Budapest egyre ismertebb, vonzóbb az utazók körében. Tegnap például újabb százezrek ismerhették meg az egyik igen felkapott belvárosi szórakozóhelyet, pontosabban annak pár négyzetméterét, annak köszönhetően, hogy az internetre felkerült egy videó, amelyen a modellként aposztrofált Zimány Linda került közelebbi kontaktusba Hollywood legfelkapottabb színészével, az éppen Budapesten forgató Jude Law-val.
|
Jude Law a budapesti Four Seasons előtt. Nem kell jobb reklám Kallos Bea / MTI |
Hiába tettek kísérletet a videó eltávolítására, annak különböző verzióit, valamint a leglényegesebb képkockáit megpörgette az angolszász bulvársajtó. A videót, amelynek a címében is szerepelt Budapest, sok százezren látták, a kommentekben pedig Európa bulifővárosaként emlegették Budapestet a világlátottabb, hazánkat már megjárt netezők.
Egy lapunk által megkérdezett marketinges szerint hatékonyabb marketinget a városnak nehezen lehetett volna kitalálni, mivel ez egyetlen fillérbe sem került, s ez még akkor is igaz, ha a modell esetleg többet profitál belőle.
Nem kevés turistát csal majd Magyarországra az sem, hogy a Tripadvisor, az utazók bibliája Európa tizedik legjobb célállomásaként jelöli meg a magyar fővárost.
Tavaly októberben az amerikai, főként a magasabb színvonalat elváró utazókra koncentráló Condé Nast Traveller a világ második helyeként jelölte meg Budapestet, a Der Spiegel szintén tavaly „kihagyhatatlannak” nevezte a budapesti fürdőket, illetve Budapestet Európa legjelentősebb fürdővárosának minősítette. A Travel and Leisure magazin 2011-ben pedig a Four Seasons Gresham Palace szállodát találta a világ hetedik legszebb szállodájának.
|
A Halászbástya tükröződik a budai Hilton homlokzatán Balogh László / Reuters |
A beutazó külföldi turisták számának folyamatos növekedése pedig átlendítette a holtponton a fővárosi szolgáltatókat üzleti szempontból is: már nemcsak a turisták száma, de a tőlük elkérhető pénz is nő.
A legfrissebb hivatalos statisztikák szerint februárban 11 százalékkal, az első két hónapban pedig 12 százalékkal nagyobb volt a vendégéjszakák száma, mint a megelőző évben, miközben a szállásdíjbevételek is emelkedtek.
Februárban a külföldivendég-éjszakák száma 9,2, a belföldivendég-éjszakáké 12 százalékkal haladta meg az egy évvel korábbi szintet. Eközben a kiadott szobák átlagára 8,6 százalékkal (bőven infláció felett) emelkedett, aminek nyilvánvaló oka az, hogy a forint–euró árfolyam tartósan beállt egy 300 fölötti vagy a körüli szintre, így a szállodáknak meg sem kell emelniük az árakat ahhoz, hogy elérjék a számukra kedvezőbb árszintet.
Persze, mint az iparági emberek rámutatnak, ezzel együtt sem beszélhetünk extraprofitról, a mostani áremelkedés csak kompenzálja az elmúlt időszak csökkenését, hozzájárulva az üzletileg fenntartható szint eléréséhez.
EURÓPA 10 LEGJOBB ÚTI CÉLJA A TRIPADVISOR OLVASÓI ÉRTÉKELÉSEK ALAPJÁN:
1. Isztambul
2. Róma
3. London
4. Prága
5. Párizs
6. Berlin
7. Firenze
8. Barcelona
9. Szentpétervár
10. Budapest
A turisták azért is jönnek szívesen Budapestre, mert itt, még erősebb forint mellett is sokkal többet kapnak a pénzükért. Budapest a legmagasabb gasztronómiai igényű vendégeknek is tartogat pár ínyencséget egy hosszú hétvégényi időszakra, a színvonalas és nem lehúzós szórakozóhelyek száma is nőtt – igaz, sajnálatos módon nem sikerült teljesen visszaszorítani a belvárosi turistacsapdának számító helyeket. Az elmúlt években számos vállalkozó és üzleti kör fektetett be a turizmusba, s általános vélekedés, hogy elégedettek.
A legtöbben továbbra is Németországból érkeznek hozzánk, a második helyen Ausztria áll, a harmadikon az Egyesült Királyság – ám e hagyományos partnerországokból kevesebben jöttek. Nőtt viszont az orosz, az olasz és a cseh vendégek által eltöltött éjszakák száma.
A KSH jelentése szerint a szállodák szobakihasználtsága átlagosan 40 százalékos volt, ami 2,2 százalékponttal több az előző évinél. A vizsgált időszakban az ötcsillagos egységek szobáinak igénybevétele kiemelkedő, 55 százalékos, a gyógyszállodák szobakapacitás-kihasználtsága is átlagon felüli (52 százalék) volt.
A szállásadók februárban összesen 17 milliárd forint bruttó árbevételt értek el, ezen belül a szállásdíjbevétel 8,6 milliárd forint. A vendéglátásból 4,3 milliárd forint folyt be, 519 millióval több, mint egy évvel korábban.