galéria megtekintése

A magyar autógyártásnak is fáj az orosz-ukrán válság

Az írás a Népszabadság
2014. 08. 23. számában
jelent meg.


Boros Jenő
Népszabadság

Zuhan a két ország járműpiaca, a tervezett importtilalom inkább a helyi cégeket védi.

Alaposan megsínyli az autóipar az orosz–ukrán feszültséget: Oroszországban 23, Ukrajnában 62 százalékkal kevesebb új autó kelt el júliusban, pedig még nem is léptek életbe importkorlátozások. Ez fájdalmasan érinti a magyarországi autógyárakat is.

Az orosz piac zuhanása miatt csökkenti termelését a szentpétervári General Motors gyár, melynek közleménye szerint augusztustól október 8-ig négynapos munkahétre állnak át, itt készülnek a Chevrolet Cruze, az Opel Astra és a Chevrolet TrailBlazer modellek. Nem véletlenül próbálja a konfliktusra hivatkozva importkorlátozásokkal is erősíteni a hazai gyártók pozícióit az orosz kormány, mely korábban is csak az orosz gyártású modellek vásárlását támogatta központi autócsere-programjával.

A Kreml hivatalos álláspontja szerint a tervezett tilalom nem vonatkozna az Oroszországban közös vállalati formában működő külföldi márkák termelésére, ám az még kérdés, mi lesz a külföldi alkatrészekkel: a győri Audi Hungaria motorokat szállít Kalugába, ahol Skoda és Volkswagen modelleket gyártanak. Az Ukrautoprom havi adatai szerint az ukrán piacon az első hét hónapban eladott 65 ezer autó 47 százalékos zuhanás éves összehasonlításban. Keleti szomszédunk piacát júliusban a ZAZ márka vezeti 1652 autóval, aztán a Toyota, a kínai Geely, a VW és a Skoda következik.

 

A 27. helyen álló esztergomi Suzukikból 138 kelt el, ami 56,5 százalékkal marad el a tavalyi év azonos hónapjától. Nem az embargó híre, hanem takarékosság miatt kell luxuskocsik helyett saját gyártmányaikba átülniük a drága Infiniti luxuskocsikból az AvtoVAZ vezetőinek, akiknek az autóváltásnál nagyobb feladat lesz a 13 ezres leépítés. Az Infiniti márkát és a Ladát is birtokló Renault–Nissan-egyesülés Lada jelvényes Daciákat is gyárt Togliattiban, ezeket vagy Kalina és Granta modelleket kapnak a gyár vezetői. Bo Anderson vezérigazgató például Largus Crosst kap, ami nem más, mint Lada jelvényes Dacia MCV.

Az Ikarusokból már egyre kevesebb koptatja az orosz utakat, a magyar járműipart a Rába alkatrészeken kívül egyre több győri és szentgotthárdi motor meg esztergomi Suzuki képviseli Moszkvában. A többi magyarországi autógyár is érdekelt a térségben, bár a Mercedes (28 ezer db) és az Audi (20,5 ezer db) által az első hét hónapban az orosz piacon eladott modelljei között kevés a győri és a kecskeméti gyártású típus.

A Magyar Suzuki autói iránt a válság óta csökkent a kereslet a keleti piacokon
A Magyar Suzuki autói iránt a válság óta csökkent a kereslet a keleti piacokon
Kurucz Árpád

Nagyarányú visszaesését könyvelhetett el a Magyar Suzuki: az esztergomi autókból a tavalyi első hét hónapban 16 ezernél több, az idei azonos időszakban 11 ezer kelt el az orosz piacon, ami 33 százalékos visszaesés. A válság óta folyamatosan estek a Suzuki-eladások az orosz piacon: 2008-ban 38 ezer, tavaly 27,7 ezer kelt el, az idén már csak 11 ezer darab. Ennek ellenére nem aggódnak Esztergomban: a Magyar Suzuki szóvivője, Ruska Viktória lapunknak elmondta, hogy új modelljüknek, az S-Crossnak köszönhetően megrendeléseik az év végéig biztosítják a folyamatos termelést, akkor sem kell lassítaniuk, ha életbe lépnek az orosz piacot érintő korlátozások.

Az esetleg kieső exportot bőven kompenzálják az új piacok, tehát a folyamatosan növekvő mexikói és dél-amerikai megrendelések. Ha esik, ha fúj, az idén 160 ezer autót szerelnek össze Esztergomban, miközben előkészítik egy újabb modell, az iV4-es sorozatgyártását.

Állások veszélyben

Az Európai Üzleti Egyesület (AEB) adatai szerint az Oroszországban júliusban eladott 234 ezer személy autó 23 százalékkal marad el a tavalyi év azonos időszakától, az első hét hónap 1,4 millió darabja pedig tízszázalékos mínuszt jelent. Az egyesület az autópiaci statisztikák mellett arra is felhívta a figyelmet, hogy az EU és az USA által bevezetett tilalmak nemcsak orosz cégeknél, hanem az országban működő hatszáz nemzetközi vállalatnál is munkahelyeket veszélyeztetnek.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.