galéria megtekintése

Habonynak csenget a pénztárgép

0 komment


M. László Ferenc

Felemás évet zártak a kormánypárti média felépítésével megbízott, Fideszhez kötődő vállalkozók. Lendületesen terjeszkednek, ám veszteségük tetemes. Kivéve Habony Árpád cégét.

A jobboldali médiatérben a hatalmas veszteségeket a felvásárolt cégek hozták össze, nem az új befektetések. Az utóbbiak – egy kivételével – mind nyereségesek lettek, pedig közel száz főnek adnak munkát, ráadásul év közben indultak. Egyedül az október közepén startolt Faktor.hu lett veszteséges, a hírportál tavaly 78 millió forintos mínuszt termelt. Viszont a kormányfői tanácsadó, Habony Árpád és a volt miniszterelnökségi államtitkár, Győri Tibor ingyenesen terjesztett, május végén megjelent hetilapja, a Lokál és a szeptemberben indult 888.hu kiadója, a Modern Media Group Zrt. a 2015-ös évet máris 803 millió forint forgalommal és 204 milliós nyereséggel zárta. A Story magazin korábbi főszerkesztője, Ómolnár Miklós által alapított Ripost.hu is nyereséges. Ami meglepő, mert a 2015-ben indított vállalkozások mikroméretűek, összforgalmuk még a másfél milliárd forintot sem éri el.

Az elmúlt hónapokban több becslés is megjelent a sajtóban, amelyek kimutatták: a kormány tömi a baráti médiát állami reklámokkal, nyereségük jelentős része ennek köszönhető. Egyelőre nem látni, mekkora profitra tett szert a Magyar Nem­zeti Bank alapítványain keresztül közel 600 millió forinttal dotált New ­Wave Media-csoport (NWM): a 2013-ban alapított VS.hu kiadójának mérlegei még nem nyilvánosak. Pedig a beszámolókat május 31-ig be kellett nyújtani az igazságügyi tárcához, és a határidőt elmulasztó cégeket akár meg is büntetheti az adóhatóság. A cég tulajdonosa, Száraz István és ügyvezetője, Szilágyi Dániel nem válaszolt lapunk a cégük eredménye felől érdeklődő kérdésére.

 

A kormányközeli vállalkozók azt követően fogtak neki egy új médiabirodalom felépítéséhez, miután a Fidesz volt pénztárnoka, Simicska Lajos nyíltan szembefordult Orbán Viktorral, és nem engedte át az érdekeltségébe tartozó rádiókat, tévét, lapokat, plakátcégeket. A zöldmezős beruházások mellett több, időközben eladósorba került céget is felvásároltak, ám ezek egyelőre csak viszik a pénzt. A filmügyi kormánybiztoshoz került TV2 5,5 milliárdos veszteséggel zárt, igaz, Vajna csak az év utolsó napján került házon belülre. A TV2 idei éve sem volt túl jó eddig, áprilisban a későbbi bevételeit megelőlegezve kapott 1,2 milliárdnyi hitelt az állami Eximbanktól a napi működésre.

A Simicska-birodalom a G-nap után. Piacrendező mondat volt
Illyés Tibor / MTI

Több mint 360 milliós veszteséget halmozott fel a tavaly év végén a New Wave által 4,2 milliárdért megvásárolt Origo, de rossz esztendőt zárt a Magyar Idők napilap is. A kiadót még 2013-ban vette meg a Századvég, és a rá következő évben még egy szerény nyereséget is tudott termelni. Igaz, akkor még Napi Gazdaság néven adták ki, viszont azt követően, hogy a politikai lappá alakították át, már 343 milliós lett a hiány. Egy évvel ezelőtt 70 millió forintért részesedést vásárolt magának a kiadóban a trafikok egyik ellátója, Sánta János. A dohányipari vállalkozó tavaly egy interjújában azt mondta, azért szállt be, mert meghallotta Orbán üzenetét, aki a jobboldali sajtó támogatására szólította fel a kormányközeli vállalkozókat. Ugyanakkor elmondható, hogy a miniszterelnöki iránymutatás alapján indult terjeszkedés jól sikerült, a kormányközeli médiacégek jelentős szeletet hasítottak ki a piacból: össz­forgalmuk eléri a 25,9 milliárdot. Összehasonlításképp: a legnagyobb médiavállalat, a magyar RTL-csoport árbevétele tavaly meghaladta a 30 milliárdot.

Simicska nem adja fel

A háborúskodás a Simicska-birodalmat viselte meg a leginkább – számolt be lapunk kedden. A 15 cég forgalma 35 százalékkal, a profitja pedig 76 százalékkal esett vissza, négy médiavállalkozása is nyereségből veszteségbe fordult át. Piaci részesedése már kisebb, mint a vele szemben létrehozott kormányközeli médiáé. Az össz­árbevétele pedig 22 milliárd.
Ám még mindig képes volt 1,2 milliárdos profitot termelni.

Ugyanakkor a mérlegekből kitűnik, hogy Simicskáék évekig tartó állóháborúra rendezkedtek be. A bukóra álló cégeiket – például az ősszel frekvenciáját vesztő Class FM-et – kiürítették, viszont a politikailag fontos lapoknál, tévénél, rádiónál a profitot tartalékba helyezték.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.