galéria megtekintése

Fiatalok kellenek!

Az írás a Népszabadság
2014. 10. 03. számában
jelent meg.


Szemere Katalin
Népszabadság

Ma kezdődött az első olyan CAFe Budapest Kortárs Művészeti Fesztivál, amelyet a Művészetek Palotája szervezett. Káel Csaba vezérigazgató a komolyzenei közönség fiatalításáról, a MüPa nemzetközi rangjáról, a létre nem jött szuperzenei központról beszélt.

– A tízéves Művészetek Palotája az egyik komoly magyar brand a világban. Kiket nem tudtak még bevonzani?

– Inkább azt mondom: van, akiket nehéz behozni. Az egyetemistáknak már kialakult ízlésük van. Azzal nem lehet meggyőzni őket: hello, gyertek Beethovent hallgatni, mert az jó. Meg is kell magyarázni, mi közük hozzá. Arról is beszélnünk kell, hogy a kultúrából mi tölti fel őket energiával. Alternatívát szeretnénk felvillantani. A könnyebb műfajokra egyszerűbb becsalogatni őket, a célunk, hogy például a klasszikus zene és az irodalom is beköltözzön az életükbe. Világtendencia, hogy a komolyzenei közönség kezd elöregedni. Az egyetlen Lajtán inneni intézményként tagjai vagyunk a 22 legnagyobb koncerttermet magába foglaló ECHO-nak (European Concert Hall Organizationnek), és sokat beszélünk arról, ki mit vet be a frissítésért.

– Hiába kiváló a renomé és a hazai viszonylatban kiemelkedő támogatás, meg sem közelítik a nyugati koncerthelyszínek büdzséjét. Hogy lehet a nemzetközi versenyben megmaradni?

 

– Az tény, hogy az ECHO-termek közül a miénk a legalacsonyabb támogatású, de megvizsgálták a 22 intézmény hatékonyságát, programstruktúráját, a programokat, a marketingkommunikációt, és ebből a MüPa az élmezőnyben végzett. A többiek a nagyobb büdzséjükkel több sztárt hívhatnak. Nálunk az is probléma, hogy itthon nem „eladható” annyi világsztár, mint nyugaton, a keresletnek komolyabb korlátai vannak. A sok külföldi néző fejleszti a kulturális turizmust, de azt szeretnénk, hogy a magyaroknak is jusson a MüPából. Az EU-n belül nem egyszerű differenciálni.

De szerepelnek a jegytérképen jóval drágább belépők is, amelyeket csomagban kínálunk a külföldieknek. Mikor Ligeti Requiemjét játszottuk, aranyos levelet kaptam Amerikából: biztosan valami probléma van a számlázásunkkal, mert egy nullával kevesebb volt a számlán. New Yorkban egy ilyen produkció 200 dollárba kerül, nálunk meg 20-ba.

– A kormány kulturális központba terelte volna az Operát, a Zeneakadémiát és a MüPát. Ez ellen ön is erőteljesen felszólalt. Így is, úgy is együttműködik a három intézmény, miben gátolná önöket az összevonás?

– Jelenleg autonóm mindhárom intézmény, az együttműködésben a saját érdekeinket képviseljük, megőrizzük a karakterünket, de egyeztetünk. Az intézmények működési formái is mások: mi gazdasági társaság vagyunk, az Opera költségvetési, a Zeneakadémia meg oktatási intézmény. Hárman kiegészítjük egymást, de összevonni lehetetlen és felesleges is. Olyan, mintha a Coca-Colát és a Pepsi-Colát akarnánk egy cégbe szervezni csak azért, mert mindkettő kóla.

Káel Csaba: A nemzetközi stáb magyarokat is helyzetbe hoz
Káel Csaba: A nemzetközi stáb magyarokat is helyzetbe hoz
Reviczky Zsolt

– Batta András lett volna a szuperközpont feje, később komolyzenéért felelős kormánybiztosnak nevezték ki. A feladata: koncepciót írni a budapesti klasszikus zenei életről. A mandátuma májusban lejárt, de nem láttunk a vízióból semmit. Hallott róla – akár informálisan?

– Ezzel kapcsolatban hozzám nem jutott el információ.

– Év eleje óta a MüPa az egyik szervezője a tavaszi és az őszi fesztiválnak. Púpként kapták vagy küzdött érte?

– A MüPa megnyitása óta kapcsolatban van a Fesztiválközponttal. Kezdetben csak helyszínként, majd közös produkciókat is létrehoztunk. Az évek során a Művészetek Palotájából egész éves fesztiválhelyszín lett, év közben folyamatosan bemutatjuk azokat, akiket a fesztiválok időszakosan. Ezért is volt kézenfekvő, hogy a fesztiválok programjainak jó részét a MüPa koordinálja.

– Akkor mi értelme a két fesztiválnak?

– A Budapesti Tavaszi Fesztiválon és a CAFe Budapesten koncentráltabban mutathatjuk meg a nemzetközi kulturális életet, az izgalmas, kísérletező kortárs művészeket a hazai és külföldi közönségnek. A fesztiválokon sok a koprodukció, amely dupla promotálást jelent, így jóval többen értesülnek róla. Ha nemzetközi stáb áll össze, az a magyar művészeknek is „helyzetbe hozási lehetőség”. Azt kellett kivívnunk, hogy három évre előre lássuk a fesztiválok támogatását, ez most sikerült. A partnereinkkel ugyanis csakis évekkel előre lehet tervezni.

– Miért szükséges három szervező cég a két fesztiválra? Ha felvennének még néhány munkatársat, egyedül simán megszerveznék.

Az operatív testület három tagja között munkamegosztás van. A Művészetek Palotája tartja a kapcsolatot a minisztériumi fenntartású intézményekkel, a Budapesti Turisztikai és Fesztiválközpont a fővárosi önkormányzatiakkal, a Turizmus Zrt. meg segít a külföldi kommunikációban. A turizmus szerepe kiemelten fontos, hiszen a fesztiváloknak jelentős gazdasági felhajtóerejük van. Három éve elindítottuk a Culture Port nevű programot, amelyben szorosabbra fontuk a kapcsolatot a nagy fővárosi kulturális intézményekkel azért, hogy minél több bel- és külföldi turistának vonzó programcsomagot ajánlhassunk. Ebben az utaztatási cégek és bizonyos szállodaláncok segítenek. Az ideális állapot az lenne, ha egész évben helyzetbe lehetne hozni Budapestet.

Mai program

11.00 Design Hét (Várkert Bazár) 18.00 Design Randi (Bálna) 19.30 Vodku (Városháza Park) 20.00 Recirquet Újcirkusz (MüPa) 20.00 Studio Nomad: Check Point építészeti projekt (Egyetem tér) 20.00 Keleti Szél-koncert (Fonó) 20.00 Világok Arca-koncert (Bálna) 22.30 Gotthárd Mike Trió (MüPa)

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.