Jean Claude Juncker bizottsági elnök is támogatja a koncepciót, melyhez innovatív, hosszú távon gondolkodó és pozitív jövőképű vállalatok is kellenek. Nos, nem minden adott. A Vodafone, a Deutsche Telekom, a Telenor, a francia Orange, és a spanyol Telefonica első embere Amerikával példálózott, ahol megvalósult a teljes 4G hálózat, ami az alapja az internetre építő vállalkozások fejlődésének. Európában ezzel szemben az árak lenyomásával voltak elfoglalva, így kevesebb pénz jut beruházásokra, és az azelőtt komoly lemaradásban lévő USA elhúzott az öreg kontinens mellett.
– Nem csoda, hogy a világ 35 vezető internetes vállalatából 15 amerikai – kérkedett kicsit az Atlanti-óceán túloldalán jól
szereplő Verizon elnök-vezérigazgatója. A széttagolt, lassú, a technológiai újításokra nehezen reagáló uniós szabályozás nyűgét még tetézi, hogy az unióban a munkahelyeket alig teremtő és alig-alig adózó nagyágyúknak, leginkább a Facebooknak és a Googlenek a politika hagyja, hogy megegyék a több mint másfél millió embert foglalkoztató és rengeteg adót fizető távközlési cégek piacát.
Claudia Nemat, a Deutsche Telekom európai ügyekért felelős főnöke szerint Európának be kell látnia, hogy a technológiai szektor globális, és ehhez kell igazítani a szabályokat is. Egy jól működő távközlési piacot bonyolult felépíteni, de roppant könnyű tönkretenni – figyelmeztetett.
– A technológiai újdonságok miatt olyan dolgokat kell hatékonyan szabályozni, amelyekről az előző ciklus elején nem is tudtunk. Gyorsan, megfontoltan és hatékonyan kell cselekedni, és egyszerre kell megvalósítani a versenyt, az alacsony árakat és a modern, népszerű szolgáltatásokat – hangsúlyozta Pataki Dániel, aki az európai távközlési cégeket tömörítő szervezet, az ETNO főtitkára. Elnöke, Luigi Gambardella pedig az adatbiztonságról beszélt: a felhőalapú szolgáltatások terjedése miatt nagyon fontos, hogy az ügyfeleknek bízniuk kell a szolgáltatókban.
– Az adatoknak, amelyeket a szolgáltatókra bízunk, mindig rendelkezésünkre kell állniuk, és nem kerülhetnek illetéktelen kezekbe, főleg akkor, amikor már szinte minden gépünk, egészségügyi műszerünk, az autónk és a villanyóránk is az interneten kommunikál majd – mondta.
Vittorio Colao, a Vodafone főnöke ostorozta a pénzéhes kormányokat, melyek addig fejték a nyereséges telekom cégeket, hogy alig tudják finanszírozni a technológiai megújulást. Azt nem nagyon hozták fel a távközlési fejek, hogy Európa úgy általában lemaradt az innovációban. A telekom cégek, amelyeknek pénzük volt, csak nagy késéssel fogtak innovációt ösztönző programokba. Az amerikaiakhoz képest sokéves késéssel.
Nem csoda, hogy Kroes is az innováció fontosságát hangsúlyozta, hiszen az emberek azokat a szolgáltatásokat használják, melyek valódi értéket adnak nekik. De kitért a szabályozásra is. – Ha egy szabályozás nem fair, azt mondják meg, de ezzel együtt azt is, hogy hogyan kellene javítani! Mi partnerek leszünk – mondta a „telco” nagyágyúknak a bizottság alelnöke, hangsúlyozva, hogy az lenne a jó, ha az embereknek igazán hasznos és innovatív szolgáltatások európai cégektől jönnének a piacra.
Brüsszel, 2014. október
A forgalom hetven százaléka videó
2018-ban ötmilliárd okostelefon kommunikál majd a világon, ezeknek az eszközöknek mindenhol internetre van szükségük – mondta Fátima Barros, a portugál szabályozó hivatal vezetője, az európai intézmény jövendőbeli elnöke. Barros nem állt be a Google-t és a Facebookot ostorozók sorába, mondván, ők olyan szolgáltatásokat nyújtanak az embereknek, amelyek miatt az európai polgárok is egyre több okostelefont vesznek, egyre több szolgáltatást használnak. S amíg ezeket az ajánlatokat a nagyok találják ki, tudomásul kell venni, hogy a fejlődésben ők járnak élen, és együtt kell működni velük.
Hans Vestberg, az Ericsson elnöke szerint ehhez persze támogató adózási környezet is szükséges: példaként említette, hogy az amerikai hálózatok forgalmának hetven százaléka videoletöltésekből ered, ám ilyen szolgáltatásokat nagyon nehéz kreálni Európában, például a vaskalapos szerzői jogi törvények miatt. Az adózási környezeten azért is kellene változtatni, mert a Facebook és a Google miközben eleszi a piacot az európai cégek elől, az adózási technikák miatt gyakorlatilag egy fillér adót sem fizetnek sem itt, sem az USA-ban. (V. G. G.)