Tavaly új lendületet vett a magyar élelmiszerbolt-hálózat leépülése: míg a válság évei után 2010 és 2012 között huszonötezer körül stabilizálódott a kisközértek száma, tavaly újabb 1200 üzlettel lett kevesebb a magyar piacon – derül ki a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) adataiból. A bezárt üzletek zömét egyéni vállalkozók üzemeltették: a kisvállalkozások között itt volt a legnagyobb a bedőlési arány, a tízezer kisboltból 687-tel kevesebb érte meg 2013 végét. Hasonló vérveszteséget szenvedtek el az iparcikk-eladóhelyek is: 97 ezerről 94 ezerre esett a számuk 2013 végére.
Fotó: Földi Imre |
Az üzlethálózati adatok árnyalják a bővülő belső piacról szóló, meglehetősen derűs képet festő kormányzati kommunikációt. Kormányzati szereplők előszeretettel hangoztatják a kiskereskedelmi statisztikák alapján, hogy a tavalyi év második felére feléledt a belső fogyasztás, és azóta folyamatosan emelkedik. Méghozzá nem is akármilyen mértékben. A KSH szerint januárban és februárban nyolc százalék fölött bővült az élelmiszerpiac. Azonban, mint arról írtunk, ennek a kilencvenes évek végét idéző mesés bővülésnek java része csak papíron létezik, a kiugró adatok nem a növekvő lakossági fogyasztásnak köszönhetők, hanem annak, hogy a tavaly július óta létező trafikok kasszáit őszre internetre kötötték, és azóta a trafikosok minden eladását látják a hatóságok. Mivel a számítógépes hálózatot gyakorlatilag nem tudják manipulálni a trafikosok, a dohányárudák kénytelenek minden tranzakciójukat beütni a kasszába. (Ugyanis a készletnyilvántartásukra és a beszerzéseikre is rálát az állam a Nemzeti Dohánykereskedelmi Zrt. révén.)