galéria megtekintése

Csak a gólpasszra vár a fideszes multi

Az írás a Népszabadság
2015. 05. 13. számában
jelent meg.


Batka Zoltán
Népszabadság

Elvileg szeptembertől indul a nemzeti trafikellátó, ám továbbra sem tudni, melyik vállalkozást hozza monopolhelyzetbe a kormány, s hogy kijelöléssel vagy pályáztatás után hirdet-e nyertest. Az évi tízmilliárdos garantált nyereséggel kecsegtető dohány-nagykereskedő szerepére sokan pályáznának, a piac szereplői már gőzerővel készülnek az új rendszerre.

Bár a kormány még nem döntötte el, kinek adja a bombaüzletet jelentő állami dohány-nagykereskedelmet, a Continental és versenytársai is megkezdték a felkészülést az új rendszerre. A napokban került fel a munkaerő-toborzó portálokra a Continental Zrt. álláshirdetése, amelyben az ország területére üzletkötőket keresnek május közepi jelentkezési határidővel. Mint azt a cégnél megtudtuk, az új munkatársakat a leendő állami trafikellátó kiszolgálásához toborozzák. A jövőben – versenytársaikhoz hasonlóan – nekik is országos lefedettségű gyártói képviseleti rendszert kell kiépíteniük.

Sok foganatja nem volt a dohány-nagykereskedők december közepi látványos autós tiltakozásának, a kormány hajthatatlan maradt
Sok foganatja nem volt a dohány-nagykereskedők december közepi látványos autós tiltakozásának, a kormány hajthatatlan maradt
Korponai Tamás / Népszabadság

Az ágazat multicégeinél – a BAT-nél és a PM-nél – már korábban szétválasztották a trafikokhoz történő közvetlen kiszállítást és a tényleges üzletszervezést. Utóbbi az alkalmazottak feladata, ők tartják a kapcsolatot a trafikosokkal, felmérik az igényeiket, illetve bemutatják nekik cégük új termékeit. Így ha a kormány végre döntene az egyetlen dohány-nagykereskedő személyéről, akkor

 
a Continental és vetélytársai gyorsan és zökkenőmentesen tudnak majd alkalmazkodni a rendszerhez.

Piaci vélekedések szerint az új, országos logisztikára való átálláshoz legalább fél évre van szükség, így már most is jókora csúszásban van a dohány-nagykereskedelem Fidesz diktálta átszervezése.

Miközben a BAT és a PM az esélytelenek nyugalmával várhatja, hogy mikor és mit lép a kormány, a Continentalt, illetve nagykereskedő cégét, a Tabán Trafikot az egyértelmű esélyesek közé sorolják. A nagykereskedelem államosításáról szóló törvényben a jogalkotók jó előre kiírták a két multit a versenyből. A törvény „lex PM” passzusa szerint csak olyan megbízható cég lehet a nagykereskedő, amely soha nem kapott húszmillió forintos vagy annál nagyobb fogyasztóvédelmi bírságot. Láss csodát: a PM pont ekkora büntetést kapott, míg a BAT-nak már volt egy jóval nagyobb kihágása.

Elaludtak a hazai jogalkotók

A dohánytermékekre vonatkozó, tavaly elfogadott uniós irányelv (TPD) számos új kötelezettséget ró a gyártókra. Így a cigarettásdoboz két oldalán képpel kombinált egészségvédő figyelmeztetéseket kell kihelyezniük, immár 65 százalékos lefedettséggel. Azt a magyar jogalkotóknak kell kitalálniuk, hogy a figyelemfelkeltő felhívások miként nézzenek ki. A cigaretták egyes összetevőinek használatát korlátozná vagy megtiltaná az Európai Unió, ám a részletszabályokkal egyelőre adósak az itteni törvényhozók. A direktíva alapján megszűnne a közkedvelt mentolos cigaretták forgalmazhatósága, igaz, a termékek kivonására a brüsszeli döntéshozók 2020-ig adnak haladékot.

Iparági vélekedések szerint ha a magyar döntéshozók késlekednek a magyar végrehajtási szabályok megalkotásával, nagyon kevés idő marad az átállásra, és mivel 2016 májusától már csak az új fajta termékeket gyárthatják, az óhatatlanul termékhiányt eredményezhet, ami végső soron a trafikok és a fogyasztók problémája lehet. Illetve az államháztartásé is, mivel a kieső termékek helyét gyorsan átveheti a feketepiac.

A kormánypárt prominensei és a hazai tulajdonú Continental közötti szoros kapcsolat eddig sem volt titok. A számos külső piacon is jelen lévő zrt.-nek 2008 óta felügyelőbizottsági elnöke a fideszes Dancsó József, korábban orosházi polgármester, jelenleg a Magyar Államkincstár elnöke. Emlékezetes, hogy a 2013-as trafiktörvény egyik munkaanyagát egy „Sánta János” nevű felhasználó gépén hozták létre – történetesen épp így hívják a Continental vezetőjét. Később a trafikpályázaton is jól teljesített a cég,

több száz trafikról derült ki, hogy ilyen-olyan kapcsolatba hozható a hódmezővásárhelyi vállalkozással.

A dohánycégekre szabott, egyszerinek indult, de Lázár János bejelentése szerint immár véglegesítés előtt álló egészségügyi hozzájárulás 11,5 milliárdos összegéből is csak csekély hányad esik a Continentalra.

Bárki is kapja meg végül a nagykereskedelem jogát, gyakorlatilag verseny- és rizikómentesen hullanak az ölébe a milliárdok. A trafikok ugyanis csak tőlük vásárolhatnak, így az ellátó – monopolhelyzetéből fakadóan – lefölözi a teljes, 550 milliárd forint körüli hazai dohánykereskedelem hasznát. Rá adásul úgy, hogy a gyártók felé csak 60 nap után kell kifizetnie a trafikok által átvett áru ellen értékét. A helyzetbe hozott vállalkozás így hosszú ideig forgathatja a gyártók pénzét, amivel együtt lapunk számításai szerint akár tízmilliárd forintra is növelheti a majdani trafikellátó kockázatmentes éves profitját.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.