a helyét a vállalkozásnak, reméljük, rövidesen élettel töltjük meg”.
Múlt hét végén a pályázatot kiíró BKK ismét közleményt adott ki, amelyben leszögezte: a tervek szerint januártól életbe lépő új, egyszereplős piac a jelenleginél lényegesen jobb színvonalú és megtérülő városnéző szolgáltatást hoz majd létre, és nem ütközik a versenyjogba.

Korábban a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) aggályát fejezte ki, hogy a városnézőbusz-piac egyszereplőssé tétele versenykorlátozó lehet, illetve piaci erőfölényhez vezethet. A BKK mégis úgy írta ki a pályázatot, hogy nem vette figyelembe a többszereplős versenyt szorgalmazó GVH-ajánlást. Tarlós István később szintén egy közleményben arra hivatkozott: a GVH levele nem is került a kezébe, azaz „valaki visszaélt” a nevével – sejtelmeskedett. Ám mindennek nyomán csak annyi történt, hogy a pályázat augusztus közepi leadási határidejét kitolták ­nyár végére. Érdeklődésünkre a GVH csak annyit közölt: a testület véleménye azóta sem változott, azaz fenntartják a júliusi levélben részletezett figyelmeztetéseket.

A versenyhivatali eljárások ismerői szerint a GVH a hasonló ajánlások után általában megvárja, miképpen működik a kialakuló új rendszer. Amennyiben azt látják, hogy monopolpiac vagy erőfölényes helyzet alakul ki, megindítják a versenyhatósági eljárást. Ez a városnéző buszos koncesszió későbbi nyertesének sem lehet közömbös, hiszen – ahogy arra a GVH korábbi levelében utalt is – a versenyszabályok felrúgásával létrejövő koncesszió akár semmis is lehet.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.