– Mindenki azt hiszi, hogy a dohány tuti üzlet. Pedig csöppet sem volt igaz – fogalmaz. Az tény, hogy a hipermarketbeli trafiknak havonta 15 millió forintos volt a forgalma, igaz, ebből csak a 10 százalék árrés maradt a trafikos zsebében. Ebből kellett a borsos bérleti díjat fizetni a hipermarketnek, a két alkalmazott bérét és persze adózni is. Így a trafik jobb esetben csak havonta néhány százezer forintos nyereséget hozott a tulajdonosnak. Ez nem lett volna rossz megélhetés, de tavaly novemberben a kormány egyetlen tollvonással megtiltotta a 2500 négyzetméternél nagyobb üzletek – hipermarketek – és a benzinkutak közelében a dohányárusítást.
|
Több millió forintja úszik el a vállalkozóknak, mert költözniük kell a hipermarketekből Kurucz Árpád |
Úgy tudni, hogy az „utcai” trafikosok már tavaly nyáron lobbiztak a döntéshozóknál, hogy a hipermarketekből kitúrják az ottani konkurenciát. Igaz, akkor az is felmerült, hogy a „kiskorúak védelmét” zászlajára tűző kormányzati intézkedés keretében az iskolák és ifjúsági intézmények közvetlen közeléből is száműzik a dohánytrafikokat. Azonban végül ezt az elképzelést ejtette a kormányzat, a dohányboltok maradtak az iskolák mellett. Az utcai trafiklobbi viszont úgy is keresztülvitte az elképzelését, hogy a kormány döntésével az Orbán Viktor miniszterelnök személyes bizalmasai között tudott Mészáros Lőrinc felcsúti polgármester testvére, Mészáros János fideszes önkormányzati képviselő, illetve alpolgármestere, Mészáros László családi üzleteinek is távozniuk kell az Auchan áruházakból, illetve közelükből.
– A döntés másnapján egy borítékot találtam a trafikban az asztalomon – meséli a vállalkozó. A borítékban egy levél, benne egyetlen telefonszám állt, és egy mondat: ha el akarom adni az üzletemet, akkor hívjam ezt a számot. De nem éltem a lehetőséggel – így az üzletvezető.
– Egyelőre nem zárom be teljesen az üzletem, a kávézót még egy ideig üzemeltetem, a dohánykoncessziót pedig addig felfüggesztem. Abban bízom, hátha még változik a jogi helyzet – ahogy korábban is egyik napról a másikra születtek váratlan kormányzati döntések a trafikügyben. Utána viszont biztos, hogy nem folytatom másutt az üzletet – folytatja a cégvezető. Ha most az utcán kell új boltot keresnem, akkor ugyanaz a helyzet, mint tavaly: nem tudhatom, hogy a kibérelni kívánt üzlet mellett ki más akar még trafikot nyitni. Másfelől, mi a garancia arra, hogy később egy kormányzati intézkedéssel nem lehetetlenítik el újra az üzletemet? – teszi fel a kérdést a vállalkozó, hozzátéve: örül, ha sikerül visszafizetni a trafikra felvett hitelt, s a hipermarket nem fizetteti ki vele a helyreállítás költségét, hiszen korábban csak a trafikok miatt kellett kialakítani az utcáról nyíló üzleteket.
A vállalkozó megvakarja az állát: nem érti az egészet, miért volt jó, hogy beugratták őket egy üzletbe, ahonnan most ki kell szállnia. Ráadásul szerinte igencsak kérdéses, hogy a döntéshozók elgondolkoztak-e azon, hogy a boltok bezárásával nem pont a dohánycsempészeknek kedveznek-e? Ahogy az is érthetetlen, hogy miért pont a hipermarketek jól őrzött trafikjait kell most bezárni, míg az utcán gyakorlatilag menetrendszerűen, tucatszám rabolják ki a trafikokat.
Arról, hogy hány trafiknak kell költöznie, csak becslések léteznek: ugyan a trafik címváltozását a Nemzeti Adó- és Vámhivatalnál (NAV) kell intézni, ám – mint azt az adóhivatalnál közölték – nincs olyan kimutatásuk, amiből kiderülne, hogy a most címváltók között mennyi a hipermarketes vagy benzinkutas trafik. Nem lehet kevés: csak a Tesco hálózatában 113 trafik üzemelt, ebből most 86-nak kell szednie a sátorfáját. A cégnél elmondták: a trafikok 2,5-3 millió forintból épültek fel, és átlagosan 6-9 főnek adtak munkát, azaz a kormánydöntéssel csak a Tesco „vonzáskörzetében” öt-hétszáz állás szűnhet meg.
Gyulay Zsolt, a Nemzeti Dohánykereskedelmi Nonprofit (NDN) Zrt. vezérigazgatója korábban egy vele készült interjúban úgy látta: nagyjából 200 dohánybolt működik plázákban, benzinkúton. Szerinte azért volt szükség a trafiktörvény módosítására, mivel ezek a dohányárudák vitték el a piaci forgalom 17 százalékát, míg a trafikok forgalmára rálátó NDN összesítése szerint 2500 dohánybolt a gazdaságosság határán működik. Ugyanerről szól korábban egy kormányzati berkekből kiszivárgott vezetői emlékeztető is, mondván: a trafikok túlnyomó része éppen csak el tudja tartani magát, és ezért szükség lehet a termékkör bővítésének engedélyezésére is.